כיום מתחולל קרב גלוי על השליטה בעולם בין מעצמות רבות, להבדיל מתקופת המלחמה הקרה, אחרי מלחמת העולם השניי,ה בה התחלק העולם לשני גושים (הגוש הסובייטי-קומוניסטי של ברית המועצות וגוש המערב, להלן ארצות הברית), ועל המדינות האחרות היה לבחור צד לתמוך בו. בתקופה ההיא, המתח בין המדינות אופיין במלחמה תודעתית, תשתיתית, טכנולוגית וכלכלית, בה ניסתה כל מעצמה לבסס את עצמה כדומיננטית ביותר בעולם, שתהווה אבן שואבת ומצפן עבור מדינות רבות בבחירתן לצד איזו מעצמה שתשלוט ותשליט את משנתה בעולם הן יתייצבו.
במצב ההוא של המלחמה הקרה למשל, כזה שאין בו מלחמה ממשית בין צבאות בשדה הקרב כמו שאנחנו מדמיינים, התבצעה מלחמה פסיכולוגית בין הגושים בו כל צד ניסה להתחמש, להפגין קדמה ויתרון על הצד השני. דוגמה לכך היה המרוץ לחלל, איזו מעצמה תנחת ראשונה על הירח. ביחסים בינלאומיים דבר זה נקרא "עוצמה רכה", כלומר עוצמה ועליונות שאני מפעיל על הצד השני, שבהכרח לא מתבטאת בעליונות צבאית בשדה הקרב ומהווה יתרון שלי עליו.

1 צפייה בגלריה
שחקן אל נאסר כריסטיאנו רונאלדו
שחקן אל נאסר כריסטיאנו רונאלדו
שחקן אל נאסר כריסטיאנו רונאלדו
(EPA)

אך כיום המצב שונה, ההגמוניה נשברה, אותן שתי המעצמות הינן חלק מעוד מספר מדינות השמות דגש להיות הדומיננטיות ביותר ומכתיבות הסדר העולמי במציאות המודרנית. מה אני מבלבל פה בהיסטוריה ואיך כל זה קשור אלינו לכדורגל? הלכה למעשה, מה שמתרחש כיום בעולם הספורט בכלל והכדורגל באופן מובהק מאוד, הוא הפעלת עוצמה רכה מצד מדינות רבות בעולם דרך הכדורגל.
הכדורגל, בזכות היותו ענף הספורט הפופולרי בעולם שמחבר בין אנשים, מהווה מפלט חברתי ובעל פוטנציאל לרווחה ואיחוד בין אנשים, הוא בעל פוטנציאל כלכלי ותודעתי אדיר סביב דעת הקהל העולמית. בבסיס כל זה אנו חווים בשנים האחרונות כניסה מאסיבית של משקיעים מכל מיני מקומות בעולם בליגות וקבוצות שונות בעולם, המזרימים המון המון כסף לתעשייה ובעצם מעלים בכמה דרגות את היותו של עולם הכדורגל נגוע בפוליטיקה.
מדוע זה קורה בפועל? מדינה שתהווה את מרכז הכדורגל המוצלח ביותר מבחינת ליגות מקומיות, קבוצות שבאחזקתה (פריז סן ז'רמן עם קטאר, מנצ'סטר סיטי ואיחוד האמירויות למשל), התאחדויות מקומיות, זימון שחקנים ואנשי צוות ומיתוג כמקום לפיתוח ובידור סביב הכדורגל - תשיג עוצמה (רכה) במרדף על ההכרה העולמית כמובילה בתחום, כאבן שואבת לדמויות המפתח בספורט לנהור להיות תחתיה ולשלוט בתחום המאוד חזק כלכלית ואף יותר תודעתית ברמה העולמית.
השיא של כל זה, כמובן, מתבטא באירוח המונדיאל, אירוע המתקיים פעם ב-4 שנים ומושך אליו מיליוני צופים ואוהדים מסביב לעולם לצפות במיטב הנבחרות שזכו להעפיל וזוכות לייצר גאווה במדינת הלאום שלהם. מעבר לכל מה שתיארתי, המונדיאל בקטאר שהתקיים השנה ב-2022 גם היווה מכבסת תדמית גדולה לתהליכים פנים מדינתיים שנויים במחלוקת המתרחשים באותן מדינות, והראה כי הטורניר הוא בעל פוטנציאל להציג את תדמית המדינה באור אחר המשתקף כיום מהתקשורת. כך עשתה קטאר עם המונדיאל השנה בכל הנוגע לפרשיות שחיתות וניצול שכבר נחשפו בעבר, ועדיין לא מנעו ממנה לארח מונדיאל יוצא דופן שהגדיל את התיירות במדינה והציג אותה כמתקדמת, לכאורה.
לכן, מרוץ החימוש לאירוח מונדיאל 2030 הולך ומתעצם. ערב הסעודית, המשקיעה מיליארדים בהבאת שחקנים (רונאלדו, קאנטה, בנזמה, זייש ועוד) ודמויות מקצועיות (יש שמועות על סטיבן ג'רארד), פועלת לטובת מיתוג המדינה והליגה כאטרקטיביות, מקצועניות וראויות לארח. אותן מדינות מבינות שהבאתם של אותם כוכבי כדורגל בסדר הגודל הזה, יעלו אשר יעלו (רונאלדו מקבל שכר של 200 מיליון אירו בשנה), משתלמת להם למרות הכל ומהווה אינטרס לאומי. הפיכתם של אותם כוכבי כדורגל בעלי שם עולמי לשגרירי המדינה התומכים באירוח המונדיאל, מהלך שנעשה עבור פיפ"א, ארגון הכדורגל העולמי האחראי על החלטות כמו היכן מתקיים המונדיאל, היא כרטיס הכניסה שלהם לבמה הלגיטימית בעייי המערב. הלכה למעשה, אותן דמויות הן כלי פוליטי במשחק שחמט גיאופוליטי הרבה יותר גדול.
ככה הם, וכך גם אנחנו הצופים הניטרליים, שנשאבים לצפות ולהתמוגג אחרי השקעות ענק והחתמות של קבוצות בעלות הנהלה ובעלים לא אירופיים ממדינות המפרץ, סין ואפילו ארה"ב. כמובן, מעל הכל, המטרה הגדולה שמסומנת על ידי המדינות היא אירוח טורנירים ואירועי ספורט בעלי שם עולמי אצלן בשטח, ובכך להביא תיירי ספורט ולהציג להם אור אחר של המדינה שלהפ.
למעשה, אנחנו גם כן חלק מאוד קטן במסע ההתעצמות והחימוש של המעצמות, במסווה של צפייה תמימה בכדורגל. אם פעם מדינות שאפו למצוא משאבי נפט ואנרגיה בשטחן ובכך להפוך לפופולריות וכלכליות, היום כשאנו מבינים שזה נחלת העבר בתפיסה האקולוגית המערבית, המעצמות מתמקדות בייצור שבבים טכנולוגיים ואירוח מונדיאלים.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.