555,237,619. המספר העצום הזה, בעל תשע הספרות, התנוסס אתמול בראש העמוד הראשי של העיתון הספרדי "אל מונדו", והוצג לעולם כסכום הבלתי נתפס אותו מרוויח לאו מסי בברצלונה. סכום גבוה מחצי מיליארד אירו לתקופה של ארבע שנים, ומציב אותו כספורטאי בעל החוזה הגבוה ביותר בעולם.
כמעט כולם יסכימו שמגיע למסי להיות השחקן בעל השכר הגבוה בתבל. בעיני רבים הוא נחשב לגדול הכדורגלנים בהיסטוריה. אבל חשיפת חלקים מחוזהו עוררה סערה גדולה, ובצדק. אמנם חלק גדול מהפרטים היה ידוע עוד קודם, והודלף באתר פוטבול ליקס לאחר חתימת החוזה, אבל משמעות הפרסום עשויה להיות מרחיקת לכת. היא יכולה להשפיע על עתיד הבחירות בברצלונה, על עתידו של מסי, וכמובן מראה היטב (שוב) כמה תככים ובעיות ניהוליות יש במועדון.
4 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
לאו מסי. שווה המון המון כסף
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
שער העיתון אל-מונדו
שער העיתון אל-מונדו
שער העיתון אל-מונדו
(צילום מסך מתוך אל-מונדו)

החוזה

77 מיליון על "נאמנות"
כאמור, רוב פרטי החוזה של מסי היו ידועים, אבל לא כולם. פירוט הבונוסים, למשל, הוא דבר חדש. החוזה מורכב משכר בסיס של 72 מיליון אירו ברוטו לעונה, 115 מיליון כמענק חתימה חד־פעמי, 77 מיליון בונוס נאמנות בשני תשלומים, וכמובן פרמיות נוספות. מסי לא יגיע לסכום המלא המופיע בחוזה, מכיוון שהסכים לקצץ משכרו המקורי בעקבות משבר הקורונה, ובכל מקרה אותו מספר - 555 מיליון אירו - הוא הערכת המפרסם בלבד.
מדובר בחוזה הגדול ביותר של ספורטאי בעולם. פטריק מהומס, כוכב הפוטבול שזכה עם קנזס סיטי בסופרבול האחרון ויופיע בעוד אחד כזה בשבוע הבא, חתום על חוזה בסכום קרוב - 503 מיליון, אבל בדולרים ולעשור שלם, לא לארבע שנים. המרוויח הגדול בבייסבול, מייק טראוט מלוס־אנג'לס איינג'לס, מרוויח 420 מיליון דולר לתקופה של 12 שנים.
השכר הבסיסי של כריסטיאנו רונאלדו, זה שתמיד מושווה מול מסי בכל דבר, מוערך בכ-30 מיליון אירו לשנה - לעומת 72 מיליון, שכר הבסיס של מסי. עם כל התוספות והבונוסים מרוויח הכוכב הארגנטינאי 138 מיליון אירו ברוטו לעונה, ונשאר עם כ-75 מיליון נטו לשנה, או קרוב למיליון וחצי אירו נטו לשבוע. החוזה הגדול ביותר שנחתם על ידי ספורטאי בהיסטוריה.

ההדלפה

מי רוצה לפגוע במסי
הסכומים אותם מרוויח מסי לא פורסמו אתמול סתם כך, אלא עם מטרה. בכותרת של "אל מונדו" - עיתון כללי שלא עוסק רק בספורט ויוצא במדריד - הופיע גם המשפט: "החוזה שהורס את ברצלונה". הצרות הכלכליות של המועדון מושלכות כולן על הסופרסטאר שלו, כשבכתבה מוזכרים הכישלונות בליגת האלופות אל מול הכסף שמסי מקבל כדי להביא לברצלונה תארים.
בחודש הבא יתקיימו בחירות לנשיאות ברצלונה ויש שלושה מועמדים – ז'ואן לאפורטה, ויקטור פונט וטוני פריסקה. כולם אמרו כמובן שהם רוצים לשמור על הפנומן במועדון, אבל לאפורטה, שכבר היה הנשיא בעבר, מזוהה יותר מכל עם ההבטחה שיחדש את החוזה של הכוכב. ההערכות הן שאחד האנשים שעומדים מאחורי ההדלפה הוא לא אחר מאשר הנשיא הזמני קרלס טוסקטס, שרק לפני חודש אמר כי מבחינה כלכלית היה כדאי למכור את מסי בקיץ האחרון.
טוסקטס הוא יריבו של לאפורטה. דחיקת מסי החוצה באמצעות פרסומים מסוג זה, יובילו לכך שאם לאפורטה ייבחר, הוא אולי ייחשב לנשיא שלא הצליח להשאיר אותו במועדון. בנוסף, יש כאן ניסיון מצד גורמים בכירים בתוך המערכת לפטור מאחריות את הנשיא האחרון, ז'וזפ מריה ברטומאו, וכמובן לפגוע במסי עצמו. ההדלפה עצמה היא הסיפור הגדול, לא הסכומים. היא מציגה שוב תמונה לחולי הקיים בניהול של בארסה, וחשש לגבי העתיד.
4 צפייה בגלריה
ג'ואן לאפורטה
ג'ואן לאפורטה
לאפורטה. מנסים לפגוע בו?
(צילום: EPA)

העתיד

הסיכוי לפרידה גדל
האם מסי הוא באמת הנטל הכלכלי שהורס את ברצלונה? התשובה חייבת להיות שלילית. בארבע שנות החוזה הכניסה בארסה כמה מיליארדים, כשחלק גדול מהכסף הוא אך ורק בזכות העובדה שהארגנטינאי נמצא בקבוצה. ההנהלה היוצאת אחראית לרכישת שלושה מתוך ששת השחקנים היקרים בהיסטוריה של הכדורגל – עוסמאן דמבלה, אנטואן גריזמן ופיליפה קוטיניו. כולם נרכשו בזמן החוזה הנוכחי של מסי, ועל שלושתם יחד שולמו 370 מיליון אירו.
בקיץ, כולם זוכרים, ביקש מסי לעזוב. בראיון האחרון שהעניק, הוא אמר כי עדיין לא הגיע להחלטה בקשר לעתידו אך הפעם, עם תום החוזה המדובר, הוא רשאי לעבור לאן שירצה – ובחינם. ברצלונה גינתה את ההדלפה, אבל לפי הפרסומים מסי משוכנע שהדברים הגיעו מתוך המועדון, כי לחוזה יש רק ארבעה עותקים – לשחקן, למשרד עורכי הדין שלו, לברצלונה ולמינהלת הליגה. הוא מתכוון לתבוע את העיתון וכל מי שיהיה חשוד בהדלפה.
4 צפייה בגלריה
עוסמאן דמבלה
עוסמאן דמבלה
דמבלה. יקר ולא ממש פוגע
(צילום: AP)
הסיפור הזה מגביר את הטעם הרע של יחסי מסי־ברצלונה, ויש להניח שמעלה גם את תחושת המיאוס של הארגנטינאי ממה שקורה במועדון איתו הוא מזוהה. תחושה שאולי תבוא לביטוי בצורת עזיבה, בעוד כמה חודשים ספורים.