יש רגעים שיכולים להשפיע על עונה שלמה. לרוב, האחראים על אותם רגעים הם שחקני התקפה, אלה שמבקיעים שער ניצחון או מחמיצים מצב שאסור להחמיץ, אבל בשבוע האחרון יש במכבי חיפה שחקן אחר שמספק את רגעי ההשפעה האלה: השוער ג'וש כהן.
השבוע המדובר החל עם התעופפות אדירה לכדור חופשי של עומרי אלטמן מהפועל ת"א והמשיך ברגע הגדול של העונה עד כה: עצירת פנדל של ינון אליהו ממכבי פ"ת עומק בתוך תוספת הזמן, עצירה שסידרה למכבי חיפה עוד שלוש נקודות והתרחקות נוספת מפ"ת, ממכבי ת"א, ובעצם מכל קבוצות הליגה. וכל זה מגיע אחרי שכהן בכלל הפך לתקופה מסוימת לשחקן ספסל.
3 צפייה בגלריה
כהן בטירוף
כהן בטירוף
עצירה סופר דרמטית. כהן בטירוף אחרי הדיפת הפנדל מול מכבי פ"ת
(צילום: עוז מועלם)
תחילת הסיפור עוד בתקופת הקיץ. כהן התלונן על כאבים במרפק, לא יצא עם מכבי חיפה לחלק הראשון של מחנה האימונים והצטרף בארבעה ימי איחור. אובחנה דלקת במרפק וכהן אושפז לכמה ימים. השוער ויתר על ניתוח, אבל הכאבים נמשכו ואיתם ירידה היכולת שהציג באימונים. למשחק נגד מכבי ת"א בתחילת חודש נובמבר כהן לא היה כשיר לגמרי, וראה איך עומרי גלזר מקבל את המקום במקומו. גלזר נשאר השוער הראשון לשלושה משחקים נוספים, גם כשכהן כבר היה כשיר לגמרי, והיה נדמה שמדובר בחילוף שוערים קבוע. בפועל, ההחלטה המקורית של ברק בכר להמשיך עם גלזר רק הראתה את החשיבות של כהן.
שימו לב להבדל במספרים. בארבעת המשחקים של גלזר בהרכב ספגה מכבי חיפה שמונה שערים ולא שמרה על שער נקי אפילו פעם אחת. בחמשת המשחקים הבאים, עם כהן חזרה בהרכב, ספגה מכבי חיפה רק שער אחד, ממכבי פ"ת, וגם הוא היה צריך להיפסל בגלל נבדל של שחקן שהפריע לשוער. בארבעת המשחקים האחרים כהן שמר על שער נקי. הערב (שלישי, 20:05) מול בני יהודה, בפתיחת מחזור חדש, הוא ינסה לחזור שוב על אטימה מלאה מפני חדירה לרשת.
3 צפייה בגלריה
(צילום: עוז מועלם)
חילוף השוערים המקורי הגיע בהפתעה יחסית כיוון שכהן הציג יכולת טובה בעונה שעברה. אולי לא יוצאת מהכלל, אבל טובה, בטח בהתחשב בכך שלא היו ממנו ציפיות גדולות. כהן הגיע לישראל מקבוצת סקרמנטו מהליגה השנייה בחשיבותה בארה"ב. החברים שלו לקבוצה מכנים אותו "חנון אמריקאי טיפוסי". כהן נחשב לאחד השחקנים האינטליגנטיים בליגה, מחזיק בתואר ראשון בביו-טכנולוגיה ובמדעי המחשב, ויש לו אופי מיוחד.
הוא בחור שקט, מופנם, לא כזה שיתלונן בפני כולם, אבל בזמן שגלזר קיבל את המקום בין הקורות כהן פשוט העלה הילוך באימונים, והדבר סלל לו את הדרך בחזרה להרכב. "ג'וש הוכיח שהוא מקצוען", מספר גורם במועדון. "הוא השקיע וסלל את הדרך שלו בחזרה לשער בזכות ולא בחסד. היכולת שהוא מציג מאז שחזר מראה את ההשקעה שלו".
אחד הדברים הקשים שעוברים על כהן בימים אלה הוא המרחק מארוסתו, שלא יכולה להגיע ארצה כיוון שאינה ישראלית או בעלת אישור עבודה בישראל, ולכן בעקבות נגיף הקורונה אינה יכולה להיכנס לישראל. בלעדיה, הוא התחבר לאנשים אחרים, מתוך המועדון, בראשם מאמן השוערים גיא ויזינגר. החיבור בין השניים התהדק בזמן הפציעה של השוער, אז ויזינגר שמר איתו על קשר רציף ותומך.
3 צפייה בגלריה
ג'וש כהן מזנק ומונע מעומרי אלטמן לכבוש
ג'וש כהן מזנק ומונע מעומרי אלטמן לכבוש
עוד אחת מההדיפות הבלתי נשכחות שלו העונה. כהן עוצר את הבעיטה של אלטמן
(צילום: ראובן שוורץ)
"יש בג'וש משהו מאוד מיוחד", מספר אחד האנשים בצוות המקצועי של מכבי חיפה. "תרבות הספורט שלו והמנטליות שלו שונה. הוא פשוט מכונה. אתה דורש ממנו משהו והוא לוקח את זה לקצה, עושה פי כמה מהדרישה שלך, עובד פי שלושה יותר קשה, צופה שעות בווידאו".
כהן של העונה שונה בכמה דברים מכהן של העונה שעברה. הוא לא שולח כדורים ארוכים כל הזמן אלא חושב יותר על תרומה בהנעת הכדור מאחור. משחק הרגל שלו השתפר מאוד, כך שהוא תורם גם למשחק ההתקפה של חיפה, שם יש כאלה שקוראים לו היום "הכהן הגדול". מבחינת הנתונים שלו העונה בינתיים - הוא לגמרי שווה את התואר. תרתי משמע.