צפו במשחק האליפות של ריאל מדריד

האליפות של ריאל מדריד מורכבת מלא מעט שחקנים שסיפקו עונה גדולה. תיבו קורטואה שמר על שער נקי יותר מכל שוער אחר, סרחיו ראמוס לא רק הגן על השער אלא אף שבר שיאים התקפיים, וכמובן קארים בנזמה, שחקן ההתקפה היחידי של הקבוצה שתיפקד כל העונה. בנזמה ייבחר כנראה לשחקן העונה, אבל אם יש מישהו שמסמל יותר מכל את האליפות של ריאל זה שחקן אחר, קאסמירו, והוא שחקן העונה האמיתי שלה.
קאסמירו מייצג הכי טוב את תמונת האליפות של ריאל מדריד מכמה זוויות צילום. הוא השחקן שאי אפשר לוותר עליו מבחינה הגנתית, והרי ריאל הפכה העונה לקבוצת ההגנה הטובה באירופה, וגם אפשר לראות דרכו את התחכום הטקטי של המאמן שלה, זינדין זידאן. אי אפשר להפריז בחשיבות של הברזילאי לאלופת ספרד וגם המספרים מראים זאת – מתוך שלושה משחקים מהם נעדר העונה ריאל ניצחה רק באחד.
5 צפייה בגלריה
קאסמירו
קאסמירו
הכי חשוב בריאל. קאסמירו
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
זינדין זידאן עם קאסמירו
זינדין זידאן עם קאסמירו
שידרג את הברזילאי. זינדין זידאן עם קאסמירו
(צילום: גטי אימג'ס)

מקאללה: "הוא גם יודע לכבוש"

קאסמירו הוא גם השחקן שרשם הכי הרבה תיקולים מוצלחים בספרד העונה, אחד יותר מסאול של אתלטיקו מדריד, וגם השחקן שחטף הכי הרבה כדורים, אחד יותר מפרננדו, החבר הברזילאי מסביליה. כמעט תמיד שחקני הקבוצות הגדולות, אלה שזוכות באליפות, לא נמצאים בראש הקטגוריות הסטטיסטיות האלה כיוון שהן נמצאות פחות זמן במגננה. באנגליה, למשל, לא תמצאו העונה שחקן של ליברפול או מנצ'סטר סיטי בין 10 הראשונים בתיקולים או חטיפות. באיטליה אין שחקן של יובנטוס בעשירייה הפותחת.
המספרים ההגנתיים של קאסמירו, דווקא בקבוצה כמו ריאל מדריד, מראים את חשיבותו העליונה. הוא רץ לתקל בצד ימין, טס לחלץ כדור בצד שמאל, מגיע לסגור עוד שחקן במשחק לחץ. קאסמירו הוא זה שמונע מראש מהכדור להגיע לקו ההגנה. לפני שנים זכה שחקן של ריאל באותה עמדה לכך שיקראו לתפקיד על שמו – "תפקיד מקאללה", זה ששם את הקבוצה לפני הכל – ושם בדיוק נמצא קאסמירו. "הוא לא סתם רץ אלא יודע איפה להיות ממוקם כל הזמן", אמר קלוד מקאללה עצמו על קאסמירו. "הוא גם יודע לכבוש, זה משהו שאני לא ממש עשיתי".
5 צפייה בגלריה
קאסמירו ריאל מדריד
קאסמירו ריאל מדריד
(צילום: גטי אימג'ס)
5 צפייה בגלריה
קלוד מקאללה מול לאו מסי
קלוד מקאללה מול לאו מסי
"קאסמירו לא סתם רץ - הוא יודע להתמקם". קלוד מקאללה מול לאו מסי
(צילום: AP)
צפו בשער הניצחון של קאסמירו מול אספניול

קאסמירו אכן עבד העונה גם בהתקפה. הוא סיים עם 4 שערי ליגה, שלישי אחרי בנזמה וראמוס, ושלישי גם בבעיטות לשער אחרי הצרפתי וטוני קרוס. התפקיד שלו התפתח העונה ועל כך אחראי זידאן. במשחקים רבים החליט זידאן לשנות את מיקום הקשרים שלו לפי סיטואציות שונות במשחק. כך, כשריאל לא הייתה עם הכדור עמד קאסמירו מאחור, ממש לפני הבלמים או אפילו כמעט ביניהם.
לעומת זאת, כשריאל הניעה כדור בהתקפה מסודרת קאסמירו הפך להיות הקשר ההתקפי ביותר, מתחת לבנזמה. המהלך הזה שם את קרוס במקום נוח לנהל את המשחק, הביא את קאסמירו למצבי הבקעה, וגם נתן לברזילאי את האפשרות לבצע לחץ גבוה כשריאל איבדה את הכדור. מסימיליאנו אלגרי, עד לפני שנה מאמן יובנטוס וטקטיקן ידוע, אמר לא מזמן: "מה שזידאן עשה טקטית עם קאסמירו העונה זו עבודת אמן".
זידאן, אגב, היה השחקן הנערץ על קאסמירו הצעיר, שהחל את דרכו כשחקן התקפה בעצמו. רבים מכירים את הסיפור על יום המבחנים בסאו פאולו שם שאלו המאמנים את הנערים שבאו להיבחן מי מהם חלוץ וכמעט כולם הרימו את היד. קאסמירו הבין שהתחרות תהיה גדולה אז הוא הצביע דווקא כששאלו מי משחק כקשר אחורי. העמדה שלו השתנתה, גם כל חייו.

השחצן שהפך למיתוס

שנים קודם לכן, כילד, החל קאסמירו לשחק כדורגל בזכות בת דודה שלו, מוניקה, שהייתה שוערת בבית ספר מעורב לכדורגל. היא ביקשה מקאסמירו להצטרף אליה והוא העביר כמה אימונים כשוער המחליף בקבוצת בנות. מהר מאוד העבירו אותו המאמנים לשחק עם הבנים, בהתקפה.
בימיו הראשונים של קאסמירו כשחקן מקצועני בסאו פאולו הייתה תכונה אחת בולטת אצלו – שחצנות. עד כדי כך שאוהדים וחברים לקבוצה החלו לכנות אותו Casemarra. 'מארה' זה שחצן בסלנג פורטוגזי. קאסמירו הגיע לעיר הגדולה מאזור כפרי יותר, שם לא רכש הרבה חברים והתנהגותו המוזרה התפרשה כשחצנית. היום, אגב, מכנים אותו כבר בריאל מדריד Casemito, כלומר "מיתוס", אגדה בעלת גיבור על אנושי.
5 צפייה בגלריה
קאסמירו במדי סאו פאולו
קאסמירו במדי סאו פאולו
קאסמירו במדי סאו פאולו
(צילום: AP)
אם אז קאסמירו היה נתפס כשחצן היום זה בדיוק להיפך. השבוע לפני שנה – כמה שהעונה הזו הייתה ארוכה – הובסה ריאל בדרבי מול אתלטיקו 7:3. קאסמירו היה עדיין בחופשה אחרי שזכה בקופה אמריקה, אבל כששמע על התוצאה הודיע למשפחתו שהוא חייב לחזור למדריד, מיד. לכו תדעו כמה הרגע הזה השפיע על כל העונה. וכמה קאסמירו משפיע על הברזילאים הצעירים בקבוצה.
"הוא עוזר לשנות את התדמית של הברזילאים כעצלנים", אמר עליו רודריגו, שסיפר גם איך קאסמירו משקיע שעות בלימוד וידאו של כל שחקן יריב שישחק מולו. פעם אחת, אחרי שחילץ כדור מקיליאן אמבאפה, הסתובב קאסמירו במתחם האימונים והכריח את כולם לראות את הווידאו דרכו למד את אמבאפה ואיך הרוויח את הכדור בזכות לימוד התנועות שלו.
אם כן, מעבר למה שרואים על המגרש צריך לקחת גם את מה שקורה מאחורי הקלעים, עוד סיבה לקבוע שקאסמירו היה השחקן החשוב ביותר של ריאל מדריד העונה. "אין אף אחד שמשחק בעמדה הזו כמו קאסמירו", אמר זידאן. העונה בטוח שלא היה אחד כזה.