המדור הפעם לא יהיה מדור רגיל, כי גילי לנדאו הוא לא איש רגיל. גם היום, בגלגולו החדש בתחום היזמות והחיבור העסקי, ראיון איתו לעולם לא יהיה מסמך שאלות ותשובות שכולו העלאת נוסטלגיה על הימים היפים שחלפו. יש לו המון מה להגיד, על הכל, ואת הכל הוא גם יגיד. כך היה גם בקבוצות שאותן אימן: הוא מעולם לא התקפל, מעולם לא הסכים לסטות מדרכו המקורית והייחודית, ולא פעם שילם על כך במשרתו לפני שהשלים עונה מלאה.
אבל המיתולוגיה של לנדאו מתחילה בימיו ככדורגלן, ומסומנת במארקר זוהר על ידי שני שערים היסטוריים ושנויים במחלוקת ששמו חתום עליהם. על שער הניצחון שהוא הבקיע בדקה ה-86 ב-0:1 על מכבי חיפה, שהביא להפועל ת"א את האליפות בעונת 1985/6, נטען שהובקע מעמדת נבדל. לגול הזה הוא מייחד מונולוג, מתובל בציטוטים מדברי חכמים, ערבוב בין חלום ומציאות ורמיזות של מיסטיקה. רשות הדיבור למשורר לנדאו.
9 צפייה בגלריה
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות" )

9 צפייה בגלריה
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות" )
"משה סיני העביר אליי כדור עומק גדול. הרגשתי שאני באופסייד אבל המשכתי וכבשתי את השער. זה היה השידור הישיר ראשון בהיסטוריה. כבר אז, הבנתי שמחשבה מייצרת מציאות. איך אמר גנדי? האמונה שלך הופכת למחשבות שלך, המחשבות שלך הופכות למילים שלך, המילים שלך הופכות לפעולות שלך. תראה לי כדורגלן שמצהיר ערב משחק את הדקה שבה הוא יכבוש את שער הניצחון שיביא אליפות וזה אכן מתממש". את הסיפור על החלום הזה גם ציון מרילי, השחקן שהיה אמור לשמור על גילי לנדאו, אישר כעבור שנים רבות: גם הוא שמע מלנדאו על החלום שחלם בלילה.
וכך עבד "אפקט פיגמלנדאו": "בתחילת העונה נפצעתי ורק בסיבוב השני הפועל ת"א התחילה לרוץ לאליפות ואז התחלתי לכבוש, כמה שערים. בדרך למשחק האליפות, אמרתי לדוביד שוויצר 'אני לא יודע, אבל חלמתי שבלומפילד יהיה מפוצץ, אתה מכניס אותי כחילוף ראשון ואני מביא לך את גול האליפות' וכך היה". צריך לומר: כשוראים את הווידאו של הגול ההוא בפרספקטיבה של תפיסת הנבדל הפאסיבי היום – זהו שער חוקי לגמרי. לנדאו עצמו לא היה בנבדל. 
(כתבה על שער האליפות של לנדאו)
משם, לנדאו מדלג לזיכרון שקשור לשופט המשחק ההוא, צבי שריר עליו השלום: "מבחינתו הוא הקדים את זמנו עם הפסיקה הזאת. אני הייתי בין השחקנים הבודדים שבא להלוויתו וספד לו".
השער השני השנוי במחלוקת של לנדאו היה בגמר הגביע, בדרבי מול היריבה המושבעת מכבי ת"א באיצטדיון ר"ג שהיה מפוצץ. "כבר הובלנו 0:2 ומכבי הצליחו להשוות ואז הגיע המהלך, שזכור לי שנאלצתי להשתמש ביד כדי להכניס את הכדור לשער. השופט עובדיה בן יצחק לא ראה את המהלך ואישר את השער למרות טענותיהם של שחקני מכבי. ניגשתי לצביקה רוזן ובלחישה שאלתי אותו אם כדאי לספר, והוא אמר 'תעשה מה שאתה מבין'. שתקתי ורק אחרי תקופה ארוכה סיפרתי את האמת", לנדאו מספר. "הקטע הקל היה להבקיע, הקטע הקשה היה לשחק ת'משחק לאחר הבקעת השער. לרוץ בטבעיות כאילו אין מחר ואין מקום לספקות. המטרה מקדשת את האמצעים! החשוב הוא שבהיסטוריה של הפועל ת"א אני חתום על שניים מהשערים החשובים ביותר". מפרספקטיבה של מרחק השנים, לנדאו גם מעלה תהייה מעניינת: "היה יכול להיות מסקרן לראות האם וכיצד שני השערים המיתולוגיים היו עוברים את מבחן ה-VAR".
9 צפייה בגלריה
ראובן עטר איל ברקוביץ' נבחרת ישראל
ראובן עטר איל ברקוביץ' נבחרת ישראל
ראובן עטר. וירטואוז
(צילום: AP)
כשנשאל מי השחקנים הכי גדולים שהוא אימן, לנדאו יורה רשימה: "ראובן עטר וירטואוז, ניסים כהן יחיד ומיוחד, יוסי גורדנה גאון רחבה, יעקב אקהויז שחקן הגנה נדיר באיכויותיו, גיא צרפתי מרגש - טון שכל.
אם יש דבר שמקומם אותו זו הפוליטיקה המקולקלת שעוטפת את הכדורגל הישראלי. אירוע שבו צפה מהצד הוציא את לנדאו מכליו. זה היה הרגע שסיים את דרכו של יוסי בניון בקדנציה הראשונה שלו בבית"ר ירושלים, כאשר בני בן זקן העמד על הקווים של הקבוצה ולא שיתף אותו במשחק. "ביום שאלי טביב מנע מבני בן זקן את כניסתו של אגדת הכדורגל, שחקן ליברפול, צ'לסי, ארסנל, יוסי בניון, כמחליף במשחק מול ק"ש, לבשתי שק ואפר. איך אתה מעז? - בלתי נסלח!"
9 צפייה בגלריה
יוסי בניון
יוסי בניון
יוסי בניון. "לבשתי שק ואפר"
(צילום: עוז מועלם)
דבר אחד במהלך הראיון גורם לגילי לנדאו לחזור בו ולבקש להתנסח מחדש: הפועל תל אביב של היום. בחירת המילים המקורית שלו שמורה במערכת. זו האלטרנטיבה: "הכדורגל שלהם עושה אותי עצוב. מאזן הנצחונות, ההפסדים הפרש השערים אשר שובר שיאים שליליים – כל זה מצביע על כישלון קולוסאלי".

קצרים – חלק א' - הכדורגל

ברק בכר היה החניך והעוזר שלך כמאמן קריית שמונה. תראה איפה הוא היום. "'בכל אדם מתקנא, חוץ מבנו ותלמידו'... משמע - משום שהוא רואה את הישגם כהישגיו. מטאור! צניעותו רק מאירה את הצלחתו באורות גבוהים יותר!"
9 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר. "צניעותו מאירה את הצלחתו"
(צילום: עוז מועלם)
איך אתה רואה את הכדורגל היום? "אין המקום עושה את האדם אלא האדם עושה את המקום. בכדורגל שלנו יש מחסור משווע במנהיגים בעלי שיעור קומה ובשל כך הוא נחלש".
מה דעתך על ערן זהבי? "כשהגיע לכיבוש מאה שערים אמר 'כבשתי רק 100 שערים', אחרים אמרו 'כבשנו כבר 100 שערים'. זה משהו על ההבדל בין 'רק' ל'כבר', בין אלוף למצוין".
9 צפייה בגלריה
 ערן זהבי חוגג
 ערן זהבי חוגג
זהבי חוגג באיינדהובן. "ההבדל בין אלוף למצוין"
(צילום: גטי אימג'ס)
מה פילוסופיית המשחק שלך כמאמן? "נטייה ברורה לבית שמאי. שיחקתי רע וניצחתי משמע שיחקתי טוב. שיחקתי טוב והפסדתי משמע שיחקתי רע. שיחקתי טוב וניצחתי - מה טוב".
הישג יוצא דופן שאתה מתגאה בו? "כשהגעתי למכבי נתניה בספטמבר, בסגל שלה לא היה שחקן נבחרת ולו אחד... שמונה חודשים לאחר מכן מנה הסגל 11 שחקני נבחרות, שניים בנבחרת הנוער, שישה באולימפית ושלושה בבוגרת".

קצרים - חלק ב' – פוליטיקה

איך אתה רואה את המצב של המדינה? "קם דור של פוליטיקאים חדלי אישים מלחכי פנכה, שמפמפם חדשות לבקרים "שהאילם סיפר שהחירש שמע שהעיוור ראה שהפיסח רץ"... וסבור שככל שיחזור על השקר הוא יהפוך לאמת. אלוהים שישמור".
9 צפייה בגלריה
גילי לנדאו
גילי לנדאו
לנדאו. "דור חדש של פוליטיקאים מלחכי פנכה"
(צילום: עוז מועלם)
מה דעתך על פירוק ממשלת האחדות? "משוגע דופק בדלתו של משוגע שני, עונה המשוגע שבבית 'אין אף אחד בבית'. משיב המשוגע שדפק: 'מזל שלא באתי'... בקיצור, רב שיח של חרשים אילמים".
מה אתה חושב על בנימין נתניהו? "מרים קרן רץ לנגוח מציל מהקו ובבעיטה אחת מבקיע שני גולים. הלו, זו מונרכיה או דמוקרטיה?"
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו. "מונרכיה או דמוקרטיה?"
בנימין נתניהו. "מונרכיה או דמוקרטיה?"
בנימין נתניהו. "מונרכיה או דמוקרטיה?"
(צילום: רויטרס)
מה לגבי ניהול משבר הקורונה? "40 שנה המדינה אומרת לי ושלכמותי, 'מה ששלי שלי ומחצית ממה ששלך – שלי'. לתומי סברתי, שבעיתות משבר המדינה תגיד לי 'מה ששלך שלך ומה ששלי גם שלך'. כלום".
מה גורם לבלגן? "כאשר בתפקידי מפתח יושבים חמורים על תקן אריות ושפנים על תקן שועלים ומתיימרים להנהיג... אין פלא שהיער הופך לג'ונגל והאנדרלמוסיה חוגגת".

קצרים - חלק ג' - פילוסופיה

מהי הצלחה בעיניך? "שקט נפשי הנובע מסיפוק עצמי, בידיעה שעשית את הטוב ביותר למען תהא הטוב ביותר שאתה מסוגל להיות בתנאים שפעלת".
מה דעתך על פרשת מיכה ואצילי? "כשהזין עומד - השכל בתחתונים".
9 צפייה בגלריה
עומר אצילי ודור מיכה
עומר אצילי ודור מיכה
עומר אצילי ודור מיכה. "השכל בתחתונים"
(צילום: עוז מועלם)
מה המשפט הראשון שאתה אומר כל בוקר? "ומחכמתך אל עליון תאציל עליי ומבינתך תבינני".
במה אתה הכי גאה? "במשפחתי – רעייתי, ילדיי, נכדיי".
איך התחיל סיפור האהבה שלך ושל אשתך? "השריקה הראשונה ששרקתי לאשתי בבואי לאסוף אותה - שיבולת בשדה כורעה ברוח".
אז מה המוטו שלך? "כמאמר השיר 'מה צריך בסך הכל בן אדם, בשביל לחיות? ככר אחד של לחם וכד אחד של יין, מיטה כדי לישון בה ואם אפשר לשניים ואהבה, אהבה כל הזמן'".
פורסם לראשונה: 12:34, 18.01.21