"המדריכות שלי רעבות ללחם. אני יכולה להגיד להן לא לעבוד בשחור? אתמול התאבדה מורה ליוגה כי לא עבדה". כך אמרה בכאב צמרת דביר אביבי, מנכ"לית העמותה של מפעילי חוגי הספורט, בישיבה שקיימה וועדת החינוך של הכנסת בסוגיית השבתת אימונים וחוגים לילדים בהשתתפות מאמנים בתקופת הקורונה.
חברי הוועדה קראו בסיום הישיבה להחזיר לפעילות את ענפי הספורט שאין בהם מגע פיזי בין שחקנים. בנוסף קראה הוועדה למשרד התרבות והספורט להכין מתווה יציאה לכל אחד מענפי הספורט. יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע, אמר כי אפשר לייצר תכנית דיפרנציאלית שתחזיר את מי שאפשר. "זוהי החובה המוסרית שלנו. אדבר על זה אישית עם שר התרבות והספורט".
2 צפייה בגלריה
רם שפע באולפן ynet
רם שפע באולפן ynet
ח"כ רם שפע. פועל בסוגיה
(צילום: שאול גולן)
נציג איגוד רופאי הציבור הוסיף כי ההנחיות של האיגודים המקצועיים הרפואיים קובעות כי כל ילד צריך לעסוק בפעילות גופנית ספורטיבית במשך שעה מידי יום וכל מבוגר – במשך של לפחות חצי שעה. אין כיום עדות מדעית להדבקות ולתחלואה שמקורן בפעילות ספורטיבית.
צמרת דביר אביבי מפעילת חוגים, ודדי ביטון, מנכ"ל מרכז דור הגיעו לדיון והשמיעו דברים קשים: "אתמול התאבדה מורה ליוגה בגלל שלא יכלה לעבוד. אנחנו לא עובדים, אנחנו בבית כמו כלבים. למה אני צריכה להגיד למדריכה הרעבה שלי לא לעבוד בשחור? אני לא עושה אימון, אלא בייביסיטר ושם קופת צדקה בכניסה לאולם כדי שכל מי שרוצה לתרום יתרום. דור שלם רואה אותנו מתחמנים ומשקרים. למה? אני גנב? ההחלטות לא הגיוניות. אני חי מחסכונות".
אבי פרץ, יו"ר איגוד הטניס שהשתתף בישיבה קרא להחזיר לפעילות את אימוני הטניס המתקיימים באוויר הפתוח וללא מגע: "נעשו פה טעויות חמורות בקבלת ההחלטות. תחריגו את הענפים שפועלים בחוץ ללא מגע, כגון שיט, אופניים, גולף ואתלטיקה קלה. ענף הטניס על סף קריסה ללא סיבה הגיונית".
2 צפייה בגלריה
יו"ר איגוד הטניס, אבי פרץ
יו"ר איגוד הטניס, אבי פרץ
יו"ר איגוד הטניס, אבי פרץ
(צילום: ראובן שוורץ)
סמדר פינטוב, מנכ"לית איגוד השייטים הסבירה כי רוב הספורטאים הבוגרים לא יכולים להתחרות, למרות שניתן להפעיל את האוכלוסיות האלה תחת מגבלות התו הסגול. היא נתנה דוגמה לאפליה בין ספורטאים: "ילד בן 10 שנרשם במהלך 2019 ולא הספיק לעשות ארבע תחרויות לא יכול לחזור להתאמן. מה ההבדל בינו לבין ספורטאי בן גילו שהספיק להתחרות בארבע תחרויות? הסיכוי שהספורטאי החדש יפרוש גדול יותר. המטרה שלנו צריכה להיות להשאיר את הילדים בספורט".
פרופ' רחלי דנקנר הביעה את עמדת איגוד רופאי בריאות הציבור: "ההנחיות של האיגודים המקצועיים הרפואיים קובעות כי כל ילד צריך לעסוק בפעילות גופנית ספורטיבית במשך שעה מידי יום וכל מבוגר – במשך של לפחות חצי שעה. אין כיום עדות מדעית להדבקות ולתחלואה שמקורן בפעילות ספורטיבית. אין כל הגיון באיסור פעילות ספורטיבית במרחב הפתוח, וגם במקומות סגורים יש לאפשר קיום פעילות ספורט במסגרת השמירה על כללי הריחוק ועטיית המסכה".
ממשרד התרבות והספורט נמסר: "שר התרבות והספורט עוסק ללא לאות להחזרת הספורט לפי מתווים ולפי נתוני התחלואה. הספורט חשוב מאוד לבריאות הגוף והנפש, ונעשה עד כמה שניתן כדי להחזיר את כל הספורטאים לפעילות בצורה בריאה ובטוחה. חוגי הספורט יחזרו יחד עם כל הפתיחה של החוגים הבלתי פורמליים".
ח"כ יואל רזבוזוב, יוזם הדיון אמר: "כולנו מעוניינים להוריד את התחלואה אבל לא יכולים לעשות את זה על חשבון למעלה ממיליון תלמידים ספורטאים שיושבים בבית. אני סומך על המאמנים שלנו שישמרו על הילדים שלנו בקפסולות".