כמעט כל דבר בעולם הוא יחסי. אתה יכול להיות טוב במשהו, אפילו טוב מאוד, אבל לא תגיע למקום הראשון בתחרות כי יש אחד טוב ממך. אתה יכול להיות בינוני בתחומך, אבל בהשוואה לפרצופים האחרים מסביב תחשב רב-אמן. ברצלונה וריאל מדריד הגיעו לקלאסיקו הראשון של העונה עם לא מעט צרות, ועם הפסדים, אבל גם כדורגל הוא דבר יחסי והצרות של ברצלונה, מתברר, גדולות מאלה של ריאל מדריד.
איפה נמצא מקור ההבדל הזה? איך קבוצה שהפסידה פעמיים ברציפות, לקאדיס ולשחטאר דונייצק, מתרוממת ברגע הגדול בצורה טובה יותר מהיריבה שלה? התשובה היא הבסיס שיש לה, אותה משענת שמונעת את המשך ההידרדרות ותופסת את הקבוצה בדרך למטה. לריאל מדריד יש בסיס חזק יותר להישען עליו מאשר זה של ברצלונה, והוא מגיע בדמות כמה פרצופים. קודם כל מפניו המזוקנות של סרחיו ראמוס, שדאג לייצוב הקו האחורי שלא הסתדר בלעדיו, אבל גם מהקישור ממנו יכול כל פעם להתבלט שחקן אחר, או מזינדין זידאן, שאולי לא הביא הפעם תחכום טקטי מיוחד, אבל ודאי עשה עבודה טובה בצד המנטלי.
5 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
כששמיכת מסי קצרה, הבעיות הגדולות נחשפות
(צילום: רויטרס)
לברצלונה היה פעם בסיס כזה, אוסף שחקנים שימנע ממנה לשקוע, אבל ג'רארד פיקה, ובכלל ההגנה, היא כיום רצפה רעועה מאוד, וכך גם סרחיו בוסקטס. על רונלד קומאן חלה עדיין חובת ההוכחה. ומה עם לאו מסי? בניגוד לחלק מהטענות הנשמעות, תנועת הידיים העצבנית שלו אחרי השריקה לפנדל, והמבט על הפנים, כן מציגים אכפתיות, אבל ברור שאירועי הקיץ משפיעים ומסי עדיין לא כבש שער שדה בליגה העונה. הוא היה שמיכת ההצלה של ברצלונה כל כך הרבה זמן, וכששמיכת מסי קצרה יותר הבעיות הגדולות נחשפות יותר.
עכשיו יש כאלה שינצלו את הדברים כדי לומר שהבסיס של ריאל מדריד מורכב גם מהשופטים ופה חשוב לומר דבר ברור – הפנדל שנשרק לזכות ריאל הוא דוגמה מצוינת לשינוי שעובר הכדורגל בעקבות כניסת ה-VAR. המשיכה בחולצה נראתה רכה משהו, וראמוס העצים את האירוע, אבל בעידן הווידאו אין לשופט ברירה, ותפיסה כזו מובילה לפנדל. האחריות העיקרית היום היא לא של השופט, שצריך להחליט כמה משמעותית הייתה האחיזה, אלא קודם כל של השחקן. לנגלה עשה שטות, והוא שילם עליה.
5 צפייה בגלריה
ג'רארד פיקה
ג'רארד פיקה
חלק עיקרי בבעיות בהגנה. ג'רארד פיקה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
סרחיו ראמוס מוכשל ברחבה
סרחיו ראמוס מוכשל ברחבה
לנגלה עשה שטות - ושילם עליה
(צילום: רויטרס)
לנגלה וברצלונה שילמו כי הפנדל הגיע בדקות טובות שלהם. קומאן נשאר עם אותו מערך 1-3-2-4, אבל הזיז שחקנים בתוכו. אנסו פאטי עבר לעמדת החלוץ, מסי היה השחקן החופשי מאחוריו, פדרי וקוטיניו בצדדים. ניהול המשחק של מסי, כשהוא יורד לאחור, אפקטיבי הרבה יותר כשיש חלוץ (וכמובן שיש ג'ורדי אלבה), ופאטי יכול לעשות קריירה אדירה בתפקיד הזה, אבל פדרי וקוטיניו פחות טובים כשהם צריכים לבוא מהצד, ולברצלונה לא תמיד היה ריווח. מוזר שקומאן לא ביצע חילוף בשלב מוקדם יותר כדי ליצור ריווח כזה, עם טרינקאו או דמבלה, אחרי ספיגת השער השני. החילוף המשולש שלו בדקה ה-81 הרגיש כמו זריקה של כל מה שיש בלי תכנון מסודר.
הבשורה הטובה לברצלונה – שוב, הכל יחסי – היא שסרג'יניו דסט נראה טוב בקלאסיקו הראשון שלו, התקפית לפחות. הגנתית קשה לומר דברים טובים על ברצלונה. השער של פדה ואלוורדה הגיע מאוסף טעויות אישיות – ג'ורדי אלבה היה בעמדה התקפית, לנגלה הסתכל שמאלה, פיקה השאיר אחוריו חור וכמובן בוסקטס שלא יצא לריצה יחד עם ואלוורדה אלא נתקע במקום. התנועה האדירה של האורוגוואי סידרה לקארים בנזמה בישול שישי במשחקי קלאסיקו בקאמפ-נואו, שווה לפפ גווארדיולה ויותר מכל שחקן אחר בהיסטוריה, כולל צ'אבי ואינייסטה. הגיע הזמן שיותר אנשים יעריכו את יכולת המסירה שלו.
5 צפייה בגלריה
סרחיו ראמוס עוצר את סרג'יניו דסט
סרחיו ראמוס עוצר את סרג'יניו דסט
ככה זה כשראמוס במרכז ההגנה. מול דסט
(צילום: רויטרס)
מול השער בנזמה דווקא החמיץ את המצב הטוב במשחק, אבל לריאל, בניגוד לברצלונה, היה את השחקנים האחרים מעבר לכוכב ההתקפי הגדול. ראמוס, מלבד סידור החלק האחורי החורק, היה השחקן שבעט הכי הרבה לשער, סחט את הפנדל והבקיע אותו. גם טוני קרוס, ששלט במרכז המגרש. קאסמירו היה הקשר המצטיין של העונה שעברה והעונה, בינתיים, הוא פחות טוב. אז קרוס, במקומו, לא רק רשם הכי הרבה מסירות מפתח לשחקנים אחרים אלא גם הכי הרבה תיקולים מוצלחים, וגם ואלוורדה היה מצוין בשני הצדדים של המגרש, ומודריץ' כבש שער גדול אחרי שעלה מהספסל. אין ואקום.
והיה גם את לוקאס ואסקס, אחד השחקנים שמהווים שק חבטות כשדברים לא מצליחים במדריד, אבל הפעם ואסקס היה מושלם הגנתית, אפשר לומר אפילו השחקן המצטיין של המחצית השנייה. במחצית אחת רשם ואסקס יותר פעולות הגנתיות מוצלחות מכל אלה ששיחקו 90 דקות. הוא נטרל את ההתקפות של ג'ורדי אלבה, חילץ כדורים גם בעמדה גבוהה, וגם היה צריך לסיים את המשחק עם בישול.
5 צפייה בגלריה
עוסמאן דמבלה מול לוקאס ואסקס
עוסמאן דמבלה מול לוקאס ואסקס
יותר פעולות הגנתיות מוצלחות מכל אחד על המגרש. לוקאס ואסקס עוצר את דמבלה
(צילום: רויטרס)
כך, באמצעות הבסיס שלה בתוספת דמות מפתיעה, רשמה ריאל ניצחון שני ברציפות בקלאסיקו בליגה, דבר שלא עשתה כבר 12 שנים, ואפילו עלתה למקום הראשון. לריאל עדיין יש את הבעיות שלה, אבל בכדורגל אמרנו, הכל יחסי, בעיקר הטבלה. שם ריאל מדריד נמצאת כרגע במקום הראשון.
פורסם לראשונה: 06:10, 25.10.20