אנס קאנטר הוא אחד הספורטאים האמיצים בעולם. ככה פשוט. שחקנה הטורקי של בוסטון סלטיקס, יכול היה לבחור לשבת בשקט וליהנות ממעמד של כוכב על במדינתו ומהחיים הטובים ב-NBA, אבל החליט שאף אחד לא ימנע ממנו להילחם על דעותיו והפך עם השנים לאחד המתנגדים הקולניים, הבוטים והמפורסמים ביותר של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.
לכתבות נוספות בסדרה:
הנה שתי דוגמאות קטנות (ויצירתיות) רק מהתקופה האחרונה, שממחישות היטב מי הטיפוס. כשנכנס ל"בועה" באורלנדו לקראת חידוש העונה, העלה פוסט לאינסטגרם ובו תמונה של המשחק "מונופול" רק עם טוויסט קטן: כל המשבצות היו של "לך לכלא". קאנטר קרא לזה "מונופול טורקי, גרסת ארדואן", והוסיף: "זה המשחק היחיד שהבאתי איתי לבועה". פחות משבוע לאחר מכן העלה פוסט וידאו בו הוא עוטה מסכה אלקטרונית, שמסוגלת להציג מלל. הוא יכול היה לבחור לכתוב מה שהוא רוצה מן הסתם ועל מה הוא הלך? "ארדואן דיקטטור דפוק".
6 צפייה בגלריה
אנס קאנטר
אנס קאנטר
אנס קאנטר. אמיץ
(צילום: AP)
על פניו קאנטר (28, 2.08) אמור היה להיות גיבור בטורקיה. הוא נבחר שלישי בדראפט 2011 על ידי יוטה ומאז משחק בהצלחה יחסית בליגה הטובה בעולם בין היתר באוקלהומה, בניקס ובפורטלנד. כדי להבין את מהיכן בכל זאת נולדה השנאה העזה של קאנטר כלפי המשטר הנוכחי בטורקיה, צריך להכיר מעט את הפוליטיקה הפנימית במדינה.
קאנטר התחנך במוסדות החינוך השייכים לפטהוללה גולן, מנהיג פוליטי-דתי טורקי שבעבר שיתף פעולה עם ארדואן, אבל ברח לארה"ב בתחילת המילניום ולאחר מכן הסתכסך עם הנשיא המכהן ואף הואשם על ידו בהובלת ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016. גולן וקאנטר שומרים על יחסים קרובים והדבר הכעיס מאוד את ארדואן שרואה בשניים בוגדים.
6 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. רואה בקאנטר בוגד
(צילום: AP)
וכשאדם כמו ארדואן רואה בך בוגד, אתה צריך להסתכל מאחורי גבך, כפי שקאנטר הרגיש על בשרו ב-2017 במהלך שהות באינדונזיה לטובת מחנה כדורסל שארגן. "הסוכן שלי דפק בדלת באמצע הלילה והודיע לי שהצבא מחפש אותי בגלל שממשלת טורקיה העבירה להם מידע שאני אדם מסוכן", סיפר.
קאנטר נמלט במהירות והגיע לרומניה, אבל נתקע שם משום שממשלת טורקיה ביטלה לו את הדרכון, אולי מתוך תקווה שיגורש בחזרה למדינה. בסופו של דבר ובעזרת התערבות של הנהלת ה-NBA וסנאטורים מטעם מדינת אוקלהומה, הצליח לחזור לארה"ב ומאז מסרב לעזוב את המדינה מכיוון שהוא חושש שיתנקשו בחייו ואפילו נסיעה לקנדה לטובת משחק ליגה נגד טורונטו היא לא דבר טריוויאלי עבורו והממשלה שם נאלצה לערוב לו, שלא תעצור אותו.
6 צפייה בגלריה
ניסיון ההפיכה שנכשל ב-2016
ניסיון ההפיכה שנכשל ב-2016
ניסיון ההפיכה שנכשל ב-2016
(צילום: gettyimages)
טורקיה גם הוציאה נגדו צו מעצר בינלאומי ודרשה את הסגרתו משום שלטענת השלטונות המקומיים הוא חבר בארגון טרור. מאז הוא נאלץ להתמודד עם איומים יומיומיים על חייו, כפי שאפשר לראות מפעם לפעם בחשבון האינסטגרם שלו. בנוסף, התקשורת הטורקית קיבלה הוראה להחרים משחקי NBA בהם הוא משתתף והשלטונות באנקרה מפעילים לחץ כדי לפגוע אפילו במחנה כדורסל לילדים שהוא מארגן מדי שנה.
משפחתו של קאנטר שנותרה בטורקיה, שילמה מחיר כבד בגלל המאבק של אנס. ב-2016 בניסיון להשתיק אותו פרסמה התקשורת הטורקית מכתב בכתב ידו של אביו, מהמט ובו התנער מבנו, ככל הנראה משום שאולץ לעשות זאת: "אני מתנצל בפני העם הטורקי והנשיא שיש לי כזה בן". בנו הגיב בטוויטר: "איבדתי את משפחתי. מהיום המשפחה החדשה שלי היא החיזמט (חברי התנועה של גולן)", וחתם כאנס (קאנטר) גולן.
6 צפייה בגלריה
עם ראסל ווסטברוק בימיו באוקלהומה
עם ראסל ווסטברוק בימיו באוקלהומה
עם ראסל ווסטברוק בימיו באוקלהומה
(צילום: AFP)
ההתנערות מהבן ה"סורר" לא הצילה את המשפחה מהיד הקשה של שלטון ארדואן. אביו, מרצה לגנטיקה, נעצר שנה לאחר מכן בחשד להשתייכות לארגון טרור ובכך הצטרף לעשרות אלפי מתנגדי משטר נוספים שהושלכו לכלא מאז חילופי השלטון בטורקיה. בנו פרסם את הסיפור בטוויטר וכינה את ארדואן "היטלר של דורנו".
מהמט קאנטר נשפט ל-15 שנה בכלא הטורקי, אך זוכה לאחרונה ושוחרר. גם חברים נוספים במשפחת קאנטר נאלצו להתמודד עם לא מעט קשיים בשנים האחרונות. אנס סיפר למשל שאחותו לא מצליחה למצוא עבודה למרות שסיימה בהצלחה בית ספר לרפואה ואחיו הצעיר נזרק מקבוצות כדורסל בטורקיה ונאלץ לשחק במדינות אחרות.

"החופש לא מגיע בחינם"

הצעד האמיץ של קאנטר והמלחמה שהכריז עליו המשטר הטורקי הובילה לכך ששלושת השחקנים הטורקיים הנוספים ב-NBA, פורקאן קורקמאז (פילדלפיה), ארסן איליאסובה (מילווקי) וג'די עוסמאן (קליבלנד), בחרו לנתק עימו קשר. היחסים הקרירים עם השלושה הם כלום לעומת העימות המתמשך שלו עם גדול כדורסלני טורקיה בכל הזמנים, הידו טורקוגלו. כוכב ה-NBA בעבר פרש ב-2015 ובזכות קשריו הטובים עם ארדואן מונה ליו"ר איגוד הכדורסל הטורקי ולאחד מיועציו של הנשיא הטורקי.
מאז הוא לא מהסס לחבוט בקאנטר, תוך שימוש במילים קשות במיוחד. "הוא בוגד ואני מקווה שאלוהים לא ייתן לאף אחד ילד כמוהו", אמר הידו כאשר נשאל ב-2016 על הסירוב המתמשך של קאנטר לשחק בנבחרת. בשנה שעברה לאחר שקאנטר סירב לטוס עם ניו יורק ניקס למסע משחקים בלונדון משום שחשש לחייו, אקס סקרמנטו ואורלנדו שוב עלה להתקפה וטען שהסיבה האמיתית לסירוב נוגעת בכלל לבעיות ויזה והוא משתמש בכך כתירוץ על מנת לקדם מטרות פוליטיות. קאנטר לא נשאר חייב. הוא העלה לטוויטר את מסמכי הנסיעה שלו וירה: "אתה הוזה או עדיין כלבלב של המשטר. תמשיך לכשכש בזנב".
6 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן והידו טורקוגלו
רג'פ טאיפ ארדואן והידו טורקוגלו
ארדואן עם טורקוגלו
(צילום: AP)
למרות כל הקשיים וההקרבה, קאנטר לא מוכן לוותר והסביר מה מדרבן אותו להמשיך להילחם: "מה שאני עושה גדול יותר ממני וממשפחתי. המשפחה שלי היא רק אחת מתוך עשרות אלפי משפחות עם סיפור אפילו גרוע יותר. זאת הסיבה האמיתית לכך שאני פועל בכדי לייצר מודעות לנושא". בנוסף לכל גם חשוב לו לחדד כל הזמן הוא אוהב את מדינתו והבעיה היחידה שלו היא עם השלטון הנוכחי.
קשה לדעת איך יסתיים הסכסוך הארוך בין קאנטר לשלטון הנוכחי בטורקיה וספק אם אי פעם יוכל לחזור למקום שפעם נחשב לביתו, אבל לגבי דבר אחד אפשר להמר בבטחה, קאנטר שנוהג להשתמש לא פעם בסיסמא האמריקנית "החופש לא מגיע בחינם" (freedom is not free), לא מתכוון להפסיק במאבק ומוכן לשלם על כך מחיר כבד.
6 צפייה בגלריה
בוסטון
בוסטון
עם החברים מבוסטון. בדרך לגמר?
(צילום: AP)
ובתוך כל הפוליטיקה הזו, קאנטר מנסה להתרכז כרגע באתגר הלא פשוט של בוסטון בפלייאוף ה-NBA. הסלטיקס עלו בקלות לחצי גמר המזרח, עם סוויפ על הראש של פילדלפיה וישחקו מול האלופה מטורונטו. אם יש משהו טוב אחד שיצא לקאנטר מהקורונה, זה שהמשחקים נערכים בבועה ולפחות הפעם נחסך ממנו החשש מדבר שנראה פשוט כל כך, כמו להצטרף לחבריו לנסיעה לקנדה. חוץ מזה, אחרי כל המאבקים המתישים מחוץ למגרש, הנה מאבק שהוא שמח להשתתף בו, כזה מהזן הספורטיבי.