שמעון מזרחי כבר עבר הכל בכדורסל: תארים, רגעים מרגשים, אכזבות ואפילו דמעות - אבל שום דבר לא הכין אותו לאירועים המטורפים שקרו לו בחודשים האחרונים. מה שהחל בקאמבק אדיר של מכבי ת"א לצמרת היורוליג, נמשך במלחמת עולם עם דירקטוריון המינהלת על רקע איומי המועדון לנטוש את ליגת העל - ונגמר בהודעה דרמטית של המפעל האירופי על סיום העונה. חלום הפיינל־פור יידחה לשנה הבאה.
האמת היא שזה היה באוויר כבר תקופה ארוכה, ואתמול הגיעה החותמת הרשמית. כבר בתחילת הישיבה הגורלית בזום, שבה נכחו 11 הקבוצות הבכירות שמחזיקות ברישיון A, הציע הנשיא ג'ורדי ברתומאו לקבוצות לסיים את העונה, מה שהפך אוטומטית את ההחלטה של רוב הנציגים שרצו להצביע בעד, כולל של מכבי ת"א.
4 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי בפוזה אופיינית
שמעון מזרחי בפוזה אופיינית
"היו גורמים שלא היה ניתן להתגבר עליהם". שמעון מזרחי
(צילום: ראובן שוורץ)

"המאמנים יצטרכו להרים את השחקנים"

במועדון הצהוב התקשו להסתיר את האכזבה, ואפשר להבין אותם: לפי המתווה השאפתני החדש לחידוש המשחקים, הם היו במרחק של ניצחון אחד בלבד מהפיינל־פור, אבל זה כבר לא יקרה.
בראיון ל"ידיעות אחרונות" מסכם מזרחי בן ה־80 את אחת התקופות הסוערות שלו מאז שהוא יו"ר מכבי ת"א, ולא שוכח לסגור חשבון עם כמה מהקולגות שלו.
מה בסופו של דבר גרם לקבוצות לוותר על אופציית החזרה?
"היו מספר גורמים שלא היה ניתן להתגבר עליהם. מה שעמד לנגד עינינו היה הבריאות של השחקנים והצוותים. 18 קבוצות היורוליג מגיעות מעשר מדינות, ובכל אחת מהן יש חוקים שונים לגבי הקורונה. לא כולן יכולות לערוך מחנות אימונים ולהתכונן באותם התנאים. השחקנים הביאו חוות דעת רפואיות שאחרי שלושה חודשים של השבתה, לחזור לשחק תוך שלושה שבועות בלבד זה סיכון בריאותי גדול. לדעתם נדרשו לפחות שישה עד שמונה שבועות הכנה. נקודה נוספת הייתה חוסר ההגינות הספורטיבית מעצם שינוי פורמט המשחקים והעובדה שקבוצות מסוימות לא יכולות היו להגיע בהרכב מלא".
התאכזבתם?
"מאכזב מאוד עבור כולם. בנינו קבוצה לתפארת, השקענו משאבים רבים מאוד ועלינו סוף־סוף לפלייאוף. קיווינו להמשיך הלאה, לכן התסכול גדול. גם הצלחנו להתגבר על פציעות רבות, אבל אין מה לעשות, כולנו עומדים בחוסר אונים טוטאלי מול המצב".
4 צפייה בגלריה
ג'ורדי ברתומיאו
ג'ורדי ברתומיאו
"מאכזב, בנינו קבוצה לתפארת". מזרחי עם ברתומיאו
(צילום: עוז מועלם)
איך מרימים את המערכת מבחינה מנטלית?
"כאן תהיה עבודה מאוד קשה למאמנים כדי להכניס את כל השחקנים לתלם, להתגבר על האכזבה".
בכמה אתה מעריך את ההפסדים הכלכליים של המועדון ואיך הם ישפיעו על העונה הבאה?
"אני לא רוצה לנקוב במספרים, קיבלנו את המהלומה הזאת רק עכשיו ועדיין לא עשינו אומדן נזקים, אבל ברור שהם מאוד גדולים, כי אנחנו נמנים עם קבוצות היורוליג שמרב ההכנסות שלהן מגיעות ממינויים ומכרטיסים. במידה שלא תהיה אפשרות לערוך משחקים עם קהל בעונה הבאה, נצטרך לעשות חישוב מסלול מחדש".
ספגתם לא מעט אש מחלק מנציגי הקבוצות במינהלת על כך שהעדפתם לשחק ביורוליג ולא בזירה המקומית, ועל כך שביקשתם מתווה מיוחד לזרים שלכם מבלי לשתף את השאר.
"זה גועל לשמוע אנשים שיושבים בחיבוק ידיים, לא עושים כלום ואחר כך באים בטענות על דברים שאנחנו יוזמים ומשקיעים עבורם הון. מה הפשע שעשינו, ששכרנו קומה שלמה בבית מלון ושיכנו שם את השחקנים שלנו שהגיעו מארה"ב אחרי שעברו את כל הבדיקות ונמצאו שליליים? סידרנו להם שביל מיוחד לאולם וחדר אוכל נפרד. כל היוזמה הזאת קיבלה את אישור משרד הבריאות, אז על מה בא פה מישהו להלין?"
ובכל הנוגע לליגה הישראלית?
"מה ביקשנו מהמינהלת באותה ישיבה כשחידשו את העונה? רק לחכות כמה ימים לראות, להתארגן ולהבין. ומה קרה מאז? כל הליגות באירופה נסגרו, השתיים שמתקיימות הן בהרכבים חסרים ולא מתוך חובה. אז הצביעות חוגגת".
4 צפייה בגלריה
ישיבת המינהלת
ישיבת המינהלת
"הצביעות חוגגת". מזרחי בישיבת המינהלת
(צילום: עודד קרני, מינהלת הליגה)
זה גורם לכם להטיל ספק בהמשך ההשתתפות בליגה?
"לא. אנחנו מנסים לבודד את הרעשים וללכת בדרך שאנחנו מאמינים בה".
ב־20 ביוני חוזרים. איך אתה רואה את הקבוצה מתגבשת מחדש?
"אני מקווה שתקופת ההכנה תהיה טובה, שהשחקנים יבינו ויתגברו על התסכול שאין משחקים ביורוליג. שהמאמנים יידעו לעשות את העבודה הפסיכולוגית הנכונה כדי להחזיר את הקבוצה למקום שבו היא הייתה לפני הפסקת המשחקים".
מכבי ת"א תזכה באליפות?
"מכבי לא קונה חיתולים לתינוק לפני שהוא נולד. אני יכול להבטיח שנעשה הכל כדי לזכות בתואר".
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב חוגגים
שחקני מכבי תל אביב חוגגים
יחגגו גם בסוף העונה? שחקני מכבי ת"א
(צילום עוז מועלם)
המינהלת: "מצפים ממכבי לא לפעול לבדה"
תגובת מינהלת הליגה: "היינו מצפים ממכבי ת"א לא לפעול לבדה מול משרד הבריאות בלי לעדכן את שאר הקבוצות בכך. לגבי הבקשה לחכות שלושה שבועות, זה לא היה אפשרי מבחינת לוח הזמנים. אנחנו גאים בכך שאנחנו הליגה שחוזרת במתווה נרחב יותר מכל הליגות, והתגובות מכל אירופה מוכיחות שהמוניטין של הליגה רק עלה בזכות כך".