יאן בלאחוביץ' הוא אלוף עם כוכבית. לפני שבעה חודשים הוא הוכתר לאלוף ה-UFC במשקל קל-כבד אחרי תצוגת תכלית מול דומיניק רייס, אבל זה התאפשר רק בזכות הוויתור של ג'ון ג'ונס על כס המלכות שלו. הפולני הפך לגיבור במדינתו והצטרף לבת ארצו יוהנה ינג'ייצ'ק שעשתה זאת לפניו. הישג יפה ללא ספק, רייס הוא לוחם מוכשר וראוי, אבל משהו היה חסר בתמונה המלאה: ניצחון על אלוף מכהן.
עכשיו מסתבר שההזדמנות הזו הגיעה מהר יותר ממה שהוא ציפה. "אחרי הקרב מול רייס קיבלתי הצעה להילחם בישראל אדסאניה (האלוף במשקל בינוני), ושהקרב ייערך בדצמבר", גילה בלאחוביץ לתקשורת בפולין. "עניתי שזה לא אפשרי בדצמבר והצעתי את מרץ במקום. אני שמח שהגעתי לשלב הזה בקריירה בו אני נלחם נגד ישראל". בלאחוביץ' נחשב לאלוף אלמוני וניצחון על אדסאניה (בין שבת לראשון, 5:00), לוחם בלתי מנוצח וכוכב ענק, יזניק את הקריירה שלו לשיאים שלא התקרב אליהם ב-38 שנותיו.
5 צפייה בגלריה
יאן בלאחוביץ'
יאן בלאחוביץ'
הזדמנות של פעם בקריירה. יאן בלאחוביץ'
(צילום: גטי אימג'ס)
5 צפייה בגלריה
ישראל אדסאניה
ישראל אדסאניה
הלוחם הטוב בעולם. ישראל אדסאניה
(צילום: AP)

"אני רואה את החורים שלו"

בלאחוביץ' לא רצה להיכנס לזירה בדצמבר מסיבה מאוד פשוטה, הוא הפך לאבא בפעם הראשונה ורצה להישאר קרוב לארוסתו ובנו שנקרא על שמו. בכל מקרה, את ההזדמנות לפגוש את אדסאניה הוא לא רצה לפספס והשניים קבעו בתאריך הבא שהתפנה. הקרב ייערך במשקל של הפולני (93 ק"ג), תשעה קילו יותר ממה שהאלוף במשקל בינוני מורגל אליו, ויהיה מעניין לראות איך זה יבוא לידי ביטוי.
אדסאניה כבר פירסם תמונה שבה הוא נראה גדול מהרגיל, ובמחנה שלו טוענים כי הוא מתכוון להילחם במשקל הקבוע, היומיומי. "הוא לא יוסיף מסת שריר לקראת הקרב, החלטנו להישאר במשקל הרגיל וזה מה שייתן לו יתרון", אמר מאמן הקיקבוקסינג של הניו זילנדי, יוג'ין ברמן. "זה לא חשוב כמה משקל הוא יוסיף, הוא לא יהיה חזק יותר מבלאחוביץ', נתרכז ביתרונות האחרים שיש לו".
5 צפייה בגלריה
יאן בלחוביץ' מול דומיניק רייס
יאן בלחוביץ' מול דומיניק רייס
יאן בלאחוביץ' מפרק את דומיניק רייס
(צילום: getty images)

הפולני לא התרשם מהגרסה השרירית יותר של אדסאניה: "לפרסם תמונות זה קל, אפשר להשתמש בכל מיני פילטרים וזוויות. אני מתאמן עם בחורים רזים וגם גדולים, אני רוצה להיות מוכן לכל האפשרויות. קשה לדעת איך הוא ייראה במציאות, לכן אני מתכונן לכל הגדלים". בכלל, לא נראה שבלאחוביץ' מתרגש מהמעמד ונשמע בטוח מתמיד, אולי קצת יותר מדי בהתחשב ביריב הקטלני.
"אני מעדיף לא להתרכז בהייפ שלו, אני מתמקד בעצמי", אמר האלוף במשקל קל-כבד. "אני רואה את החורים שלו, למרות שהוא לוחם ממש טוב בעמידה ויש לו עבודת רגליים טובה. יש לו את הסגנון שלו, אך אנחנו מוכנים לכך. אולי הלוחמים שהפסידו לו פחדו, אבל אני לא. אני חוזה ניצחון שלי בנוקאאוט בבעיטה שמאלית לראש שלו, אחרי הקרב הוא יירד למאזן 1:20".
הגרסה השרירית של אדסאניה
אדסאניה כבר רגיל לשמוע את הנעימות הללו, ונראה שהמפגש מול הפולני לא מטריד אותו יותר מדי. "היו לי קרבות קשים יותר במשקל בינוני", אמר בביטחון אופייני. "במדד הסיכון הייתי מדרג אותו 7 או 7 וחצי מתוך 10, הוא לוחם סולידי. יש כמה דברים שאני חושש מהם, אבל באופן כללי מדובר בעוד לוחם". את הדיבורים האלה לא תשמעו אותו אומר על היריב שהוא באמת רוצה לפגוש ומרבה להתכתש איתו ברשת - ג'ון ג'ונס, שבינתיים עלה למשקל כבד.
אדסאניה גם רוצה להיות השמיני בתולדות ה-UFC שזוכה בתואר בשני משקלים והחמישי שעושה זאת במקביל, אבל יותר נכון לומר שהוא בודק את המים מול לוחם כבד מהרגיל, מעין הכנה לג'ונס. דן הוקר, לוחם במשקל קל וחברו של הניו זילנדי ממוצא ניגרי, דווקא נשמע מודאג. "אני אכסוס את הציפורניים מרוב מתח, יאן הוא חיה, יאן הוא בחור מסוכן וזה קרב ענק עבורו", אמר. "אבל ישראל הוא מקרה מיוחד, הוא יודע להתעלות מול יריבים קשים ולספק הופעה. אני לא יודע מה יקרה בקרב, אבל איכות היריבים בדרך כלל מוציאה ממנו את המיטב".
אגב, זו גם תהיה הפעם השישית אי פעם בה שני אלופים מכהנים בארגון נפגשים. הקרב הכי זכור היה ב-2016, אז קונור מגרגור, האלוף במשקל נוצה, עלה קטגוריה והביס בקלות את האלוף במשקל קל אדי אלבארס במדיסון סקוור גארדן. בכך האירי הפך לראשון ב-UFC שמחזיק בשתי חגורות במקביל, הישג שדניאל קורמייה, אמנדה נונייס והנרי סחודו שיחזרו בהמשך. מבין חמשת הקרבות הללו, בשלושה ניצח הלוחם שעלה קטגוריית משקל - לידיעת אדסאניה.

קריצה לג'ון ג'ונס

חוץ מהעובדה שהקרב מתקיים במשקל שלו, לבלאחוביץ' יש יתרון נוסף - אין ממנו ציפיות, פוזיציה שנוח לו איתה. "אני תמיד האנדרדוג ואני תמיד מנצח בקרב", אמר הפולני והוסיף בציניות קלה: "זה דווקא נחמד, אני מרוצה מזה, לא אכפת לי להיות האנדרדוג בכל פעם. אולי אחרי שאנצח, אנשים יתחילו להאמין בי ולכבד אותי".
בעולם ה-MMA הפולני אמנם נחשב ללוחם איכותי ומסוכן, אבל בטח לא אחד השמות הגדולים. במדינתו לעומת זאת הוא כבר הפך לסמל לאומי. "כשאני מסתובב שם אנשים ניגשים אליי ורוצים להצטלם איתי, מברכים אותי ומאחלים לי הצלחה. זו הרגשה מדהימה להסב גאווה למדינה שלי", סיפר לאחרונה. כשנשאל על קרב אפשרי מול ג'ונס, מאצ'-אפ מסקרן במקרה שינצח את אדסאניה, הוא נשמע בטוח מתמיד: "לאף אחד אין את הכוח הפולני, אי אפשר לעצור את זה".
5 צפייה בגלריה
יאן בלאחוביץ' אחרי עוד נוקקאוט אדיר
יאן בלאחוביץ' אחרי עוד נוקקאוט אדיר
יאן בלאחוביץ' אחרי עוד נוקקאוט אדיר
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
ג'ון ג'ונס
ג'ון ג'ונס
ההר שכולם רוצים להגיע אליו. ג'ון ג'ונס
(צילום: AFP)
בלאחוביץ' (ניצח שמונה מתשעת האחרונים) ואדסאניה מגיעים לקרב בכושר שיא ואחרי הניצחונות המרשימים בקריירה שלהם, כל אחד מהם בנוקאאוט אדיר, אבל למרות היתרונות הפיזיים של הפולני קשה להמר נגד האלוף במשקל בינוני, שנראה כרגע בלתי מנוצח ורק משתפר מקרב לקרב. בלאחוביץ' אוהב להילחם על הרגליים, ובזה הוא גם מצטיין, אך כדי לסכן את אדסאניה, פנומן בעמידה, עליו להתלכלך ולחפש את המגע הקרוב, אפילו את הקרקע.
וזה לא שאין לו את הכלים. הוא מחזיק בחגורה שחורה בג'יו ג'יטסו ברזילאי וברזומה שלו יש תשע הכנעות, לעומת שמונה ניצחונות בנוקאאוט, אז את העבודה הוא יודע לעשות. "אני מאמין בעצמי וביכולות שלי, אני יודע מה היריב שלי יעשה ואיך לעצור את זה, הכל בראש. אני צריך להפעיל לחץ קבוע", סיכם בלאחוביץ' לפני הקרב הכי גדול בקריירה שלו, כזה שעשוי להכתיר אותו כאלוף אמיתי - הפעם ללא כוכבית.