הסכומים העצומים ששילמה מנצ'סטר סיטי על שחקני הגנה בתקופת פפ גווארדיולה היו נושא שיחה מרכזי בקיץ האחרון. 424 מיליון אירו שילמה סיטי על מגינים ובלמים בארבע שנים ועדיין לא הצליחה להניף את גביע האלופות. מדובר כמובן במספר עצום, אבל לפחות חלק ממנו שווה כל אגורה. החלק שקרוי רובן דיאס יכול גם להביא לסיטי את אותו גביע נכסף.
דיאס הרשים מהרגע הראשון שלו באנגליה, אבל העונה הפנטסטית שהוא מציג עברה לפעמים מתחת לרדאר. בשבוע שעבר, אחרי ניצחון סיטי בפריז (הגומלין הערב ב-22:00), גם מי שלא אוהב לדבר על הגנה לא היה יכול להתעלם. שם, מול ניימאר וקיליאן אמבאפה הבינו כולם שאפשר להשוות את ההשפעה של דיאס על הגנת סיטי לזו שהביא איתו וירג'יל ואן דייק לליברפול. בעונה הראשונה שלו בחרו כדורגלני הפרמייר-ליג את ואן דייק לשחקן העונה. הגיוני שדיאס, ולא שחקן אחר של סיטי, יקבל את אותו כבוד בעונתו הראשונה. בלם שמשפיע על כל הקבוצה.
4 צפייה בגלריה
רובן דיאס
רובן דיאס
יודע לקרוא את המשחק. רובן דיאס
(צילום: getty images)
68 מיליון אירו שילמה סיטי לבנפיקה על דיאס בן ה-23, רק קווין דה בריינה ורודרי עלו לה יותר, והבלם הפורטוגלי הפך את ההגנה התכולה לטובה ביותר באנגליה (24 שערי חובה ב-34 משחקים) ובליגת האלופות (ארבע ספיגות כל העונה). יותר מכך, דיאס מתאים גם לסגנון של סיטי, כאילו נועד בשבילה.
התכונה הבולטת שלו אינה הפיזיות, העלייה לכדורי גובה או עוצמת התיקול. את כל אלה יש לדיאס ברמה גבוהה, אבל המאפיין העיקרי הוא הבנת המשחק, התכונה החשובה ביותר לשחקן כדורגל מודרני. הוא תמיד יודע מה קורה סביבו, הראש זז לצדדים ללא הפסקה וגווארדיולה סיפר שמיקום שחקני שתי הקבוצות מסודר אצלו בראש כמו על לוח משחק (תודו שחשבתם עכשיו על גמביט המלכה). המיקום מדויק, ההחלטה מתי לצאת לשחקן ומתי לא היא לרוב נכונה, ושחקני ההגנה האחרים מסתכלים עליו כדי לקבל הכוונה היכן לעמוד.
4 צפייה בגלריה
טוטנהאם מול ליברפול
טוטנהאם מול ליברפול
עשה שינוי דומה בהגנה של ליברפול. ואן דייק
(צילום: רויטרס)

כל אלה נפלאים הגנתית, אבל החיבור בין דיאס לסיטי נמצא גם במקומות אחרים. סיטי, זאת יודעים כולם, היא קבוצה שמחזיקה בכדור וכמה שיותר ודיאס מושלם מהבחינה הזו כיוון שהוא מקדם את המשחק גם במסירה וגם ביציאה קדימה עם הכדור. הוא ימני ברגל, אבל משחק פעמים רבות כבלם השמאלי כיוון שיש לו מסירה טובה בשתי הרגליים. לא סתם דיאס מוביל גם את הפרמייר-ליג וגם את ליגת האלופות בדיוק במסירה (אם כי לסגנון המשחק סיטי וכמות המסירות הקצרות יש השפעה גדולה על כך).
אם היריב מנסה להפעיל לחץ דיאס תורם לשחרור ממנו עם אותה יכולת מסירה. במידה והיריב נשאר יותר מאחור לבלם יש עוד טריק בשרוול. מי השחקנים שהתקדמו עם הכדור הכי הרבה לכיוון שער היריב באירופה העונה? במקום השני והשלישי נמצאים שחקני ברצלונה, לאו מסי ופרנקי דה יונג. דיאס במקום הראשון. הנתון לא אומר שיש לדיאס דריבל טוב ממסי, כולם יודעים שזה לא קרוב להיות נכון, אלא באמצעותו אפשר להבין את התרומה של דיאס לסגנון המשחק של הקבוצה שלו.
4 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה
רגוע הרבה יותר כשדיאס על הדשא. גווארדיולה
(צילום: רויטרס)
"ההחתמה של דיאס שינתה את כל ההגנה", אמר לאחרונה ריצ'ארד דאן, בלם סיטי בעבר. "כשהוא על המגרש השחקנים האחרים מאמינים שאין סיכוי שהם יספגו. הוא שולט בקו ההגנה, מארגן את כל השחקנים והאהבה שלו להגנה מדבקת. אנחנו מדברים תמיד על היופי במשחק ההתקפה של סיטי, אבל מה שהוא עושה כבלם זה יוצא מהכלל".
לא סתם דיאס הוא שחקן השדה שקיבל הכי הרבה דקות משחק מגווארדיולה השנה ופרשנים בכירים באנגליה קוראים לתת לו את תואר שחקן העונה. לפי סוכנויות ההימורים דיאס הוא אכן אחד משלושת המועמדים המובילים, יחד עם ברונו פרננדש והארי קיין.
בשבוע שעבר חזרה סיטי מפיגור בפריז וניצחה את סן-ז'רמן 1:2. רבים קישרו את המהפך לשינויים טקטיים שביצע גווארדיולה ואכן היו כאלה, אבל לדיאס מגיע קרדיט גדול בעצמו על אותו מהפך. הוא שמר על הקצב בצורה מוחלטת. הגביר כשהיה צריך, האט במקרים אחרים, וכמובן מנע משני הכוכבים הגדולים בצד השני, ניימאר ואמבאפה, להגיע למצבים, בדיוק כפי שעשה מול ארלינג הולאנד שבועיים קודם לכן. הוא שחקן של משחקים גדולים – מספיק להסתכל על גמר ליגת האומות, בו נבחר למצטיין בניצחון פורטוגל 0:1 על הולנד, כדי להבין זאת.
4 צפייה בגלריה
רובן דיאס מול קיליאן אמבאפה
רובן דיאס מול קיליאן אמבאפה
תיסכל את פ.ס.ז'. רובן דיאס מול קיליאן אמבאפה
(צילום: getty images)
כבר שנים שסיטי רוכשת שחקנים ללא הפסקה, אבל נכשלת בליגת האלופות. כל אותם כוכבים התקפיים שעברו בקבוצה בשנים האחרונות נתקלו בתקרה אותה לא הצליחו לעבור. מי שיכול לפרוץ אותה ולקחת הערב את סיטי לגמר ליגת אלופות ראשון הוא דווקא דיאס. אם זו השנה של סיטי, אם רוצים לשים אצבע על הבדל מעונות קודמות, הנה הוא לפניכם.