"האמת היא שזה לא משנה אם ליו"ר קוראים אבי לוזון, שינו זוארץ, עופר עיני או אורן חסון. כל עוד המדינה לא תחשוב על הכדורגל כעל פרויקט לאומי, כנראה שרק שמו של היו"ר משתנה". רגע לפני פתיחת מוקדמות המונדיאל, יו"ר ההתאחדות בשנה וחצי האחרונות, אורן חסון (50), שם הכל על השולחן.
"בשנה האחרונה נבנתה יחד עם הפרויקטור סלע קולקר תוכנית מעמיקה שבחנה כל פרט תוך כדי התבוננות במדינות המקבילות לישראל בגודלן, נלמדו מחקרים של אופ"א והתוצרים המדהימים הם כלי נפלא ליציאה לדרך", הוא מספר על "תוכנית העשור" שנחשפה ב"ידיעות אחרונות". "בכ-85 אחוז מהיישובים לא מתקיימת פעילות כדורגל כלל. המטרה: שכל ילדה וילד בישראל - בדגש על יישובי הפריפריה והמגזרים החלשים - יזכו להזדמנות שווה".
7 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
"משוכנע שהממשלה תאמץ את התוכנית". אורן חסון
(צילום: עוז מועלם)
התוכנית כוללת בין היתר הכנסת שיעורי כדורגל למערכת החינוך, הקמת 400 מגרשים, סבסוד דמי ההשתתפות ובניית אקדמיות. היעד: להכפיל את מספר הכדורגלנים ל-80 אלף. העלות: כמיליארד וחצי שקל.

"אנחנו אוהבים לחרוץ גורלות מהר מדי"

"אני משוכנע שכל ממשלה שתיבחר תאמץ את התוכנית ותמצא איך לתקצב אותה", אומר חסון, ומצהיר: "אם אצטרך לבחור בין להיות היו"ר שבמשמרת שלו עלינו למונדיאל או ליורו, או היו"ר שדאג לתשתיות ולמאגר של שחקנים ומאמנים טובים יותר - אני בוחר באופציה השנייה".
7 צפייה בגלריה
 שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
 שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
7 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
"מעדיף לדאוג לתשתיות מאשר לעלות למונדיאל". אורן חסון
(צילום: עוז מועלם)
בוא נדבר רגע על יום חמישי, דנמרק החזקה מחכה לנבחרת בבלומפילד. מה יהיה? "אנחנו בבית עם שלוש נבחרות שעל הנייר טובות מאיתנו, ולכן אם נסיים במקום השלישי - וכתוצאה מכך נעלה בדירוג העולמי לקראת הגרלה נוחה יותר בקמפיינים הבאים - זאת תהיה הצלחה. מקום שני - הצלחה גדולה. אין לרוטנשטיינר הבטחה לחוזה אוטומטי, רק במקרה של עלייה, ואנחנו מציאותיים. רק 13 נבחרות מאירופה יגיעו למונדיאל, ולכן הסיכוי נמוך".
בתוך שישה ימים תשחק הנבחרת מול דנמרק וסקוטלנד בבית, ולאחר מכן במולדובה. אתה יודע שזה יכול להיגמר מהר מאוד? "אנחנו אוהבים לחרוץ גורלות מהר מדי. אני רוצה להזכיר שאלי גוטמן פתח קמפיין עם שלושה ניצחונות וכבר כולנו ראינו איך עולים. אבל אני לא אחד שמסתנוור וגם לא נשאב למרה שחורה אחרי הפסדים. נמדוד את עצמנו רק בסוף הקמפיין".
מה אתה דורש מרוטנשטיינר? "אני יושב איתו בפגישות שבועיות. אני מצפה מרוטנשטיינר שניראה בדיוק כמו בליגת האומות, שנתמודד שווה בשווה מול כל הנבחרות ונשחק כדורגל התקפי. מעולם לא התערבתי ומתחייב שלא אתערב בהחלטות מקצועיות".
וילי רוטנשטיינר מדבר לפני דנמרק וסקוטלנד
אבל רוטנשטיינר רצה להחזיר לזהבי את סרט הקפטן ובהתאחדות התנגדו. "וילי לא פנה אליי אישית. יש לנו קפטן סופר ראוי וקוראים לו ביברס נאתכו".
תגיד, הבטחת לאיל ברקוביץ' את תפקיד המאמן הלאומי? "מה שהיה ביני לבין ברקוביץ' יישאר לעולם בינינו. מי שמכיר אותי יודע שאני לא מבטיח לאף אחד שום דבר לפני שאני בטוח שזה מה שהולך לקרות, כמו במקרה הזה. ואגב, שום דבר לא יכול לפגוע בי מתוכן השיחות עם איל, אני יודע מה אני עושה".
חזרת בך מהסיכומים לגבי מינויו של יוסי בניון למנהל הטכני, כפי שהוא טוען? "רצינו את בניון כמנהל הטכני אבל לא הגענו להבנות. אני רוצה שהמנהל הטכני יהיה עסוק רק בנבחרות הצעירות, בניון בחר במה שבחר. הוא רצה מעורבות גם בנבחרת הבוגרת, אני מכבד את זה, אבל זאת לא האסכולה שלי".
7 צפייה בגלריה
איל ברקוביץ'
איל ברקוביץ'
איל ברקוביץ'. חסון: "אני לא מבטיח לאף אחד שום דבר"
(צילום: טל שחר)
מה יש לך להגיד לאברם גרנט, שביקר את הליך בחירת המאמן הלאומי? "צר לי על האמירה שלו. מי שלא מכיר את ההליך שהוועדה עשתה לא יכול לשפוט אותה. אני שלם לגמרי עם ההחלטות שלה. לא ידענו בכלל אם המשחקים יתקיימו בגלל משבר הקורונה, ולכן להביא מאמן שיהיו לו שלושה ימי התארגנות לא היה נכון. חשבנו שהכי טוב שהצוות הנוכחי ימשיך. מאחר שאנדי הרצוג עזב, הלכנו על רוטנשטיינר, החלטה שבדיעבד הייתה נכונה. היה לנו קמפיין טוב מאוד בליגת האומות".
ובכל זאת, ועדת האיתור חטפה מכל הכיוונים. טענו שהכל נסגר מראש, כינו אותה ועדת החלטור. "זה נובע רק מחוסר ידיעה. כל אלו שטענו שמדובר בחותמת גומי ושהכל סגור עם יוסי אבוקסיס, גרנט או שמות אחרים, ראו שקיבלנו את ההמלצה הכי לא צפויה. זה היה תהליך נטול שיקולים פוליטיים ולחצים. חלק מאותם רעשים שהכפישו את הוועדה מגיעים מאנשים בעלי אינטרסים או סוכנים שניסו לקדם את האיש שלהם".
7 צפייה בגלריה
אברם גרנט
אברם גרנט
אברם גרנט. חסון: "צר לי על האמירה שלו"
(צילום: AP)
ניהלת מגעים עם רוטנשטיינר על עזיבה ופתאום הוא הופך לאיש החזק מבחינה מקצועית. קצת תמוה. "אעשה סדר. מהיום שהגעתי להתאחדות אמרתי שווילי הביא סטנדרטים חדשים. בעקבות משבר הקורונה דרשתי גם ממנו, בדיוק כמו ממנהלים בכירים אחרים, לצמצם בשכרו. היו בינינו עליות וירידות וניסו לתרגם בטעות שאני מנסה להיפרד ממנו. הגענו להבנה ורוטנשטיינר עוד לקח על עצמו את תפקיד המאמן הלאומי, מה שחסך לנו המון".

“בסוף אני מקבל את ההחלטות לפי תפיסת עולמי"

כמנהל טכני הוא נכשל, לא הקדיש את עצמו מספיק לנבחרות הצעירות. "זה בדיוק חלק מהמשוב שווילי קיבל ממני ומהוועדה המקצועית. הוא צריך היה להיות מרוכז בנבחרות הצעירות, ההתעסקות שלו בנבחרת הבוגרת שאבה לא מעט זמן. עכשיו אני מצפה מיילה חוס לקדם את הנבחרות הצעירות, להקים מערך סקאוטינג שלא קיים – ושזה יתורגם להצלחה בארבע השנים שלו בתפקיד".
7 צפייה בגלריה
יוסי בניון בית"ר ירושלים
יוסי בניון בית"ר ירושלים
יוסי בניון. חסון: "לא הגענו להבנות"
(צילום: ראובן שוורץ)
עם יד על הלב, אתה זה שקובע בהתאחדות או שיש סביבך מושכים בחוטים? "אני מתייעץ עם אנשים ובסוף אני מקבל את ההחלטות לפי תפיסת עולמי. אני לא דיקטטור או רודן, מכין עצמי לכל דיון במטרה לשכנע כמה שיותר חברי הנהלה וזה מצליח".
מה אתה חושב על תדמית ההתאחדות כגוף עם המון אינטרסים וקומבינות? "הציבור פחות אוהב רגולטור. ככה זה כשמקבלים החלטות לא פופולריות, כמו למשל ההחלטה בנוגע להעברת הזכויות על בית"ר לשייח בן-חליפה. ההתאחדות היא מהגופים המנוהלים בצורה הרצינית ביותר".
אגב, מהי עמדתך בפרשת השייח? "לא הייתה פה עמידה בדרישות הסף".
7 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
רוטנשטיינר. חסון: "היו בינינו עליות וירידות ותרגמו שאני רוצה להיפרד ממנו"
(צילום: אורן אהרוני)
אתה בעד פירוק המינהלת בקיץ הקרוב? "חד-משמעית לא. יש אנשים שמנסים להוביל דעת קהל שבהתאחדות חושבים או מתכננים לפרק את המינהלת, רק שאני הייתי ממקימיה. צריכה להיות מינהלת חזקה ולזכור שההתאחדות היא הריבון של הכדורגל".
אז למה יש נתק בינך לבין יו”ר המינהלת ארז כלפון? "מה שבינינו יישאר כך, אבל אני חושב שלטובת הכדורגל מערכת היחסים צריכה להיות טובה יותר. כשאני הייתי במינהלת הוכחתי שאני יודע לעבוד בשיתוף פעולה עם ההתאחדות".
במינהלת העדיפו שלא להגיב לדברים.
לסיום, אתה שותף לתחושה שיש בעיות שיפוט קשות בתקופה האחרונה? "השופטים הם בני אנוש שיכולים לטעות, הדוחות שלנו מאופ"א מציגים מגמת שיפור".