הקיץ האחרון, עוד לפני מכת הקורונה שניחתה על קריית שלום, היה כנראה הקשה ביותר בעידן מיץ' גולדהאר במכבי ת"א. הרבה מאוד עזיבות של שחקנים משמעותיים, מעט מדי החתמות של מחליפים – ובכל זאת נרשם גם בינגו אחד גדול בטור הנכנסים. שחקן שהיה על הכוונת עוד בתקופת ולדימיר איביץ' והצטרף רק עכשיו.
מדובר בקשר דן ביטון, שהגיע בהשאלה מלודוגורץ ועל פי היכולת שלו עד עכשיו נראה שהוא השתדרג בבולגריה – למרות שבילה שם את רוב הזמן על הספסל. בשני המשחקים האירופיים האחרונים ביטון כבר הצדיק את הגעתו. הוא כבש את הפנדל המכריע נגד דינמו ברסט, שהעלה את מכבי לשלב הפלייאוף באלופות והבטיח לה הכנסה של לפחות 20 מיליון שקל, והבקיע את השער שהעלה את הצהובים ליתרון מול זלצבורג לפני שהאוסטרים הפכו ל־1:2.
5 צפייה בגלריה
דניאל טננבאום
דניאל טננבאום
ביטון. פתח נהדר את הקדנציה במכבי ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)
גם הערב (רביעי, 22.00) בגומלין ביטון יהיה גורם מפתח בניסיון של מכבי לחולל סנסציה, אחרי שנחתה אתמול בזלצבורג בלי 11 שחקנים שנמצאו חיוביים לנגיף הקורונה, כולל הנדבק הטרי טל בן־חיים. יורגוס דוניס יעלה עם הרכב כמעט זהה לזה שנתן פייט לא רע לאוסטרים במחצית הראשונה בבלומפילד, כאשר את אופיר דודזאדה (שנמצא גם הוא חיובי) יחליף מאור קנדיל שחוזר מהשעייה. הסיכויים להגיע לשלב הבתים של ליגת האלופות, שגם ככה היו נמוכים, הפכו לקלושים אחרי מכת הקורונה ואפילו כמעט בלתי אפשריים לנוכח התוצאה במשחק הראשון, אבל לפחות למכבי יש ביד (עם הרבה הגרלות נוחות) את ההשתתפות המובטחת בשלב הבתים של הליגה האירופית.

האקזיט של ג'קי בן-זקן

דן ביטון (25) גדל במחלקת הנוער של הפועל באר־שבע, כשהגורם המניע מאחורי הקריירה שלו הייתה אימו ניצה, אחרי שאביו נפטר מדום לב כשהוא היה בן ארבע. יחד איתו שיחקו עמית ביטון, נועם גמון ואור דדיה, שנמצאים היום בסגל של הקבוצה הבוגרת, וגם עמראן אלקרינאווי שמשחק בכפר־קאסם מהליגה הלאומית. המאמן שלו בקבוצת הנוער, שמעון ביטון, מספר: "דן שחקן מצוין עם מספרים טובים, אבל אף פעם לא הייתה לו הילה של כוכב והוא לא אדם מוחצן".
5 צפייה בגלריה
ג'קי בן זקן חוגג הישארות בליגה
ג'קי בן זקן חוגג הישארות בליגה
בן זקן. חייך כך הדרך אל הבנק
(צילום: אבי רוקח)
ברק בכר העלה את ביטון לקבוצת הבוגרים, והוא היה שותף עם 11 הופעות בעונת האליפות הראשונה של באר־שבע אחרי 40 שנה. גם את העונה הבאה הוא פתח בבאר־שבע, אבל כבר בספטמבר עבר למ.ס אשדוד במסגרת עסקת מיכאל אוחנה. בדיעבד, ייתכן שאלונה ברקת מרגישה שהדיל שעשתה עם ג'קי בן־זקן לא הצמיח את הפירות הנכונים. הבעלים דאז של באר־שבע שילמה לאשדוד 4.5 מיליון שקל תמורת אוחנה, שלא הצליח להפוך לשחקן מרכזי בשתי האליפויות הבאות של הקבוצה מהדרום. בן־זקן, מנגד, ביקש לצרף לעסקה שחקן צעיר כישרוני, וקיבל את ביטון בהשאלה עם אופציה לרכישה תמורת מיליון שקל, מהלך שהוא מימש אחרי שנתיים.
היכולת הגבוהה של ביטון צדה את עיניו של איביץ', שביקש בקיץ שעבר מהנהלת מכבי ת"א לצרפו, אבל באשדוד סירבו לשחררו לאלופה והוא נמכר ללודוגורץ תמורת 1.25 מיליון יורו, סכום גבוה פי ארבעה ממה ששולם לבאר־שבע שנה קודם. ביטון לא הצליח להפוך לשחקן משמעותי אצל אלופת בולגריה, והיה לו קשה להתאקלם גם מבחינות אחרות, לא רק מקצועיות. "המעבר שלי לבולגריה היה חוויה חשובה עבורי", הוא אמר, "אבל ציפיתי לחזור לארץ".
5 צפייה בגלריה
 איביץ' על הקווים
 איביץ' על הקווים
איביץ'. רצה את ביטון כבר בעונה שעברה
(צילום: עוז מועלם)
האופציה הראשונה הייתה חזרה הביתה, ומאחורי הקלעים כבר נתפרה עסקה – עמית ביטון ללודוגורץ ודן ביטון לבאר־שבע – אבל אז יוסי אבוקסיס הטיל וטו. הסיבה: ז'וזואה. המאמן לא רצה שיהיו לו שני שחקנים בכירים על אותה עמדה, שידרכו אחד על השני, והוא הכריע לטובת הכוכב הפורטוגלי. בינתיים זה עובד טוב גם לאבוקסיס, גם לדוניס ובעיקר לביטון.

האתגר הכי גדול בחייו

התחנה המתבקשת הבאה הייתה מכבי ת"א, שביטון נמצא ברשימות שלה עוד מהקיץ שעבר. המטרה בהבאתו של ביטון הייתה שייכנס לנעליו הגדולות של דור מיכה, שהועזב לאנורתוסיס פמגוסטה הקפריסאית בעקבות פרשת הכדורגלנים והקטינות. האלופה הביאה ישראלים נוספים כמו טל בן־חיים ובן ביטון, אבל כרגע לפחות נראה כי מי שנכנס הכי מהר לעניינים הוא דן ביטון, שכבש בגמר גביע הטוטו נגד בני־סכנין ושני שערים במוקדמות ליגת האלופות.
5 צפייה בגלריה
דן ביטון
דן ביטון
ביטון. נכנס מצוין לנעליים של מיכה
(צילום: עוז מועלם)
רגל שמאל החזקה, הבעיטה העוצמתית והמסירה המדויקת הפכו את ביטון לשחקן מרכזי בקבוצה של דוניס, אבל הוא עדיין סובל מבעיה של חוסר יציבות במשחקים. "הוא יכול פתאום להיעלם מהמשחק ולא להיות מורגש", מנתח גורם בכיר באשדוד. "במכבי ת"א יש רוטציה בהרכב וסגל עם עליות וירידות, והשאלה הגדולה מבחינתו היא אם יידע לעשות את הסוויץ' כשלא טוב לו ולהמשיך להיות מורגש. בבולגריה הוא קפא בתקופות הפחות טובות ולא הצליח להתאושש, מכבי היא מבחן גדול עבורו".
ביטון, האח הצעיר מבין שלושה שחווה אובדן של אב בגיל צעיר, התחשל בחייו עם הרבה תמיכה של אימו והוא מגיע מוכן יותר לאתגר הכי גדול בחייו, זאת למרות שאוהדי באר־שבע היו רוצים לראות אותו חוזר אליהם. הערב, עם הרכב חסר מאוד, ינסו ביטון וחבריו לעשות את הבלתי ייאמן ולעבור את האלופה האוסטרית. השאלה היא מתי ובאיזו הגרלת שלב בתים תשתתף השבוע מכבי ת"א: זו של ליגת האלופות מחר או זו של הליגה האירופית ביום שישי.