קרלוס אלקראס פורח בגיל צעיר, כמו רפאל נדאל לפניו. גם רוג'ר פדרר וגם נובאק ג'וקוביץ' היו "פריחה מאוחרת". לפדרר לקח כמה שנים להתגבר על הצל של פיט סמפראס ואנדרה אגאסי, בעוד נובאק התמודד עם הצל של נדאל ופדרר.
כל המצפים בכליון עינים לנפילתו של נובאק וחוסר יכולת לשחק 5 מערכות בגילו המופלג: זכור את אשר עשה לך עמלק, רק השנה, ברולאן גארוס. התכווצויות זה לא ממש עניין של גיל, ומרתוניסטים משתבחים עד אמצע וסוף שנות ה-30 שלהם, עניין הקשור להתפתחותם הטבעית של עורקים כליליים. חיסרון הגיל פוגע בעיקר במפרקים, שסובלים מהצטברות של אימפקט ודרישה לכיפוף בזוויות בלתי אפשריות, מבלי להוריד מעוצמת החבטה של הווינר. זו הייתה, למשל, הגדולה של פדרר, עד שזה פשוט נגמר לו.

2 צפייה בגלריה
קרלוס אלקראס
קרלוס אלקראס
קרלוס אלקראס
( Clive Brunskill/Getty Images)

מסקנה: מבחינת הכושר, לשחק 5 מערכות, לנובאק אין בעיה למשוך עוד שנתיים בערך. מבחינת העומס על המפרקים, אני מהמר שהוא יתאושש לכל היותר מעוד נפילה מרהיבה או שתיים לפני שזה יאט אותו, מעבר לירידה טבעית של הגיל. הוא כבר מעבר לשיא אבל הדעיכה שלו עד כה איטית להדהים. גם נובאק ובעיקר פדרר לפניו פיתחו "גלישה" לכדורים קשים במיוחד, ובכך צימצמו למינימום את העומס על הברכיים והקרסוליים שהכריע את הדור של סמפראס ואגאסי בגיל צעיר בהרבה. כנראה גם עניין של פיתוח הנעליים הנכונות. באותו דור ממש, נדאל ובעיקר אנדי מארי סבלו יותר מפציעות עומס, כי אמנם גם הם הגיעו לכדורים האבודים הללו, אבל יותר בזכות ריצה מטורפת ושינויי כיוון שעלו להם ביוקר.
העניין המתמעט בטניס הגברי מתמקד כרגע בהמשך הדו קרב שמתפתח בפסגת הדירוג, מפגש הצמרת הצפוי והנדוש וגם קצת משעמם בין אחרון המוהיקנים מדור הנפילים לנציג הלגיטימי ביותר עד כה של דור ההמשך. ובכן, כל אחד מהם פועל כרגע במוד שונה. לג'וקו מספיקה התעלות של פעם בשנה בשביל להגדיל עוד קצת את היתרון שלו בפסגה כשיאן כל הזמנים, ובינתיים הוא מספק את הסחורה מעל ומעבר למצופה ממנו בגילו המופלג, לכאורה. אבל קשה לו לחדש וליצור עניין, מעבר למשק כנפי ההיסטוריה כמובן. ומנגד, כל מעידה של אלקראס תגדיל את הפער ביניהם ותמנע ממנו פתיחת פער על הדולקים בעקבותיו במרדף שהחל זה עתה על שיא הגראנד סלאמים, ששלושת קודמיו להנהגת הדירוג השיגו בעמל כה רב ובאופן די חסר תקדים.
אלקראס מעט קטן יותר פיזית, מגייס את מעיין הנעורים כדי לרוץ בפול ספיד ולחבוט בעוצמות ושינויי כיוון מרהיבים, אבל בעוד 15 שנה הוא ירגיש במפרקים שלו כל פיתול שורש כף יד וכל אימפקט כזה. וגם לא מעט נפילות. הסגנון שלו מאוד אטרקטיבי, אבל לא מבשר טובות לשרידות שתידרש ממנו בשביל להתקדם בשורת הגדולים ביותר בכל הזמנים. לכן אני גם מהמר שיש מעליו תקרת זכוכית והוא יתמקם איפשהו ביו סמפראס והטריו.
היתרונות הגדולים של אלקראס עד כה? ראשית, כל מתחריו בצמרת (ציציפאס? מדבדב? זברב?) כבר "התרגלו" להיות ילדי כאפות של הטריו. הוא מספיק צעיר בשביל לא להיות "מוכתם" ע"י המחסום הבלתי עביר הזה. אבל מעכשיו יצמחו מסביבו עוד ועוד צעירים (רונה, רוד) שלא יודעים שהם צריכים לפחד מהצל של הגדולים. ויש לא מעט מהם שגדולים ממנו פיזית, ואיפה זה יהיה משמעותי?

2 צפייה בגלריה
אלקראס וג'וקוביץ'
אלקראס וג'וקוביץ'
אלקראס וג'וקוביץ'
(צילום: Adrian DENNIS / AFP)

יתרון גובה מתבטא לפחות בעצמת ההגשות. וזה יחייב את קרלוס לפתח הגשות מדויקות על הקווים, כלומר להמר. למשל אם לנדאל (אלוף כל הזמנים הבלתי מעורער בהגשה על הקווים) הייתה הגשה עוצמתית יותר, הוא היה מוביל עכשיו את פסגת זכיות כל הזמנים. אבל יריביו של אלקראס "רואים" את אותם קווים בדיוק וקצת יותר מגבוה ולכן יותר קל להם לפגוע. בנוסף, יש להם יתרון קל במוטת הידיים, ולכן הם ייאלצו להתאמץ פחות ממנו להגיע לפינות, כלומר, יש לגבוהים יתרון גם בדיוק ובעוצמת בהגשות וגם בהחזרתן, שזה שילוב של עבודת רגליים (הוא מוביל כרגע, אבל זה מוטיב שניתן לעבוד עליו באימונים) ומוטת ידיים, איפה שהוא סובל מנחיתות, אבל זה כבר עניין של כישרון מולד.
סיכום: דיוק זה פלוס אדיר של קרלוס, אבל זה צירוף של כישרון ועבודה, ובעיקר נוטה להישחק עם הזמן. גודל לא בדיוק נמצא ברשימת היתרונות של אלקראס. עבודת רגליים זה אימונים וכושר והוא נראה נפלא, גם יחסית למתחרים, אבל זה פער שאפשר לסגור בעזרת מאמן טוב.
מסקנות: אלקראס בולט לטובה בעיקר נוכח דלות החומר בדור שקדם לו, מסיבות מובנות. כל עוד הטניסאים המובילים בסבב גדלו תחת הצל הכבד של הדור שמסתיים כרגע, שמנע מהם לפתח אמונה ביכולת שלהם ללכת עד הסוף, מספיקות היכולות שראינו ממנו עד כה, אבל אין באמתחתו יתרונות שאינם ניתנים לסגירה. הגודל יעצור בעדו בסופו של דבר. דור הנפילים יכולים לנשום לרווחה, וסמפראס ואגאסי כבר לא מתרגשים מזה שעוברים אותם ברשימת גדולי כל הזמנים.
איך הוא יכול להתגבר על בעיית הגודל? בעיקר לקחת אחד מהם, נניח פדרר, ולהתחיל לעבוד על גלישה לכדורים מאתגרים שלא תשחק את הברכיים והקרסוליים שלו, וללמוד את ההגשות של נדאל. ואולי המחבט המוגדל של פדרר, אבל למרות שזה מאפשר עוד 2 ס"מ בהגעה לפינות, הוא מגדיל את האימפקט בכל חבטה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.