מתי נולד הכדורגל? רבים חושבים שמדובר באנגליה בסוף המאה ה־19, אולם יש הסבורים שזה היה במאה השנייה לפני הספירה ברומי, יעני באיטליה של היום, לפחות בגרסה הפרימיטיבית שלו (קראו לזה דווקא בכינוי שנשמע רומני: קוז'ו או קוחו).
כך או כך, מאז היווסדו הפך המשחק המלהיב הזה, בין היתר, לסוג של מוסד לימודי/חינוכי ולתיאטרון קומדיאני. למרבה הצער, לאחרונה הוא גם הופך לסוג של מלחמת עולם עמוסת פוליטיקה גלובלית, אבל אותנו מעניינת כעת נקודה קריטית משעשעת ודרמטית בו בזמן: היעלמות ציוני השחקנים ממדורי הספורט של העיתונות!
1 צפייה בגלריה
סטואיץ'
סטואיץ'
איזה ציון הייתם נותנים לו? סטואיץ'
(צילום: עוז מועלם)
מדוע ואיך נעלמו הציונים ממדורי הספורט של יום ראשון? האם מדובר בסוג של קנונייה רב תקשורתית שבמסגרתה הוחלט לעצבן את האוהדים? לבאס את השחקנים? ומיהם החברים בקרטל מועצת גדולי העתונות שהחליטה על השערורייה הזאת מבלי לחמול על נפש האוהדים והשחקנים?
לדעת רבים מדובר בגזירה שאין האוהדים והשחקנים יכולים לעמוד בה ועל כן יש לצאת במחאה המונית כדי להשיב את ההיגיון למדורי הספורט. להזכירנו, בתקופת מתן הציונים במדורי הספורט של יום ראשון, נראה כאילו מדובר בתקופה פרה היסטורית, אפשר היה לדעת המון על היחסים בין שחקנים לעיתונאים, על מי מדליף למי, לאיזה שחקן יש עיתונאי צמוד ולאיזה עיתונאי יש מלשינון בחדר ההלבשה. ובכלל, אנחנו כאוהדים יכולנו להבחין היטב מי מחובר למי, מי משת"פ של מי, איזה עיתונאי היה במשחק ומי נשאר בבית וקיבל דף מסרים מהמדליף שלו.
ציוני השחקנים היו סוג של קומדיה. אתה יושב בדרבי, רואה את אלפונסו כהן (שם בדוי) לא פוגע בכדור, סוחב רגל מיניסקוס, בקושי עושה הגנה וכל הזמן מחפש היכן יש התקהלויות במקום לחפש שערים, ופתאום ביום ראשון הוא מקבל ציון 7 במדור הספורט של העיתונאי שלו. איך 7? מה 7? רבאק, אני הייתי במשחק וראיתי איך האלפונסו הנ"ל נהיה תיאטרלי במקום פונקציונאלי, המון שוטטות חסרת תועלת ובסוף מקבל 7?
מטבלת הציונים למדנו על המאסחרה ועל רשת הקשרים שבין השחקן למנטור התקשורתי שלו ועל הקומבינות שבין המשולש: שחקן, עיתונאי והסוכן. תשאלו: אז מדוע אני מציע להחזיר עטרה ליושנה? כי הכדורגל הוא באמת סוג של תיאטרון ובית ספר ואפילו סוג של שואו קומדיאני, ומתן הציונים לשחקנים היה סוג של שעשוע לאוהדים וסיר לחץ לשחקנים. אני לרגע לא מעז לומר שהיו שם מעשים לא כשרים חלילה, אני רק חושב שהציונים היו סוג של מנוע טורבו שהניע את המשחק לכיוונים מצחיקים אבל גם לאיכויות מעניינות. נראה מי ממערכות העיתונים ירים את הכפפה.
הכותב הוא חוקר סוציו פוליטי בישראל
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.