רבע גמר ליגת האלופות השנה מלא בכל כך הרבה סיפורים, שבקלות אפשר לפספס את חלקם. סביר להניח שכמעט בכל עונה אחרת, הגעה של לייפציג לחצי גמר ליגת האלופות הייתה מקבלת הרבה יותר תשומת לב, אבל לאו מסי וחבריו שוב גנבו את ההצגה גם אם מכל הסיבות הלא נכונות ולקינוח הגיעה עוד "היחנקות" של פפ גווארדיולה ומנצ'סטר סיטי. אז עכשיו, רגע לפני ההזדמנות ההיסטורית של לייפציג להגיע לגמר הצ'מפיונס, ראוי לתת את הבמה לשחקן המצטיין שלה ב-1:2 על אתלטיקו מדריד ולמי שנמצא על המסלול המהיר להפוך בעוד כמה שנים לבלם הטוב בעולם, דאיו אופמקאנו.
הצרפתי בן ה-21 נחשב עוד לפני המשחק לשחקן מבוקש שנמצא בפנקסים של הגדולות של אירופה, אבל מה שהוא עשה מול אתלטיקו היה בהחלט יוצא דופן ועל כך יעיד דף סטטיסטי מטורף, שכלל מאזן תיקולים מושלם (3/3), ארבעה דריבלים מוצלחים ללא איבוד אחד, דיוק של 92 אחוז במסירה וניצחון בשלושה מתוך ארבעה מאבקים אוויריים. למי שפחות מתחבר לנתונים סטטיסטיים ואוהב יותר תכלס, כדאי להתמקד בעבודה שעשה מול דייגו קוסטה. החלוץ אמנם כבר נמצא מעבר לשיא, אבל עדיין מתמחה בהוצאת בלמים מדעתם. בחמישי הוא בקושי הצליח לנשום מול אופמקאנו.
5 צפייה בגלריה
דאיוט אופמקאנו
דאיוט אופמקאנו
מרקוס יורנטה לא מסוגל לעצור את דאיו אופמקאנו
(צילום: EPA)
מי שמכיר היטב את הסיטואציה הוא כוכבה לשעבר של לייפציג, טימו ורנר, שנמכר לאחרונה לצ'לסי. לחלוץ הגרמני היה מנהג באימונים, לבעוט את הכדור למרחק ולעקוף את המגן שמולו בספרינט. הטריק הזה עבד יופי עד ינואר 2017, אז ניסה אותו מול בלם צרפתי צעיר שרק הצטרף לקבוצה וגילה שהפעם זה לא ילך. המאמן דאז, ראלף האוזנטל, השתעשע מהסיטואציה ועקץ את ורנר המתוסכל: "הכל בסדר איתך טימו?"
"לא ראיתי בלם מהיר יותר ממנו ויש לו גם נתונים פיזיים מדהימים", החמיא ורנר, שגם הודה בהמשך כי אופמקאנו היה היריב הקשה ביותר שלו באימונים. "הוא יכול להתפתח לבלם לפחות ברמה של ז'רום בואטנג". "אף אחד לא מצליח לעבור אותו - גם לא אני", אישר אמיל פורסברג והחלוץ יוסוף פאולסן הוסיף: "הוא פשוט מצוין. מהיר, חכם וקשה מאוד להתמודד איתו". מי שסיכם זאת הכי טוב היה מאמנו הקודם ראלף ראנגניק, שכינה את הבלם הצרפתי "תופעת טבע".
5 צפייה בגלריה
דאיוט אופמקאנו
דאיוט אופמקאנו
"נתונים פיזיים מדהימים". ורנר על דאיו אופמקאנו
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
(צילום: getty images)
ואכן, לייפציג שיודעת טוב מאוד מה יש לה ביד, דאגה בסוף חודש יולי, להאריך את חוזהו במועדון עד 2023. בקבוצה הגרמנית השאירו סעיף שחרור של מעל 50 מיליון אירו בדומה למה שעשו עם ורנר וסביר להניח שיהיו לא מעט קבוצות שיסכימו לפתוח בשבילו את הארנק גם בתקופת הקורונה. בספרד אפילו דיווחו שזינדין זידאן רואה בו מחליפו העתידי של סרחיו ראמוס בן ה-34. "הוא שחקן חשוב מאוד עבורנו ואחד הכישרונות הבולטים באירופה", הודה המנהל המקצועי, אוליבר מינצלאף.

חבר ילדות מברצלונה

אופמקאנו (1.86), גדל בשכונות העוני של העיר אוורה, שנמצאת בחבל נורמנדי בצרפת. כמו לא מעט מהכוכבים הצעירים של נבחרת צרפת הוא בילה חלק ניכר מזמנו במשחק כדורגל בשכונה. על המגרשים הצפופים גם הכיר את מי שהפך לאחד מחבריו הטובים, עוסמאן דמבלה. "הוא מבוגר ממני בשנה. גדלנו ולמדנו יחד ואנחנו משחקים אחד עם השני מגיל צעיר", סיפר בלמה של לייפציג על הקשר עם הקיצוני של ברצלונה. "זאת שכונה קטנה שכולם משחקים בה כדורגל. אני, עוסמאן ואחרים היינו במגרש כל היום וככה שיפרנו את הטכניקה שלנו, דבר שעזר לנו מאוד בהמשך הדרך".
5 צפייה בגלריה
עוסמן דמבלה
עוסמן דמבלה
עוסמאן דמבלה. חברי ילדות
(צילום: MCT)
את קפיצת המדרגה הוא חייב למשפחתו ובמיוחד לאביו, שדחף אותו להתקבל לאקדמיית הכדורגל הקטנה, שנפתחה באזור מגוריו. אופמקאנו אמנם לא נחשב באותה תקופה לאחד הכישרונות הנוצצים של השכונה, אבל פיצה על כך בעבודה קשה, תכונה שמאפיינת אותו גם בקריירת הבוגרים: "הייתי נשאר אחרי האימון כדי להתאמן לבד. זה היה המפתח להצלחה שלי". ההשקעה הרבה שלו בכדורגל עזרה לו גם מחוץ למגרש. הצרפתי נאלץ להתמודד עם גמגום והעיד שהמשחק עזר לו להתגבר על כך.
ב-2013 עבר לקבוצת הנוער של ואלנסיין מהליגה השנייה בצרפת ובגיל 16 בלבד חתם ברד בול זלצבורג, שקלטה בזמן את הפוטנציאל העצום שלו ושילמה תמורתו 2.2 מיליון אירו. לאחר תקופת השאלה בקבוצת המילואים חזר לזלצבורג אותה אימן אז אוסקר גארסיה וזכה עמה באליפות. בינואר 2017 כשהוא בן 19, הצטרף ללייפציג, מועדון הדגל של תאגיד רד בול ובסיומה של אותה עונה כבר הפך לשחקן הרכב קבוע. מאז הספיק לערוך 112 הופעות במדי הקבוצה הגרמנית ויחד איתו הפכה לייפציג לקבוצת ההגנה השנייה בטיבה בגרמניה אחרי המכונה הדורסנית של באיירן מינכן. לנבחרת הבוגרת של צרפת הוא עדיין לא זומן, אבל לאור הנסיגה של סמואל אומטיטי, לא יהיה מפתיע בכלל לראות אותו כובש את עמדת הבלם לצדו של רפאל וראן במונדיאל קטאר 2022.
5 צפייה בגלריה
רפאל וראן נבחרת צרפת
רפאל וראן נבחרת צרפת
רפאל וראן. השניים יובילו את הגנת האלופת העולם בקטאר?
(צילום: AP)
אפרופו נבחרת צרפת, היום (22:00) מצפה לו אחד האתגרים הגדולים בקריירה עד עכשיו, מפגש מול היהלום ההתקפי של הטריקולור, קיליאן אמבאפה. הסופרסטאר של פ.ס.ז' צעיר ממנו ב-54 ימים והשניים יאבקו על הזכות להעפיל בפעם הראשונה בקריירה לגמר ליגת האלופות. כמובן שחוץ מאמבאפה הגנת לייפציג תהיה חייבת לעצור גם את ניימאר, מאורו איקרדי ואנחל די מריה שחוזר לסגל. אף אחד לא יבקר את אופמקאנו וחבריו שנמצאים בעמדת נחיתות לפחות על הנייר וזאת בדיוק של לייפציג לעשות עוד צעד קטן-גדול לעבר היסטוריה ושל הבלם הצרפתי לגנוב שוב את ההצגה.