אז נכון, זו לא הליגה האנגלית, גם לא הספרדית או הגרמנית, אבל ערן זהבי מגיע למועדון ענק - עם היסטוריה ארוכה. אפילו כזה שיכול לזקוף לזכותו זכייה בגביע אירופה לאלופות. מועדון מהליגה ההולנדית - פ.ס.וו איינדהובן.
מסין להולנד: הכל על מעברו של זהבי:
ב-25 ביולי השנה חגג כוכב נבחרת ישראל 33 קיצים. קצת יותר מחודש אחריו - ב-31 באוגוסט חגגה פ.ס.וו יום הולדת 107 מאז נוסדה אי שם בתחילת המאה הקודמת. במרוצת השנים הפכה לאימפריה בקנה מידה אירופי ואחת משלוש הקבוצות הכי אהודות, חשובות ומצליחות בכדורגל ההולנדי (לצד איאקס ופיינורד). קבוצה שיכולה היום להתהדר ב-44 תארים בהולנד (מתוכם 24 אליפויות) ואפילו זכייה בשני גביעים אירופיים - גביע אופ"א ב-1978 וגביע האלופות כעבור עשר שנים.
9 צפייה בגלריה
פ.ס.וו איינדהובן
פ.ס.וו איינדהובן
היו ימים שפ.ס.וו שלטה בהולנד
(צילום: gettyimages)

9 צפייה בגלריה
פ.ס.וו איינדהובן
פ.ס.וו איינדהובן
וכזה זה נראה היום: פ.ס.וו מודל 2020/21
(צילום: EPA)

קבוצה שהיא מפעל, מפעל שהוא עיר

איינדהובן היא עיר גדולה בהולנד, אבל תמיד תיחשב כפריפריה. כזו שסולדת מאמסטרדם המתנשאת ורוטרדם העשירה. יש שיקראו לה עיר ששייכת למפעל - "פיליפס" כמובן, שהקים למעשה את קבוצת הכדורגל העירונית ב-1913 ושינה את שמה לפ.ס.וו המוכרת כעבור שלוש שנים.
הקשר בין פיליפס לפ.ס.וו כרוך בחבל הטבור. לפני 107 שנים המועדון הוקם בכלל על-ידי עובדי מפעל חברת האלקטרוניקה הגדולה, זו שמעניקה חסות למועדון מאז ומתמיד ודואגת לו בפן הכלכלי. עד כדי כך הוא היה קשור לפיליפס עד שרק ב-1928 הורשו כדורגלנים שלא קשורים למפעל בדרך כזו או אחרת ללבוש את מדי הפסים הלבנים-אדומים.
9 צפייה בגלריה
אצטדיון פיליפס
אצטדיון פיליפס
ותודה לחברת פיליפס
(צילום: gettyimages)
לפני הפיכת הליגה ההולנדית למקצוענית ב-1954, פ.ס.וו זכתה בשלוש אליפויות וגביע בלבד, אבל לאחר מכן התהדרה בכך שהייתה לקבוצה הראשונה מהמדינה שהשתתפה במפעל אירופי. ווילי ואן דר קויילין היה הכוכב הגדול הראשון של המועדון וזה שיביא לו גם את האליפות הראשונה בעידן המקצועני (1963) ויקרא תיגר אמיתי על הדומיננטיות של איאקס ופיינורד.
עם מינויו של קיס רייבס למאמן ב-1972, החלה פ.ס.וו לשלוט בכדורגל ההולנדי ולהפוך לקבוצה מאיימת באירופה. הוא הוליך את איינדהובן בין 1974 ל-1978 לזכייה בשלוש אליפויות ובגביע אופ"א. ואן דר קויילין היה סקורר אדיר ועד היום הוא מלך שערי הקבוצה בכל הזמנים עם 308 כיבושים ב-528 הופעות.

סקאוטינג, סקאוטינג, סקאוטינג

פ.ס.וו לא באמת הייתה חממה גדולה בכל הקשור למחלקת הנוער שלה, אלא התהדרה בסקאוטינג טוב, עוד לפני שקבוצות אירופאיות ידעו מה המילה הזו אומרת. גם אז הם העדיפו לא להשקיע הרבה כסף, אלא לקנות בקטן ולמכור בגדול.
9 צפייה בגלריה
פ.ס.וו איינדהובן
פ.ס.וו איינדהובן
היו ימים. איינדהובן חוגגת זכייה בגביע אירופה לאלופות ב-1988
(צילום: gettyimages)
חוס הידינק, עוד בימים שהיה לו שפם, היה זה שליכד חבורה שכללה, בין השאר, שמות כמו רונלד קומאן, האנס חילהאוס, וים קיפט וג'רלד ואנדרבורג לזכייה היסטורית בגביע אירופה לאלופות, אחרי ניצחון 5:6 בדו-קרב פנדלים על בנפיקה ב-1988 (אחרי 0:0 בתום 120 דקות). העיתונאי והסופר המוערך, סיימון קופר, טען כי פ.ס.וו בזמנו הייתה "הקבוצה הקטנה הכי גדולה באירופה".
לאורך השנים, פ.ס.וו פשוט הייתה דוגמה ומופת בכל הקשור לקניית שחקנים בזול ומכירתם עם רווח כספי מהדהד. זה כמובן עזר להם כדי להיות ברוב המקרים מעל איאקס ופיינורד. הסקאוטינג עבד גם מחוץ לגבולות הולנד, בעיקר בדרום אמריקה. רומאריו הגיע לאיינדהובן מיד לאחר הזכייה בגביע אירופה ולאחר מכן רונאלדו הברזילאי עשה את הצעדים הראשונים בכדורגל האירופי גם כן באצטדיון פיליפס. אחריהם כבר הגיעו שמות כמו אלכס, ג'פרסון פרפאן ואאורליו גומס.
9 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
אתם כבר מזהים, נכון? רונאלדו הברזילאי במדי פ.ס.וו
(צילום: gettyimages)
קומאן, אריק גרטס, סורן לרבי, רוד חוליט, פיליפ קוקו, מתיאה קז'מן, יאפ סטאם, אריין רובן ורוד ואן ניסטלרוי גם כן לא גדלו באיינדהובן, אבל פרצו שם ונמכרו במיליוני דולרים. רובן לדוגמה נקנה ב-2002 על-ידי פ.ס.וו ב-3.9 מיליון אירו מכרונינגן ונמכר לצ'לסי ב-2004 ב-18 מיליון. עוד לפני כן מנצ'סטר יונייטד התעניינה בשחקן, אבל ראשי פ.ס.וו, שידועים עד היום כממולחים ביותר, סירבו להצעה של 7 מיליון אירו וטענו כי בזה הקבוצה האנגלית "יכולה לקנות חולצה חתומה של רובן, לא יותר".
ואן ניסטלרוי, שנרכש על-ידי פ.ס.וו מהירנביין תמורת סכום שיא בהולנד אז - 6.3 מיליון אירו - נקנה ב-28 מיליון. הפעם יונייטד כן הצליחה לשים ידה על כוכב איינדהובן והשאר היסטוריה.

המבוגר האחראי

במילניום הנוכחי אפשר להגיד שפ.ס.וו די שלטה בליגה ההולנדית. תשע אליפויות, כולל ארבע רצופות בין 2005 ל-2008. רק שבשנתיים האחרונות (מאז האליפות האחרונה ב-2018) הגיעה הצלילה הגדולה. טוב, במונחים של המועדון כמובן.
9 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ניסיון ועוד ניסיון. זהבי
(צילום: ראובן שוורץ)
9 צפייה בגלריה
לוק דה יונג
לוק דה יונג
והוא מגיע לאימפריה לכל דבר ועניין
(צילום: gettyimages)
שתי עונות שחונות מתארים והאחרונה קטסטרופלית במיוחד: מקום רביעי בליגה, שהופסקה אחרי 26 מחזורים בשל משבר הקורונה והשתתפות במוקדמות הליגה האירופית. כוכב העבר מארק ואן בומל פוטר, הוחלף על ידי ארנסט פאבר וגם הוא שרד עד הקיץ, אז מונה לתפקיד רוג'ר שמידט, מי שמכיר את זהבי מהימים בהם אימן בליגה הסינית.
אחרי 1:3 על כרונינגן בפתיחת העונה הנוכחית, פ.ס.וו רשמה בשבת 1:2 דרמטי על אמן, נותרה מושלמת ונהנית מחזרתו מפציעה של החלוץ דוניאל מאלן ומהכושר שמפגין החלוץ השני, הארגנטינאי מקסימיליאנו רומרו, שכבש את השער היקר אתמול בדקה ה-94. מדובר בקבוצה צעירה, שמתקשה כעת לעמוד בתקציבים של איאקס, בטח אחרי שזו הגיע רחוק בליגת האלופות וזכתה לתגמולים כספיים גבוהים. קפטן הקבוצה הוא המגן הימני ההולנדי דנזל דמפריז, בן 24 בלבד. שני שחקני חיזוק הגיעו מהליגה הגרמנית בקיץ - המגן השמאלי פיליפ מקס מאוגסבורג והשוער השווייצרי איבון מיוגו שהושאל מלייפציג.
9 צפייה בגלריה
אוהדי פ.ס.וו
אוהדי פ.ס.וו
גילויי אנטישימיות לא פעם. אוהדי פ.ס.וו
(צילום: gettyimages)
יהיה מעניין לראות איך יהיה היחס של אוהדי פ.ס.וו אל זהבי. הם אמנם לא קיצוניים כמו אלה של פיינורד, אבל השנאה לאיאקס לקחה אותם לא פעם למקומות מכוערים. ב-2016, למשל, סערה הולנד לאחר שצילומי וידאו קלטו חלק מאותו קהל שר במשחק האליפות מול איאקס במחזור האחרון: "אמא שלי הייתה עם האס.אס, ביחד שרפנו יהודים". שנה לפני כן הם עמדו לדין באופ"א אחרי שבמשחק ליגת האלופות מול מנצ'סטר יונייטד שרו: "מי שלא קופץ, יהודי".
זהבי הוחתם על תקן המבוגר האחראי עם הניסיון, לו פ.ס.וו משוועת כל כך. שמידט בונה עליו, גם אוהדי פ.ס.וו שכבר יכולים להיכנס למגרשים. כוכב נבחרת ישראל אמנם לא ירוויח את הסכומים שקיבל בגוואנגז'ו, אבל נחת באימפריה של ממש. וזה לא פחות חשוב.