נובאק ג'וקוביץ' מדבר על טורניר תל אביב
( ONE)
שנת 2022 בטניס העולמי הייתה חריגה, מוזרה, מפתיעה ובעיקר כזו שאחריה מרגישים כאילו לתוכה נדחסו כמה שנים. בין אם זו הייתה ההשעיה של הטניסאים הרוסים והבלארוסים מווימבלדון, סערת נובאק ג'וקוביץ' באוסטרליה והביקור שלו בארץ ועוד מספר שערוריות, סערות ופרצופים חדשים, השנה לא היה משעמם. לפני שמתפנים ל-2023 ומתחילים בספירה אחורה לקראת הסדרה הדוקומנטרית בנטפליקס, שמאיימת להפוך ללהיט, עצרנו לשנייה לסכם את השנה שהייתה.

אף על פי כן ולמרות הכול

מי בכלל זוכר עכשיו שאת השנה הזו הסרבי פתח בחקירה בשדה התעופה באוסטרליה ולאחר מכן במתקן מעצר ודיונים משפטיים כשברקע כל העולם עוסק במקרה הזה? "לא חוויתי דבר כזה בחיים שלי מעולם, זה היה חריג מאוד", אמר ג'וקוביץ' כשנזכר בתחילת השנה, "כשחזרתי מאירופה חשבתי שזה מאחוריי, אבל זה לא נגמר שם, זה נמשך במשך חודשים ואנשים שאלו אותי על זה כל הזמן".
ג'וקוביץ' לא הורשה לשחק באליפות אוסטרליה וגם לארה"ב לא אפשרו לו להיכנס בגלל הסירוב שלו להתחסן נגד קורונה. גם הזכייה שלו בווימבלדון לא העניקה לו נקודות דירוג (בגלל השעיית הרוסים והבלארוסים) ואחרי כל זה, הוא הצליח להשיג מספיק נקודות (בשילוב עם זכייה בתואר גרנד סלאם שמקלה את הקריטריון) כדי להיכנס לטורניר גמר הסבב וגם לזכות בו לראשונה מאז 2015. ללמדכם כמה מוצלחת ועמוסה מהרגיל הייתה השנה שלו, עד כדי כך עמוסה שהוא אפילו הגיע לטורניר בת"א כדי לתפוס את המקום בטורניר גמר הסבב.
7 צפייה בגלריה
תמונות השנה בספורט 2022 נובאק ג'וקוביץ' מגורש מאוסטרליה
תמונות השנה בספורט 2022 נובאק ג'וקוביץ' מגורש מאוסטרליה
מישהו זוכר שהשנה הזו נפתחה ככה?
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
ג'וקוביץ' והגביע
ג'וקוביץ' והגביע
בן 35 ועדיין בשיא. ג'וקוביץ'
(צילום: גטי אימג'ס)
ג'וקוביץ' לא כל כך שיחק טניס בחודשים הראשונים של 2022. למעשה עד אפריל הוא השתתף רק בטורניר דובאי בפברואר וגם זה היה רק לשלושה משחקים. אבל מהרגע שהסרבי חזר לעניינים, הוא היה בלתי ניתן לעצירה. זה התחיל עם זכייה בטורניר רומא, המשיך כמובן עם הזכייה בווימבלדון, אז הגיעו עוד חודשיים וחצי נטולי פעילות ואז זכייה בטורניר ת"א ובאסטנה, גמר בטורניר המאסטרס בפריז וזכייה בטורניר גמר הסבב.
מעבר לכל התארים וכל הזכיות, ג'וקוביץ' נראה אולי הכי טוב שנראה בשנים האחרונות. למעשה הוא הזכיר את הטניסאי שהיה לפני עשור והראה לכולם שגם בגיל 35 הוא עדיין השחקן הכי טוב בעולם וצריך לקחת אותו בחשבון כפייבוריט לזכייה בכל טורניר בו הוא משתתף. לא זו בלבד שהוא הראה שהוא חוזר לימים הגדולים שלו בשלהי הקריירה, אלא שהסרבי גם הראה שהוא אפילו מתקדם, לומד ומשתפר כל הזמן. אם זה השיפור בהגשות, אם בחבטות ובתנועה. כרגע יש לו 21 תארי גרנד סלאם ותמצאו מעט מאוד אנשים שיהיו מוכנים להמר שלא יגיע ל-25 לפחות. ובצדק.
7 צפייה בגלריה
רפאל נדאל
רפאל נדאל
מישהו מוכן להמר נגדו או בעדו? נדאל
(צילום: AP)

מי יודע לאן זה יילך?

בשנה שעברה הספרדי שיחק בסך הכול בשבעה טורנירים ונאלץ לסגור את 2021 מוקדם בשל פציעות ואחרי שלא שיחק בווימבלדון ובאליפות ארה"ב. זה קרה אחרי פציעה נוספת, הפעם ברגל, שגרמה לו לסגור את השנה ללא אף תואר גרנד סלאם.
אם נריץ את הזמן שנה לאחור, אז נגלה שמרבית הסיכומים עסקו בשאלה האם רפאל נדאל יוכל לחזור לצמרת העולמית אחרי עוד פציעה ובגילו (חגג 36 במאי 2022). למרות זאת ובניגוד לכל הציפיות, הוא פתח את השנה הנוכחית בצורה הכי טובה שאפשר כשזכה גם באליפות אוסטרליה וגם ברולאן גארוס, דבר שלא עשה לפני כן מעולם.
עכשיו מריצים את הזמן שוב שעה קדימה ושוב מודאגים ממצבו של נדאל לקראת ההמשך. הוא סיים את השנה הנוכחית לא טוב ובפעם השנייה בקריירה הפסיד בארבעה משחקים ברציפות. אחרי 2022 קרובה לשלמות, איך תיראה השנה הבאה שלו? כמעט בטוח שגם לו אין מושג.
7 צפייה בגלריה
קרלוס אלקראס טניסאי ספרדי
קרלוס אלקראס טניסאי ספרדי
פרץ מוקדם מהצפוי. אלקראס
(צילום: EPA)

כל השאר

2022 הייתה השנה של שניים: קרלוס אלקראס וקספר רוד. הספרדי בן ה-19 סומן כמי שיגיע לטופ מגיל צעיר מאוד, אבל הוא עשה את זה בגיל צעיר מהצפוי כשזכה באליפות ארה"ב הפתוחה והפך לצעיר בהיסטוריה שעולה אל המקום הראשון בעולם בגיל 19, ארבעה חודשים ושישה ימים. אלקראס זכה בחמישה תארים במהלך השנה, בהם גם שניים מסבב המאסטרס (מיאמי ומדריד) ובמשך חודשים היה השחקן הכי דומיננטי בסבב.
אם העלייה המטאורית של אלקראס הייתה צפויה, גם אם לא העיתוי שלה, קספר רוד הוא כנראה הטניסאי המפתיע של השנה. הנורבגי בן ה-24 נחשב במשך שנים לשחקן צעיר וכישרוני מאוד, אבל כזה שכנראה יסתובב בין המקומות 15-10 במשך שנים. הוא אמנם זכה בהרבה תארים עוד לפני 2022 (שישה), אבל כולם היו יחסית בטורנירים נידחים וקטנים.
7 צפייה בגלריה
קספר רוד טניסאי נורבגי
קספר רוד טניסאי נורבגי
הוכיח השנה שהוא שחקן לטופ. רוד
(צילום: גטי אימג'ס)
7 צפייה בגלריה
הולגר רונה
הולגר רונה
כישרון עצום ותמיד מעניין איתו. רונה
(צילום: רויטרס)
השנה הוא עשה קפיצת מדרגה משמעותית והפך לשחקן מהטופ של הטופ. הוא הגיע לשני משחקי גמר בטורנירי גרנד סלאם (רולאן גארוס ואליפות ארה"ב), לגמר טורניר גמר הסבב, שם הפסיד לג'וקוביץ' ולגמר המאסטרס במיאמי, שם נוצח על ידי אלקראס. רוד הצליח לטפס עד המקום השני בעולם וסגר את השנה במקום השלישי.
בשורה התחתונה, לרוד היו כמה החלטות טקטיות שנויות במחלוקת במשחקים הגדולים, אבל מבחינה איכותית וכישרונית הוא בהחלט נמצא בטופ, בניגוד למה שכולם חשבו.
שווה ציון: הולגר רונה. הדני בן ה-19 מלא בכריזמה וטניסאי נהדר. הכול התפוצץ לו בטורניר קרוב לשלמות במאסטרס פריז בתחילת נובמבר, שם ניצח בגמר את נובאק ג'וקוביץ'. יש למה לצפות ממנו ומהמשפחה הסוערת שלו.

המלכה החדשה

זו הייתה השנה של איגה שוויונטק הפולנייה בת ה-21. היא זכתה השנה בשני תארי גרנד סלאם (רולאן גארוס ואליפות ארה"ב) והגיעה לחצי הגמר גם באליפות אוסטרליה. בנוסף, היא קבעה שיא של המאה ה-21 עם 37 ניצחונות ברציפות והשתלטה בגאון על המקום הראשון. שביונטק זכתה בשמונה תארים השנה, כולל ארבעה מסבב ה-WTA 1000 החשוב ביותר. השנה הזו הוכיחה שהפולנייה הכישרונית והיציבה היא הדבר האמיתי בטניס הנשים. ולעומתה..
7 צפייה בגלריה
איגה שביונטק טניסאית פולנייה
איגה שביונטק טניסאית פולנייה
היא כאן כדי להישאר. שוויונטק
(צילום: גטי אימג'ס)

מישהו זוכר את נאומי אוסקה?

היפנית, ששלטה בסבב ביד רמה וזכתה בארבעה תארי גרנד סלאם עד וכולל אוסטרליה ב-2021, נעלמה לגמרי מהרדאר. במלבורן היא עוד הגיעה עד הסיבוב השלישי השנה, אבל מרולאן גארוס ואליפות ארה"ב היא הודחה כבר בסיבוב הראשון ובווימבלדון היא אפילו לא השתתפה. מעבר לכל דבר אחר, אוסקה - שהפכה למפעל אדיר ומשגשג - נראתה השנה כאילו שהיא התחילה להתעסק במה שמחוץ למגרש יותר מאשר מה שבתוכו. זה חבל מאוד כי כישרון ויכולות כמו שלה בקושי רואים.

זאת שמנסה ולא הולך לה

בניגוד לנאומי אוסקה, אמה רדוקאנו הבריטית דווקא מנסה מאוד ורוצה מאוד, אבל זה לא מתחבר. הבריטית בת ה-20, שזכתה באליפות ארה"ב ב-2021, הודחה מוקדם מכל טורניר גרנד סלאם השנה ולא מצליחה להתרומם ולחזור ליכולת מאותו קיץ וטורניר קסום. באופן די מוזר, או שלא, התואר היחיד בקריירה שלה נותר אותו אחד בו זכתה בניו יורק. עם זאת, היא עדיין צעירה מאוד ויכולה לפתח קריירה גדולה, שתשכיח את השנה הפחות מוצלחת הזאת.