עונת הכדורגל הנוכחית בצרפת מסמלת את חזרתם של הצופים אל המגרשים לאחר תקופה ממושכת עקב מגבלות הקורונה. אולם מלבד ההתמודדויות הספורטיביות על המגרש, בתקשורת הצרפתית סוקרו בהרחבה גם מספר מקרים שהחלו להתפתח לכדי תופעה, ובהם נפגעו שחקנים בזמן משחק עקב השלכת בקבוקים.
הנה שלוש דוגמאות: המקרה הראשון התרחש במחזור הפתיחה של הליגה, שבו אירחה מונפלייה את מארסיי. לאחר שהאורחת עלתה ליתרון בדקה ה-80 משער של דימיטרי פאייט (אליו נחזור בהמשך), נזרק בקבוק מהיציע של אוהדי מונפלייה אל עבר שחקן מארסיי, ולנטי רונז'ייר, שנפצע בפניו, ולפיכך בוטלה כניסתו כמחליף. בהמשך, בזמן ששחקן מונפלייה התכונן לבצע בעיטת קרן, נזרק בקבוק מהיציע של אוהדי מונפלייה לכיוון הרחבה של מארסיי. בעקבות זאת, המשחק הופסק למשך 12 דקות, ולאחר מכן חודש.

1 צפייה בגלריה
העימות על הדשא
העימות על הדשא
העימות על הדשא בין ניס למארסיי
(צילום: רויטרס)

שבועיים לאחר מכן התארחה מארסיי אצל ניס. בדקה ה-75 של המשחק נזרק בקבוק מכיוון היציע של אוהדי ניס על פאייט, שנפגע בחלק האחורי של גופו, איבד את שיווי משקלו ונפל. בסרטון שצולם ביציע ממנו נזרק הבקבוק, ניתן לראות ולשמוע את הפגיעה ואת קריאות הצופים כתגובה לכך. פאייט השליך את הבקבוק בחזרה אל אותו יציע, ומיד החלו להתפתח קטטות בהן היו מעורבים שחקנים, צופים וצוותי השיטור. מארסיי סירבה לחזור למגרש, והמשחק הופסק על ידי השופט.
מספר שבועות מאוחר יותר אירע מקרה דומה בליגה הצרפתית השנייה, במהלך המשחק בין לה האבר ודיז'ון לאחר שלה האבר עלתה ליתרון 0:2, נזרק בקבוק מהיציע של אוהדי דיז'ון, שפגע בבטנו של שחקן לה האבר, פייר גיבו.
להתנהגות זו של זריקת בקבוקים וחפצים שונים בזמן משחק, עשויות להיות מספר סיבות, כמו הבעת רגש בעקבות תוצאת המשחק ו/או יכולת השחקנים, ניסיון להשפיע על מהלך המשחק על ידי הפרעה לקבוצה היריבה וצוות השיפוט, וניסיון לזכות בתשומת לב מצד הקהל והתקשורת.
מעבר לכך, כרקע אפשרי ניתן גם להתייחס למאפיינים החברתיים-פוליטיים של חלק מאוהדי הכדורגל בצרפת. לפי האתר Archysport.com , בקרב אוהדי ניס, למשל, קיים ארגון בשם Ultras Polpulaire Sud de Nice, שהוקם על בסיס ארגון קודם שפורק בהוראת שר הפנים הצרפתי. אוהדים המזוהים עם ארגון זה יושבים בדרך כלל ביציע שממנו נזרק הבקבוק. לפי אותו אתר, חלק מהמזוהים עם ארגון זה חברים בתנועה הימנית הרדיקלית, Génération Identitaire, וקשורים לארגוני אולטראס אחרים באירופה, כמו של קבוצות בדמות ולנסיה ואינטר.
בהיבט הפיזיקלי, כדי להמחיש את עוצמת הנזק הגלומה בבקבוק שפגע בפאייט במשחק בניס, ניתן להתייחס לממצאי דוח שהוזמן על ידי מארסיי ופורסם בעיתון "לה פריזיאן": הבקבוק, שנזרק מגובה של 10 מטרים, שקל בסביבות 500 גרם, והגיע למהירות של 36 קמ"ש. האנרגיה הקינטית שנוצרה בזמן מעוף הבקבוק גבוהה מזו של כדורי גומי לפיזור הפגנות, ועלולה הייתה לגרום לנזק רב.
בהיבט המשמעתי, ננקטו מספר צעדים עקב אותם מקרים: ניס נענשה בקיום משחק חוזר נגד מארסיי ללא קהל, עוד שניים עם יציעים ריקים והפחתת נקודה. במארסיי, פאייט ואלבארו גונסאלס הורחקו לשני משחקים, ועוזר המאמן הורחק עד לתום העונה. בנוסף, בוצעו מעצרים של אוהדים החשודים במעורבות במקרה, ונאסרה פתיחתם של יציעים מסוימים באצטדיונים של ניס ומונפלייה לתקופות מסוימות. האם זה מספיק לצורך הרתעה?
לסיכום, זריקת חפצים לסוגיהם, עקב כל סיבה שהיא, פסולה מלכתחילה, ולא רק שמפריעה למהלך התקין של ההתמודדות הספורטיבית, אלא גם עשויה לגרום לפגיעות גופניות ברמות שונות. החשש הנוסף הוא שהתנהגות זו עלולה לשמש כהשראה לאוהדי ספורט אחרים, ולכן יש לפעול ככל הניתן לצורך מניעתה, ובכך גם למנוע את הסחת תשומת הלב של הסיקור התקשורתי ודעת הקהל אל הטפל – אלימות, במקום אל העיקר – הספורט.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.