לפריז יש את הסן, לת"א יש את הירקון. כן, הם לא דומים כמעט בשום דבר, פרט לעובדה שסלין דיון שרה סמוך לשני מקורות המים האלה וברוס ספרינגסטין שר את דה ריבר ולא התכוון אליהם, אבל תזרמו, מה שנקרא. הדבר הכמעט יחיד שמחבר בין הסן לירקון כרגע הוא הזוהמה במימיהם, שלעתים יש בה סכנה אמיתית לבריאותם של השוחים בהם, אם באורח מוזר חשקה נפשם בטבילה דווקא בנהרות האלה.
בימים של שגרה, הסוגייה הזאת לא תעצור את מכונות הדפוס. בימים של אולימפיאדה, שאלת הסן מהודהדת בין קצוות היקום מאחר שהוא מארח את המשחקים האולימפיים במימיו האיקוניים. כאן, אגב, מסתיימת ההשוואה. הירקון לא אמור לארח את האולימפיאדה בקרוב.
4 צפייה בגלריה
נהר הסן
נהר הסן
היה אמור להיות אחת האטרקציות הכי גדולות של האולימפיאדה. נהר הסן
(צילום: עוז מועלם)
האם נהר הסן בפריז בטוח לספורטאים האולימפיים?
(צילום: עוז מועלם)
הסן כן. מה זה כן. הוא היה אמור להיות אחת האטרקציות הכי גדולות של האולימפיאדה בהתאמה מדויקת לקונספט של הצרפתים, כלומר שימוש באתרים האיקונייים של פריז כתפאורה מהממת למשחקים. הוא כבר אירח בפועל את טקס הפתיחה והיה אמור להיכנס לשימוש בתחילת השבוע לצורך אימוני המתמודדים והמתמודדות בטריאתלון. אלא שגשמי הזעם ששטפו את פריז זיהמו מחדש את מימי הסן, שגם ככה לא ממש היו בטוחים לשימוש בעיני רבים עוד לפני המשחקים. לא סתם הצרפתים השקיעו 1.5 מיליארד אירו בניקוי הנהר - אבל זה לא עזר. המארגנים הודיעו בעקבות המצב תחרויות הטריאתלון שנועדו להתקיים היום (שכללו את שחר שגיב הישראלי) יידחו למחר.

חיסון טבעי לחיידקים

קחו למשל את הטריאתלט האמריקני סת' ריידר, שהדהים את אתר הספורט The Athletic וסיפר שהוא מתכונן למשחקים האולימפיים בפריז על ידי אי שטיפת ידיו אחרי שבילה בשירותים. בכך, מאמין ריידר, הוא מחסן את עצמו מהבעיה הרפואית שעלולה להיגרם לו במהלך השחייה בסן. כנראה כשר אבל מסריח. "אנחנו יודעים שתהיה חשיפה לחיידקי אי קולי אז אני פשוט מנסה להגדיל את סף האי קולי שלי על ידי חשיפה למעט כזה בחיי היום־יום שלך".
4 צפייה בגלריה
סת' ריידר
סת' ריידר
לא שוטף ידיים אחרי בילוי בשירותים. ריידר
(צילום: Joern Pollex/Getty Images)
אם אתם חושבים שריידר התחרפן, מתברר שהוא הלך להתייעץ עם גורמים רפואיים. "זה למעשה מגובה במדע. שיטות מוכחות. רק דברים קטנים לאורך היום, כמו לא לשטוף ידיים אחרי שהולכים לשירותים".
אוקיי. אחרי שרצתם בוודאי לשטוף ידיים, נספר שגם בפריז שמעו על הביקורות לפני המשחקים והגיבו בשורה של תצוגות מרגיעות. שרת הספורט של צרפת, אמלי אודא־קסטרה, שחתה במי הנהר. צעד בונה אמון עשה גם הטריאתלט אלכסיס האנקינקוואן, נושא הדגל של הצרפתים למשחקים הפראלימפיים. "אני מתרגשת מאוד", אמרה השרה. "מה שהניע אותי זו העבודה הקשה של המדינה בשנים האחרונות. אמרנו שנהיה מוכנים ואנחנו מוכנים. כיף לחשוב שהתושבים בצרפת ובכל העולם ייהנו מהמשחקים האולימפיים, זה יוצא מן הכלל ומאוד מרגש".
אבל המארגנים כרגע לא מתרגשים, אלא בעיקר חוששים לגורל התחרויות בסן. כבר ביום ראשון היו אמורים לצאת לדרך אימוני שחייה בנהר שמיועדים גם להיכרות של המתמודדים עם האתר. לפי תוכנית המשחקים, הגברים אמורים להתחרות מהבוקר והנשים מחר, כשבאופק יש את תחרות השליחים המעורבת בשבוע הבא. אבל האימונים בוטלו וספק אם התחרויות ייצאו לדרך בזמן. לפי העיתונאים הצרפתים, האפשרויות הן קיצוץ לדואתלון או דחייה לאתר חלופי או המתנה של מספר ימים.

עם הרגליים במים

מדגם לא מייצג של פריזאים שאיתם שוחחנו נשמע נרעש מהעובדה שבני אדם ישחו בסן. "אני לא הייתי נכנסת לשם בשום מצב", אומרת שרה, תושבת פריז בעשרים השנים האחרונות. "גם אם היה יום חם במיוחד והיית אומר לי שזה מה שירענן אותי, לא הייתי קונה. זה מתכון בטוח להיות חולה וגם אם לא, למה להסתכן? ברור שהמים מטונפים".
4 צפייה בגלריה
נקודת הזנקת מקטע השחייה בנהר הסיי
נקודת הזנקת מקטע השחייה בנהר הסיי
נקודת הזנקת מקטע השחייה בנהר הסן
(צילום: EPA/ANDRE PAIN)
אבל המארגנים באולימפיאדה טוענים שהמים נקיים. "הסתכלת על המים היום? אני לא קונה את זה. גם אם ניקו לפני הפתיחה, הגשמים סחבו מלא טינופת לתוכם. מאחלת בריאות שלמה לשחיינים. הם יצטרכו את זה".
יש רופא בקהל, טיבו, יליד פריז, וגם הוא לא נשמע מתלהב מהרעיון. "אני לא זוכר מתי שחו פה באחרונה, אם בכלל", הוא אומר. "אני לא משוכנע שאחרי הגשמים האחרונים המים במצב טוב. אולי בעוד כמה ימים. אבל אני כן בטוח שאם המארגנים אומרים שהם נקיים וראויים לרחצה, אנחנו צריכים להאמין להם. אני רופא ויודע שהם עושים מבחנים מאוד מוקפדים למים. זה לא אומר אגב למדוד עמוק. זה לא משנה".
אוקיי. היית קופץ עכשיו ראש לסן? "אני רוצה קודם לראות נתונים על מצב המים ואז אראה. תשמע, בגדול כדאי לקפוץ לסן בימים חמים. זה נראה מהנה. מעולם לא עשיתי את זה. שמע, כל זה ממש חדש".
4 צפייה בגלריה
נהר הסן
נהר הסן
התיירים מתלהבים
(צילום: עוז מועלם)
אז תושבי פריז חשדנים, אבל התיירים דווקא מאמינים לראש עיריית פריז. על גדות הסן משתרעת משפחה נורווגית, הורים ושלושה ילדים, שבאו לאולימפיאדה והגיעו לנוח אתמול עם רגליהם בתוך הסן. "קריר ונעים", הם אומרים. "לא נראה מלוכלך". לידם יושבת תיירת גרמנייה בביקיני, קלאודיה. "המים פשוט נפלאים לרחצה. כל כך מרעננים. איך אפשר לוותר על זה? מושלם. אמרו שזה מזוהם? אוקיי. אלך למקלחת אחרי. לא שתיתי את המים. אל תגזים. שמעתי שחיין גרמני אצלנו שאומר שרק צריכים לשתות קולה אחרי הטבילה וזה מסדר את הכל".
ואז קלאודיה קפצה ראש ובעקבותיה נהרו צוותי טלוויזיה שחיפשו נואשות בדיוק את הרגע הזה. "את יכולה לקפוץ מחדש שוב", שאלו? וקלאודיה לא פיספסה את רגעי תהילתה וביימה טבילה נוספת בסן.
פורסם לראשונה: 01:30, 30.07.24