גיא ניב מתכונן לטור דה פראנס

עם 3.5 מיליארד צופים ברחבי העולם, נופים מטורפים וצבע ששוטף כל פינה – שלא לדבר על המאבק בין הרוכבים – הטור דה פראנס, שייצא לדרך בשבת, מהווה בעקביות את אחת מחגיגות הספורט הגדולות שאפשר למצוא על בסיס שנתי. רק שהפעם זה שונה. לפי הקולות מבפנים, גרסת 2020 היא הלחוצה והמתוחה מכולן.
ככה זה עם הקורונה. העצבים גואים בתוך הקבוצות, שלצד הישגים מקצועיים נאבקות לשמור על הרוכבים שלהן בריאים כדי שכל העסק לא יקרוס. המארגנים בהיסטריה מוחלטת מכך שהמגפה תחסל את המרוץ הגדול בעולם, שגם ככה נדחה ממועדו המקורי. בדרך כלל, השאלה הגדולה היא מי ייכנס כמנצח לשאנז אליזה ביום האחרון – אבל הפעם התהייה האמיתית היא האם הטור יגיע בכלל לשאנז אליזה וישרוד את שלושת השבועות שלו בלי התפרצות שתהרוס הכל. אחרי הכל, צרפת סובלת מעלייה משמעותית במספר הנדבקים, הגרועה ביותר מאז הסרת הסגר במאי (4,771 מקרים ביום חמישי בלבד), וניס, שם יוזנק המרוץ, רושמת נתונים מפחידים של 59.8 חולים על כל 100 אלף איש.
9 צפייה בגלריה
אגן ברנאל
אגן ברנאל
מנצח הטור אגן ברנאל בשאנז אליזה בשנה שעברה
(צילום: AP)

40 עמודי הגבלות

החוקים מאוד ברורים ונוקשים: רוכב שיידבק בקורונה (המארגנים יערכו בדיקות תכופות) לא יוכל להמשיך במרוץ. אם בקבוצה כלשהי יתגלו שני מקרי קורונה בו-זמנית במהלך הטור, היא תודח מיידית מהשתתפות. והגרוע ביותר: הדבר לא נאמר רשמית על ידי המארגנים, אבל לפי השמועות שמסתובבות שלושה מקרים או יותר שיתגלו יחד בקבוצה אחת יובילו לביטול הטור דה פראנס. תסריט האימים.
אף אחד לא רוצה לראות את זה, ולכן הקבוצות פועלות בדקדקנות: רק 30 רוכבים ואנשי צוות רשאים להירשם בכל אחת, ללא מגע בין הקבוצות, ויהיו חייבים לעבור שתי בדיקות קורונה שליליות לפני ההגעה לטור דה פראנס. הקבוצות ייסעו ממלון למלון בלי להתערבב – כלומר יחיו בבועות משלהן – חבריהן לא יורשו לצאת לטייל בערים השונות, והרוכבים יהיו חייבים לעטות מסכה באזור המרוץ לפני ואחרי הקטעים (וזו רק הנחיה אחת מתוך קובץ של 40 עמודי הגבלות שקיבלו).
אף אחד לא לוקח סיכון. קבוצת "בורה" נחתכה ממרוץ ההכנה בבריטאני לאחר שהתגלה אצלה מקרה קורונה, והקבוצה היוקרתית "אינאוס" פרשה ממרוץ אחר באיטליה ומיהרה להעביר משם את כל רוכביה אחרי שאחד המתחרים עבר בדיקה חיובית.
מובן שבקבוצות לא קיבלו בהתלהבות את הקו האדום שהוצב בפניהן ועלול להוביל להוצאתן מהמרוץ, בעיקר מפני שנקבע מבלי להתייעץ איתן. לדעת רבים מהמנהלים המקצועיים מדובר בהחלטה מחמירה מדי, כפי שאמר ז'רום פינו מקבוצת "ויטאל קונספט": "הרחקת קבוצה בגלל שני מקרי קורונה היא צעד קיצוני. אם מכונאי או נהג אוטובוס יידבק, אבל לא יציג תסמינים, אני מקווה שאפשר יהיה לבודד אותם מבלי לעצור הכל, אחרת נראה לי שרוב הפלוטון לא יגיע לקו הסיום". החשש הוא שלמרות הצעדים הבריאותיים בהן תנקוט כל קבוצה לא יהיה ניתן להימנע לחלוטין ממגע עם גורמים חיצוניים לאורך המרוץ. המגע הזה יכול לעלות ביוקר.
9 צפייה בגלריה
קבוצת בורה הגרמנית
קבוצת בורה הגרמנית
קבוצת בורה הגרמנית
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
הגורם האנושי. 12 מיליון איש מגיעים לצפות בדרך כלל
הגורם האנושי. 12 מיליון איש מגיעים לצפות בדרך כלל
הגורם האנושי. 12 מיליון איש מגיעים לצפות בדרך כלל
(צילום: EPA)
וכאן מגיעים להיבט שמדיר שינה מעיני המארגנים, האלמנט הבעייתי שלא ניתן לשלוט בו – הגורם האנושי. בכל שנה מגיעים כ-12 מיליון איש לצידי הדרכים לאורך הקטעים כדי לעודד ולצפות מקרוב. הפעם המספרים צפויים לרדת באופן ניכר, מה גם שיוצבו מחסומים שימנעו מהם להתקרב לרוכבים וכוחות האבטחה באזורים המועדים לפורענות יתוגברו, אבל גם ירידה משמעותית בנוכחות האוהדים תשאיר כמות עצומה של קהל שמתכוון למצוא את דרכו לתחרות.
הבעיה העיקרית היא בפסגות ההרים, שם קשה יותר למנוע גישה מכאלה שיגיעו ברגל או באופניים, וההערכות הן כי אוהדים רבים יגיעו לשם ויעלו את הסיכון להדבקה למרות המאמץ ליצירת מרחק מהמסלול עצמו.
9 צפייה בגלריה
נאירו קינטאנה
נאירו קינטאנה
נאירו קינטאנה מוקף בקהל, 2019
(צילום: AFP)
מארגני הטור הבינו את גודל הבעיה במרוץ הדופינה, אליו התייחסו כניסוי כלים. שם הם הבינו שהקהל הוא הנעלם הגדול במשוואה. האוהדים הגיעו בהמוניהם, המתינו על הכבישים והצטופפו באופן מדאיג. עוד לפני כן, בטור של פולין הודיעו כי לא יאפשרו לצופים להתקרב, והאוהדים היו אלה שניצחו כאשר צצו מכל עבר. וזה עוד כלום לעומת אלפי הקילומטרים של הטור דה פראנס – לא ניתן לחסום הרמטית שטח גדול כל כך. המארגנים מקווים למנוע סצנות של התקהלות המונית שישודרו בטלוויזיה וייראו רע, אבל הצופים לא ממש שואלים אותם. תארו לעצמכם גוש גדול של אנשים שצועקים מקרוב אל הרוכבים, נוגעים בהם.

היסטוריה ומגדר

אבל בואו ננסה לצאת רגע מהחששות ולדבר על נושאים אחרים – הזווית המקצועית והצעד לעבר שוויון מגדרי. בצד של התחרות נטו, פרימוז' רוגליץ' הסלובני, שעשה קפיצה אדירה בשנים האחרונות, נחשב לפייבוריט לקחת את כל הקופה בטור ה-107 ממש עד השבוע – ואז נפצע בירך בנפילה קשה בדופינה, ומצבו עוד לא ברור. זה משאיר את האלוף המכהן, אגן ברנאל הקולומביאני, בעמדה מצוינת, והצרפתים בכלל יעודדו את תיבו פינו ויקוו שיהפוך לאלוף המקומי הראשון אחרי 35 שנה.
9 צפייה בגלריה
אגן ברנאל
אגן ברנאל
ינסה לשמור על תוארו. אגן ברנאל
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
גיא ניב
גיא ניב
עושה היסטוריה. גיא ניב
(צילום: נועה ארנון)
9 צפייה בגלריה
(צילום: עוז מועלם)
קבוצת "ישראל סטארט-אפ ניישן" תערוך בכורה במעמד, עם גיא ניב כרוכב הישראלי הראשון אי-פעם בטור דה פראנס. היינו כחולמים. האירי הוותיק דן מרטין צפוי להיות הרוכב המוביל של הקבוצה, זה ששבעת האחרים יעבדו בשבילו, והתקווה הגדולה היא לראות את ניב מפגין יכולת גבוהה ומחזיק מעמד לאורך כל הדרך. הישראלי כבר סיים בעבר את הג'ירו ד'איטליה, ועם השיפור ההדרגתי ביכולת הוא רוצה להיכנס בבום גדול לבמה הכי גדולה בענף.
ובשורה גדולה נוספת: גמרנו עם עניין נערות הפודיום, אלו שעומדות מצדדיו של המנצח היומי ומעניקות לו נשיקה בשביל המצלמות. החל מהשנה בצד אחד יעמוד נער ובצד השני נערה. נקווה שהם גם יעמדו באותו קטע אחרון כדי להעניק את הפרס למנצח הגדול, אחרי מרוץ נטול בעיות.