אחד הקאמבקים הגדולים בקיץ האחרון בקריית שלום לווה אפילו בשלטי חוצות ענקיים בנתיבי איילון: "יונתן כהן, ברוך הבא הביתה". כשבעה חודשים אחרי אפשר לסכם ולומר כי הרכש היקר ביותר שהגיע למכבי ת"א מפיזה שבליגת המשנה האיטלקית עם ציפיות ענק, קרס לגמרי. את שני המשחקים האחרונים של קבוצתו הוא ראה מהיציע ואפילו לא נכלל בסגל.
"אופי לא קונים במכולת", נהג כהן לעקוץ מאיטליה בטוויטר את היריבות של מכבי ת"א. כיום, אחרי העונה הכושלת בקבוצת נעוריו שאותה עזב כאחד השחקנים המובילים, נראה כי האופי שייחד אותו – לא סופר אף אחד בדרכו להצלחה – נעלם.
2 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א יונתן כהן
שחקן מכבי ת"א יונתן כהן
נראה כי האופי שייחד אותו – לא סופר אף אחד בדרכו להצלחה – נעלם. יונתן כהן
(צילום: עוז מועלם)
302 דקות בלבד צבר העונה כהן בליגת העל, המספר הנמוך ביותר בקריירה שלו. הסטטיסטיקה היבשה כוללת אפס שערים ואפס בישולים, שבע בעיטות לשער בכל העונה, ורק אחת מהן למסגרת.
הנפילה החלה בפיזה, שרכשה אותו לפני שנתיים ב־2.2 מיליון יורו. הקשר לא השתלב במועדון שסימן עלייה לליגה הבכירה באיטליה, שיחק כאלף דקות בלבד, כבש רק ארבעה שערים ובעיקר ישב על הספסל.
אחד ההסברים המרכזיים לכישלון הצהובים בליגה הוא נושא הסקאוטינג. בניגוד למכבי חיפה, שהצליחה להנחית זרים איכותיים ואחריהם את דיא סבע, במכבי ת"א חזרו לשמות המוכרים. לגבי כהן, כלל לא ברור אם הוא היה ברשימת המועדפים של ולדימיר איביץ', או יותר ניסיון לרצות את האוהדים.
מכבי ת"א שילמה לפיזה סכום המוערך ב־1.3 מיליון יורו. זה היה החיזוק היחיד שהבעלים מיץ' גולדהאר שילם עבורו בקיץ האחרון. ערן זהבי ודור פרץ חזרו ללא תמורה. "יכולותיו וכישוריו של יונתן מוכרים היטב לכולנו, ואין לנו ספק כי הוא ישדרג אותנו בעמדה שחיפשנו. אנו בטוחים כי ההשתלבות של יונתן, שגדל במועדון, תהיה חלקה ומהירה", אמר עם החתמתו המנהל המקצועי ברק יצחקי, על מי שהפך לאחד מסמלי הכישלון שלו.

"עובד על הבטן"

מהרגע הראשון לא הצליח כהן לחזור ולהשתלב במועדון שבו גדל. שתי העונות שקדמו ליציאה לאיטליה, עם דאבל־דאבל בשערים ובבישולים, נראו כמו זיכרון מהעבר הרחוק. הופעת הבכורה המחודשת בליגה הגיעה רק בנובמבר, וגם אז היו אלו רק שלוש דקות מול סקציה נס־ציונה. בעונה שלמה הוא הצליח לספק שתי מסירות מפתח בלבד - מספרים זניחים גם עבור שחקן שעלה מהנוער.
2 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א יונתן כהן מול שחקן בני ריינה שרון מימר
שחקן מכבי ת"א יונתן כהן מול שחקן בני ריינה שרון מימר
לא השתלב בפיזה, ומשם החלה הנפילה. כהן מול בני ריינה
(צילום: עוז מועלם)
“יונתן היה שנה בחוץ והעלה במשקל. קל לי לתת לו לשחק, אבל אם הוא ייפצע לשניים־שלושה חודשים, מה עשינו בזה?” אמר איביץ', שלא ספר אותו. כהן הגיב עם תמונה מאימון אישי באינסטגרם שלו, וכתב: “עובד על הבטן”.
הציפיות הגדולות לצד הכישלון בהשתלבות בקבוצה גרמו לו לאבד את הביטחון וגררו החמצות משוועות בדקות הבודדות שקיבל. בינואר האחרון הוא כתב באינסטגרם: "אני מודע לכך שאני נמצא בתקופה פחות טובה ומקבל את כל הביקורות. משתדל לעשות כל מה שאני יכול ועובד קשה מאוד כדי לחזור בכל הכוח. אני מבטיח שאתן לכולנו עוד רגעים גדולים".
הרגעים האלה לא הגיעו. כהן אפילו נפצע בשריר הירך האחורי לאחר עשר דקות במשחק נגד בני־סכנין. למרות זאת, הקשר שידר אופטימיות: "השאיפה היא לצאת שוב לחו"ל. אני מרגיש שלא מיציתי. צריך לצאת למקום שאתה יודע שהוא הנכון עבורך עם המערך והמאמן שמתאימים לך. כנראה עשיתי טעות או שתיים בדרך. עכשיו טוב לי כי אני בבית". כאמור, הציפיות התבררו כרחוקות מהמציאות.
על קשיי הקאמבק הוסיף הקשר: "אני אוהב את הציפיות והלחץ. זה עושה לי טוב. ידעתי שאני בא לסגל פנטסטי, מהטובים שהיו למכבי ת"א. בדיעבד אפשר היה לעשות הרבה דברים, אבל יצאתי והחלטתי לחזור. שיפרתי את המשחק האישי שלי. אני בן אדם אחר. אני לא חושב שעשיתי קפיצה כזו גדולה באיטליה. אם הייתי משחק באופן רציף, הייתי נותן תפוקה יותר גדולה. חוויתי שם כשלונות, מה שלא היו לי בישראל. בארץ היו הרבה ניצחונות ותהילה, ושם הייתי צריך להתרגל לדברים פחות זוהרים. אני יותר מאופק, סבלני ולויאלי לקבוצה. המטרות של הקבוצה הן הכי חשובות". גם הדברים האלה נשמעים מנותקים על רקע תרומתו הדלה.

"יונתן לא שכח לשחק"

אם מישהו חשב שרק איביץ' לא בדיוק החזיק ממנו, מהר מאוד התברר שגם אייטור קראנקה הגיע לאותה מסקנה. הספרדי עוד ניסה לשלב אותו פה ושם, ובמסיבת העיתונאים האחרונה שקיימה הקבוצה התייחס לנושא כהן.
"אני עובד איתו שלושה חודשים ומנסה להוציא את המיטב מהשחקנים", אמר המאמן. "יש כאלה שמתקדמים, וכאלה שלא. כולם שיבחו את יונתן, וראיתי בווידיאו שהוא שחקן נהדר. המועדון עשה מאמץ גדול כדי להחזיר אותו, ועכשיו הוא צריך לעשות אותו הדבר - כמו שדן ביטון עשה. מובן שדיברתי איתו, כמו עם כל שחקן, ובמיוחד עם אלו שפחות הולך להם. אני מנסה להרים אותם, אבל גם לא מנסה לעבוד עליהם".
את שני המשחקים האחרונים ראה כאמור כהן מהיציע. השחקן שחזרתו יצרה הר של ציפיות, רשם הכי מעט דקות בקבוצה העונה. "יונתן לא שכח לשחק כדורגל", אמר דן גלזר, אחד מחבריו הקרובים, לפני התיקו מול אשדוד בשבת. "הוא מתאמן בצורה הכי טובה שיש ועובד קשה, גם אם יש אנשים שלא חושבים ככה, בגלל שהוא מופנם. הוא רוצה לחזור לעצמו כמה שיותר מהר, בוערת בו התשוקה להצליח, ואני חושב שמהר מאוד אנשים יאכלו את הכובע. הוא צריך את השער שיביא לו את הביטחון, וזה יקרה".
עם זאת, בסביבתו של כהן יש גם כאלה המדברים על שחקן כבוי, שחווה טראומה מקצועית. "הוא איבד את הביטחון, אפילו ברמה של לתת פס", סיפר אחד מהם. "יונתן חווה עונה קשה באיטליה ועשה הכל כדי לחזור ארצה. ועכשיו הוא במעמד נמוך במכבי ת"א. שני מאמנים זרים אובייקטיביים לא ספרו אותו והוא מחוץ לסבב של ההרכב. הוא במצב הכי קשה שחווה בקריירה שלו".
פורסם לראשונה: 10:00, 17.04.23