חיתוך משקל הוא עניין נפוץ באמנויות הלחימה, והפעם נתמקד ב-MMA. כל לוחם או לוחמת שואפים לעלות לקרב עם כל היתרונות המרביים, ביניהם עלייה לקרב במשקל שבו יינתן להם היתרון המקסימלי. לוחם שיעלה לקרב במשקל הרגיל שלו יהיה בנחיתות לעומת לוחם מקטגוריה גבוהה יותר שחותך משקל. לעיתים אנחנו רואים בשקילה לוחמים רזים מאוד, עייפים, שבקושי גוררים את עצמם. יש גם לוחמים שלא יספיקו להתאושש וזה ישפיע על הקרב.
ניקח לדוגמה את אנתוני ג'ונסון. את הקריירה התחיל במשקל 77 ק"ג ועלה עם הזמן בקטגוריות ל-84 ק"ג, עד שהתבסס במשקל 93 ק"ג (יש לציין שאפילו נלחם פעם אחת במשקל כבד ועלה לקרב במשקל 104 ק"ג).
1 צפייה בגלריה
חביב נורמגומדוב  ולקווינטה
חביב נורמגומדוב  ולקווינטה
חביב נורמגומדוב ולקווינטה
(צילום: AFP)
חיתוך המשקל מתחיל בהדרגה ומספר ימים לפני הקרב מתבצע החיתוך ע"י ייבוש הגוף ממים באמצעות סאונה, אימון בחליפות הזעה, אמבטיות חמות ועוד. לאחר השקילה יש ללוחמים כ-30 שעות להתאושש ולהחזיר את המשקל. למעשה הלוחמים עולים לקרב במשקל שהוא לפחות קטגוריה אחת מזו שהם מתחרים בה.
בזמן האחרון גם ה-CSAC (ועדת האתלטיקה של מדינת קליפורניה) המפקחים על תחרויות איגרוף, קיקבוקס וכן MMA בקליפורניה, הודיעו שלוחם שהמשקל שלו בשקילה ואחרי הקרב יהיה בפער מסוים של אחוזים לא יהיה מורשה להילחם במשקל הנ"ל, וזאת על מנת למנוע חיתוכים אגרסיביים מדי.
יצוין כי חיתוך המשקל עלול לגרום לנזקים גופניים, בראשם נזק לכליות. יש גם המדברים על נזק מוחי כשסופגים חבטות בראש הנובע מאותה התייבשות קיצונית. זכור המקרה שבו הקרב של חביב נורמגומדוב נגד טוני פרגוסון ב-UFC209, קרב שרבים ציפו לו, בוטל לאחר שחביב אושפז כתוצאה מחיתוך משקל. חיתוך המשקל קשה מאוד לביצוע בגברים ואצל נשים זה עשוי להיות קשה אף יותר.
הלוחמת כריס סייבורג נלחמה שנים במשקל 66 ק"ג. דיינה וויט, נשיא ה-UFC, חיזר אחריה שנים כשהציפייה הייתה שתילחם במשקל 61 ק"ג מול רונדה ראוזי האלופה הבלתי מעורערת דאז. חיתוך כזה היה בלתי אפשרי שכן סייבורג שוקלת ביום יום כ-80 ק"ג. לבסוף היא חתמה ב-UFC ונלחמה שני קרבות בקטגוריית ביניים של 63.5 ק"ג, חיתוך משקל שגבה ממנה הרבה (חפשו סרטונים ביוטיוב). לבסוף נפתחה קטגוריית משקל נוצה (66 ק"ג) ובה נלחמה סייבורג בהצלחה, זכתה בחגורה עם שתי הגנות, עד שהפסידה לאמנדה נונז.
עדות לקושי בחיתוך מפי ולרי לטורנו, לוחמת MMA קנדית: "במספר הזדמנויות הייתי בסאונה עם לוחם, שנינו חותכים משקל לפני קרב ואחרי 20 דקות הוא כבר חתך 3 פאונדס ואני רק 0.8 פאונד ועשינו בדיוק אותו הדבר. אנחנו הנשים לא מאבדות מים בקלות וצריכות להתכונן אחרת.
באחת הפעמים עזר לי מאמני ואפילו הוא התייאש. הוא לא האמין כמה זמן עליי להיות בסאונה כדי לחתוך במשקל. הייתי שם שעות על שעות ובקושי הזעתי. כל הגברים באו והלכו והצליחו לחתוך, אני התחלתי לפניהם ונשארתי אחריהם".
לסיכום, חיתוך משקל אצל נשים הוא סיפור שונה מהגברים, וצריך לעבוד עם מומחה כדי לעשות את זה בצורה הבטוחה ביותר.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
*אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
*אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.