האוהדים שבאו לתמוך בסעיד מולאי
(צילום: עוז מועלם)

הנחיתה ההיסטורית בישראל של הג'ודוקא האיראני סעיד מולאי וההשתתפות שלו בסופ"ש בגראנד סלאם תל אביב ממשיכה לעורר התרגשות. מי שיגיע בשישי הקרוב להיכל קבוצת שלמה כדי לעודד את מולאי מחוץ לאולם הם נציגים של העמותה "ארגון הגג של יוצאי איראן בישראל", הדואגת לשמירת מורשת יהדות איראן בארץ ובתפוצות, וחברי קבוצת הפייסבוק של העדה "סימן שאתה פרסי", המונה 38 אלף איש.
תומכי מולאי מתכוונים להגיע לתחרות עם זרי פרחים ודגלים, אך לצערם בגלל מגבלות הקורונה אינם יכולים להיכנס לאולם או לפגוש אותו. עם זאת, יו"ר איגוד הג'ודו משה פונטי הבטיח להם כי ימסור את הפרחים למולאי ויצלם אותו מחזיק את הזר. "אנחנו רוצים להגיד לו שאנחנו אוהבים את העם האיראני ויודעים שהם אותנו", אמר יו"ר העמותה ציון חסיד. "אנחנו מאוד שמחים לקבל אותו ומאחלים לו בהצלחה בתחרות".
5 צפייה בגלריה
מפגן התמיכה בסעיד מולאי
מפגן התמיכה בסעיד מולאי
"זה מאוד מיוחד שהוא כאן, מתי איראני בא להתחרות בישראל?". מפגן התמיכה בסעיד מולאי
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
סעיד מולאי בנתב"ג
סעיד מולאי בנתב"ג
מולאי בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
מה עושה לך ביקור כזה? "בשבילי זו היסטוריה וזה עושה טוב על הלב שאיראני בא ומורד נגד כל המושחתים. יש באיראן הרבה מסכנים שאין להם לאכול והוא נותן את המשכורת שלו שמספיקה לשתי בננות. מי שיוצא נגד המשטר כבר לא איתנו ולכן מה שהוא עשה זה מאוד אמיץ".
"הוא גם יודע שמי שמתכנן פעולות נגד המשטר פשוט נעלם ולכן קשה לעשות דברים גדולים", המשיך חסיד. "אלוהים יודע מה עובר על משפחתו שנשארה באיראן. צריך להבין, למשטר לא ממש אכפת מהאזרחים. יש שם בסביבות 100 מיליון תושבים, אז הם אומרים 'מה זה בשבילנו להרוג שני מיליון מתנגדים?'".
חבר נוסף בעמותה, אלירן חסיד, הוסיף: "זה מאוד מיוחד שהוא כאן, מתי איראני בא להתחרות בישראל? אנחנו נתארגן להגיע ביום שישי כדי לתמוך בו ונקווה שזה יעזור לו להצליח. אנחנו מתכוונים להודות לו על הקשר החם עם ישראל".
נבחרת הג'ודו מתאמנת לצד מולאי
(צילום: באדיבות איגוד הג'ודו)

"מולאי ומוקי הם שגרירי השלום"

התחרות גם אמורה להיות מועברת בשידור חי בטלוויזיה האיראנית דרך הערוץ "איראן אינטרנשיונל" הממוקם בלונדון. "אנחנו מנסים לראיין אותו וזו בעיה, כולם מנסים אבל לא רוצים לעשות יותר מדי רעש", סיפר כתב הערוץ שנמצא בארץ, בבאק יצחקי. "לפני יומיים הגענו לנחיתה שלו והוא אפילו לא היה מוכן לזרוק מילה בפרסית, יש לו כל מיני הנחיות".
איך ההגעה שלו לישראל מתקבלת בתקשורת באיראן? "באיראן אין שום דבר, רק מחוץ למדינה יש דיווחים. אבל אני מאמין שיהיה להם קשה להתעלם מזה וביום שישי ידווחו על כך ולא יתחמקו. זה סיפור יותר מדי גדול. אנחנו כמובן מסקרים את זה, הערוץ שלנו נמצא בלונדון והוא הפופולרי ביותר באירופה בכל מה שקשור לאיראן. ההגעה של מולאי מקבלת הרבה תגובות".
5 צפייה בגלריה
מפגן התמיכה בסעיד מולאי. יעל נהוראי
מפגן התמיכה בסעיד מולאי. יעל נהוראי
יעל נהוראי עם שלט התמיכה
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
שגיא מוקי וסעיד מלואי
שגיא מוקי וסעיד מלואי
שגיא מוקי וסעיד מולאי
(צילום: פרטי)
כאמור, גם חברי קבוצת הפייסבוק "סימן שאתה פרסי" יגיעו לעודד את הג'ודוקא בתחרות וחוץ משלטים, הם יכינו לכבוד האירוע מאכלים פרסיים מסורתיים. יעל נהוראי, אחת מחברות הקבוצה, תגיע עם הבידורית שלה ותמקם אותו מחוץ לאולם: "זה רגע מאוד מרגש, סעיד נכנס לנו ממש ללב עם המעשה שלו. מדובר באיש שאין לו קשר לישראל והוא רק רוצה לעשות שלום, הוא רק רוצה להיות חופשי ולעשות את זה בדרך שלו, בלי פוליטיקה. מולאי העביר את המסר הזה דרך הערכים של הג'ודו ולנו כיהודים זה נותן דוגמה - הוא ושגיא מוקי הם שגרירי השלום".
ספרי על הקשר של קהילת יוצאי איראן. "קהילת יהודי איראן בארץ מאוד מגובשת, אנחנו עוקבים אחר המתרחש באיראן וכשיש אירוע גדול כמו הגעת סעיד מולאי, זה ממש אירוע חג בשבילנו ואנחנו מקווים שהוא עוד יחזור לפה אחרי הקורונה ונחבק אותו כי אנחנו מאוד אוהבים אותו".
יניב כהן, זמר בעדה הפרסית, הוסיף: "כזמר ששר בפרסית יש לי המון חברים איראנים בפייסבוק. מאוד חשוב לי שיהיה קירוב לבבות בין העמים ואדם כמו סעיד הוא סוג של פורץ דרך, הוא סוג של גשר ואני חושב שחובה עלינו לחזק אותו, את המעשה האמיץ – אין דרך אחרת לתאר זאת. צריך לשים את הכל בצד, את הפוליטיקה והאיבה בין העמים ומקווה שעוד הרבה אנשים ילכו בדרכו".
5 צפייה בגלריה
יניב כהן עם דגל איראן
יניב כהן עם דגל איראן
יניב כהן עם דגל איראן
(צילום: עוז מועלם)
שי גרין, שאימו פרסיה, אמר דברים דומים: "המעשה של סעיד מולאי מאוד אמיץ, הוא חשף את העובדה הפשוטה שאין שום סיבה שהעם האיראני והעם הישראלי לא יסתדרו ביניהם. בכלל, מעשים כאלה של תרבות וספורט יכולים לקרב בין העמים ולזה אנחנו מייחלים כדי שיהיה שלום במהרה, ומקווים שסעיד זה רק סנונית ראשונה".
אילנה מתיתיהו, חברה נוספת בקבוצת הפייסבוק, עלתה ב-1965 לישראל. "כשהייתי קטנה ההורים שלי הביאו אותי מאיראן לישראל ומאז אני מתגעגעת לנופים, למוזיקה ולאנשים", היא מספרת. "אני רוצה לטייל באיראן היפה שיש לה הרבה מה להציע, הלוואי שיהיה שלום ואולי הגעתו של מולאי זה צעד ראשון לכך".