לאורך המאה ה-19 ובחלקים נרחבים גם במאה ה-20 נכתבו דברים רבים על נשים וספורט, תוך הסתמכות על ממצאים פסאדו – מדעיים. נאמר על הנשים שהן חלשות, נקבע שיש להן פחות אנרגיה מאשר לגברים וכי העיסוק בספורט יגרום לניוון של אברי הרביה בשל מחסור אנרגיה.
שוב ושוב התריעו באוזני הנשים מפני נזקי הספורט, כאשר לטענת גורמים רבים פעילות גופנית ארוכה עלולה לשבש את האיזון ההורמונלי בגוף האישה. חוות דעת אלו נועדו לפקח על הנשים ולעודד אותן למלא את התפקידים שייעדה להן החברה.
1 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת ספרד חוגגות
שחקניות נבחרת ספרד חוגגות
שחקניות נבחרת ספרד חוגגות
(Michael Bradley/AFP)
חידוש המשחקים האולימפיים בשנת 1896 מסמל את הולדת הספורט המודרני. הברון פייר דה קוברטן, מחייה המשחקים האולימפיים, התנגד לשיתוף נשים וטען: "המשחקים האולימפיים נועדו לגברים בלבד, הנשים ימחאו להם כפיים".
במשחקים האולימפיים הראשונים שנערכו באתונה, נקטה אחת מן הנשים מחאה והתנגשה בכוונה תחילה ברצי המרתון על מנת לשבש את הסדר. בשנת 1913 השליכה את עצמה מפגינה לרגלי סוסו של המלך ג'ורג' החמישי במהלך מרוץ הסוסים בדרבי ונהרגה. המהלך היה חלק ממאבק עיקש וארוך אשר ניהלה התנועה הפמיניסטית בבריטניה לשוויון זכויות.
בשנים הללו עמדו לרשותו של ספורט הנשים בבריטניה תקציבים דלים בלבד והתמיכה הכלכלית שהוענקה להן הייתה אפסית בהשוואה לספורט הגברים. למרות זאת, כבר בשנת 1895 נערכו משחקי כדורגל לנשים באנגליה, כאשר 8,000 צופים צפו במשחק שנערך בניוקאסל. בשנות מלחמת העולם הראשונה, כאשר הגברים היו מגויסים, היו המשחקים תחליף לכדורגל הגברים.
אולם בסיום המלחמה החליטה ההתאחדות המקומית כי "משחק הכדורגל אינו מתאים לנשים ולכן אין לעודד אותו". אבל ענף כדורגל הנשים המשיך להתקיים ובשנת 1993 היו באנגליה כ-500 קבוצות נשים ובשנת 2000 המספיק זינק ל־4,500 קבוצות.
בשנת 1993, בהשפעת המאבק על זכויות הנשים, החליטה המועצה הבריטית לספורט להגביר את השתתפותן של נשים בספורט והקציבה מענקים למועדונים בהיקף של 49 מיליון לירות אנגליות. את פירות המהלכים הללו קצרה נבחרת אנגליה בשנת 2022, כאשר זכתה לראשונה באליפות אירופה והגיעה בשבוע האחרון לגמר המונדיאל.
תהליכים דומים מתרחשים במדינות רבות בעולם והם הובילו לכך שמשחקי מונדיאל הנשים האחרון היו הנצפים בהיסטוריה עם כשני מיליארד צופים. כך, למשל, אצל המארחת אוסטרליה צפו 17 מתוך 27 מיליון תושבי המדינה במשחקי הנבחרת הלאומית ועודדו אותה עד שהגיעה לחצי הגמר.
אייטנה בונמאטי, קשרית נבחרת ספרד, שככל הנראה תזכה בכדור הזהב בעוד מספר חודשים, תהווה מודל לחיקוי למיליוני נערות וחולייה נוספת בשרשרת ארוכה אותה החלו חלוצות הענף בסיום המאה ה-19. עם זאת, חשוב לזכור שמאבקן של השחקניות לא הסתיים ועדות לכך קיבלנו לאחר המשחק, שבמעמד הענקת הגביע נישק נשיא התאחדות הכדורגל הספרדית את החלוצה ג'ניפר הרמוסו, שיאנית השערים של הנבחרת, שהגיבה לאחר מכן: "לא אהבתי את זה".
נשיא ההתאחדות הספיק להתנצל על המעשה המביש, אך חשף את הסקסיזם שעדיין מאפיין את ההגמוניה הספורטיבית ואת הדרך הארוכה שעדיין עומדת בפני הנשים והכי חשוב לזכור: השוויון במגרש, אשר היה מטרתן של נשים פורצות דרך בעבר, חייב להגיע במהרה.
*הכותב הוא קרימינולוג ומרצה בכיר במכללה האקדמית אשקלון
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.