4 צפייה בגלריה
יוג'ין אנסה חוגג עם החברים
יוג'ין אנסה חוגג עם החברים
שער של שחקן אפריקאי בהתקפה מתפרצת. אנסה חוגג מול אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
השער הראשון של שחקן רכש בעונת 2020/21 הגיע מקו מחצית המגרש. לא לדאוג, לא פיספסתם הקפצה נדירה מעל השוער, אלא מדובר במהלך אחר שהתחיל ממש בקו האמצע, שם קיבל יוג'ין אנסה את הכדור. החלוץ הגנאי של קריית־שמונה יצא לדרך שהסתיימה עם כדור ברשת של אשדוד. שער של שחקן אפריקאי בהתקפה מתפרצת – אפשר להאמין שנראה הרבה כאלה העונה.
אם צריך לסמן נושא בולט לעין ממחזור הפתיחה של ליגת העל אפשר למצוא אותו בשאיפה למהירות ואתלטיות בחלק הקדמי. לא במקרה ציוותו בקריית־שמונה את אנסה יחד עם לוסיו, שני שחקנים עם יתרונות פיזיולוגיים. לוסיו הוא ברזילאי, כמובן, אבל כשקבוצות ישראליות מחפשות מהירות הן פונות בשנים האחרונות קודם כל לאפריקה. לוואגה קיזיטו האוגנדי, שהצטרף להפועל כפר־סבא בינואר, כיכב גם הוא בפתיחה, יצא לריצה של 40 מטרים וסחט את הפנדל מרז שלמה מהפועל ת"א. קיזיטו גם הבקיע את שער הניצחון. עוד שחקן שנראה מצוין הוא אונוריודה אודה של הפועל חדרה, שאמנם הפסידה למכבי חיפה, אבל סיכנה אותה לא מעט בעיקר בזכות הניגרי, שגם כבש.
מתוך 17 שחקני התקפה זרים שקיבלו דקות במחזור הפתיחה תשעה הם אפריקאים, או כאלה שנולדו להורים אפריקאים. קבוצות ליגת העל החתימו בינתיים לעונה החדשה 15 זרים אפריקאים, בין אם כאלה שהיו פה קודם בקבוצה אחרת ובין אם שחקנים חדשים לגמרי, כשמהיבשת הבאה ברשימה, דרום אמריקה, הצטרפו שמונה שחקנים.
ואם רוצים לחזק עוד את הרשימה, חשוב לזכור ששחקנים כמו אמאדו סוקונה של כפר־סבא (צרפתי שהוריו ממאלי) ואפילו אלטון אקולטסה מהפועל באר־שבע (נולד באמסטרדם להורים מגאנה) רשומים כאירופים אבל היו יכולים לבחור לייצג את מדינת המוצא של משפחתם.

עקיצות במתפרצות

כמובן שלמצב העולמי בעקבות נגיף הקורונה יכולה להיות השפעה על אזרחות וגם איכות השחקנים הזרים שמגיעים לפה, ואולי גם יש עניין של הבנת שוק ההעברות והתאמתו לליגה המקומית, אבל נדמה שעיקר הנושא הוא קו מחשבה מקצועי. כמעט בכל הקבוצות הישראליות הבינו את שיטת המשחק המצליחה ביותר כאן. הן מתקשות לייצר הרבה מצבים בהתקפות מסודרות ולכן נוטות לוותר על ניסיון לעשות זאת. לא צריך להחזיק בכדור, אלא עדיף להישאר מאחור ולעקוץ במתפרצת. לכך דרושה מהירות בהתקפה.
4 צפייה בגלריה
לוואגה קיזיטו בועט, שחקני הפועל ת"א משקיפים
לוואגה קיזיטו בועט, שחקני הפועל ת"א משקיפים
38 הופעות בנבחרת אוגנדה, והוא רק בן 26. קיזיטו בפעולה
(צילום: עוז מועלם)
הרצון למהירות כה גדול עד שחלק מהחלוצים המדוברים הם בכלל שחקני אגף במקור, לא כאלה שמתמחים בניצול מצבים או תנועה ללא כדור, אלא מציגים קודם כל מהירות. חלוצים שאינם סקוררים אלא סילונים. זה הדבר החשוב, גם אם פרמטרים אחרים מוצלחים פחות. זו הסיבה שהליגה מתמלאת בשחקני התקפה אפריקאים, אבל לא רק בהם. פתאום צצים פה שחקנים ממדינות קאריביות או מאיים אחרים בין יבשות אמריקה, שלרוב אנחנו שומעים עליהן בהקשר ספורטיבי רק בתחרויות אתלטיקה. קוון פרייטר של נתניה הוא ג'מייקני, גלאופילו פלייטר של בית"ר ירושלים סורינאמי, ואמרי וולשמן מסכנין מייצג את נבחרת גיאנה. שלושתם חלוצים כמובן.
מדינות רבות משקיעות את מאמצי הסקאוטינג שלהן באפריקה. הליגות בסקנדינביה, כדוגמה הטובה ביותר, מלאות בשחקנים אפריקאים צעירים, במטרה שהחיבור בין הכישרון הטבעי למתקנים ומאמנים ברמה גבוהה יאפשר להשביח אותם ולמכור תמורת כסף גדול. עבודת הסקאוטינג בישראל אינה משתווה לכך, והשחקנים מוחתמים קודם כל בזכות מהירותם, כשהם מגיעים ממקומות שונים ובגילאים שונים. חלוץ אשדוד פאהד באיו הגיע לקבוצה ישירות מהליגה של מדינת הלאום שלו אוגנדה. וויליאם אגאדה, החלוץ הניגרי בן ה־20 של הפועל חיפה, הוחתם מהפועל קטמון (עכשיו ירושלים) בלאומית. מייקל אומו, המצטרף החדש להפועל כפר־סבא, בן 29 ואחרי חצי עונה ברומניה. כל אחד והסיפור שלו.
4 צפייה בגלריה
אודה אונריודה
אודה אונריודה
מחזיק כנראה בהיסטוריה המסקרנת ביותר. אודה
(צילום: ראובן שוורץ)

מעיראק לחדרה

שלושת השחקנים המרשימים ביותר במחזור הראשון של העונה הם כמובן שלושת הכובשים. אנסה בן ה־25 הוא המוכר שבהם כיוון שקריית־שמונה היא כבר הקבוצה השלישית שלו בישראל אחרי בית"ר ת"א/רמלה והפועל רעננה. קיזיטו של כפר־סבא נמצא בישראל כבר כמה חודשים. בגיל 26 הוא הספיק לרשום 38 הופעות בנבחרת אוגנדה ולשחק בפורטוגל, רומניה, בלארוס וקזחסטן. אודה, שהביך מספר פעמים את ההגנה של מכבי חיפה, מחזיק כנראה בהיסטוריה המסקרנת ביותר. הניגרי בן ה־28 הגיע לחדרה מהליגה בעיראק, וקודם לכן הספיק לשחק במצרים ואפילו במיאנמר.
כמות השחקנים הזרים האפריקאים בישראל גדלה משמעותית כבר באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים, אבל בעוד בשנים האחרונות האפריקאים היוו קצת יותר מ־20 אחוז מסך הזרים, העונה, בינתיים, 41 אחוזים מהזרים החתומים בקבוצות ליגת העל מגיעים מהיבשת השחורה. חלון ההעברות פתוח, ויישאר כזה למשך זמן רב, עד אמצע אוקטובר, אבל סביר להניח שהמגמה תימשך.
זה פחות יקרה בקבוצות הבכירות ביותר, אלה שחייבות לשלוט במשחק ולהחזיק בכדור, אבל כן אצל היריבות שלהן. הן הבינו שבכדורגל הקיים כרגע בישראל הפילוסופיה השלטת היא הסתגרות ויציאה מהירה קדימה. ואת המהירות הן מחפשות קודם כל באפריקה.