לפני שנתיים, בגראנד סלאם ת"א הראשון, מצא את עצמו שגיא מוקי מודח בקרב הבכורה שלו בטורניר. לא ככה רצה הג'ודוקא המוכשר, אז עדיין אלוף עולם, לחזור לסבב העולמי, והעובדה שהקהל לא נכח באולם בגלל מגפת הקורונה לא המתיקה את הגלולה.
ביום שישי גשום וסוער, הוא ישב מחוץ להיכל באחת הפינות ובכה בשקט, בלי שאף אחד ימצא אותו. מי שהלך לשירותים הניידים שהוצבו באזור, ודאי הופתע לזהות את אותו לוחם, בן בית על הפודיום, שפוף וכואב. התכנון באותה תחרות היה אגב גמר היסטורי בינו לבין סעיד מולאי האיראני שהגיע לארץ להתחרות. בסוף, רק האחרון הגיע לגמר. וגם לגמר האולימפי.
3 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
שגיא מוקי
(צילום: עוז מועלם)
מאותו גראנד סלאם, שהיה לפני המשחקים האולימפיים הדחויים בטוקיו, ועד אתמול מוקי עלה על הפודיום פעם אחת בלבד: באליפות אירופה שנערכה באפריל 2021, שבה זכה במדליית ארד. מי שהיה אלוף אירופה פעמיים והרגיל את כולם אך ורק לצבע אחד של מדליה, לא הסתיר כי הדחייה בשנה עשתה לו רע, בהתחשב בכך שהיה מוכן לא רק פיזית, אלא מנטלית, ליום אחד נתון בשנת 2020. הוא ודאי לא דמיין תסריט שבו במשך 22 חודשים שום חתיכת ברזל, ולא משנה באיזה צבע פתאום, לא תיכנס לארון המדליות העמוס.
אחרי שנפרד מתואר אלוף העולם ו-וויתר על התחרות כדי להתכונן טוב יותר למשחקים האולימפיים, המחשבה ההגיונית הייתה שמוקי בדרך לזכייה במדליה שהייתה חסרה לו מכל: האישית. במקומה, הוא התנחם בארד הקבוצתי, כאשר ביום האישי שלו אפילו לא הגיע לרבע הגמר, והיה נראה אדיש מאוד לאור ההדחה המוקדמת. בראיונות שהעניק אחר כך סיפר עד כמה המדליה שאותה חלק עם יתר חברי הנבחרת מספקת אותו והייתה הגשמת חלום. הג'ודוקא הזה היה נשמע רחוק מאוד מאותו אלוף עולם של 2019, שהיה בטוח כל כך בעצמו ומכוון אך ורק למקום אחד - להיות אלוף אולימפי.

הנסיגה

אחרי הפסקה של כמעט חצי שנה, מוקי שב להתחרות יחד עם יתר הנבחרת, אבל גראנד סלאם פריז 2022 לא האיר לו פנים, כשהגיע לקרב על הארד והפסיד בו. המקום החמישי היה ההישג הכי טוב ב-12 החודשים של מי שהיה מדלג בקלות מעל שלב חצי הגמר ומבטיח לעצמו מדליה.
ייתכן שמשהו במוקי כבה עם ההבנה שטוקיו 2020 היא לא מה שציפה שתהיה. ייתכן שלפתיחת הקמפיין לפריז 2024 הוא חשב שיגיע במצב "פשוט" יותר, בו הוא הגשים את חלומו. הוא מעולם לא דיבר על פרישה במידה שיזכה במדליה בטוקיו, אך לא פעם הורגש כאילו הקמפיין הנוסף נכפה עליו - כשהוא נמצא כבר במקומות ואפיקים אחרים, דוגמת סדרות טלוויזיה.
3 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
הג'ודו המלהיב פשוט נעלם. שגיא מוקי
(צילום: עוז מועלם)
הג'ודוקא נראה לא פעם חסר ביטחון, מהוסס, מודח כבר במוקדמות באליפות אירופה או באליפות העולם, בעוד שיריבים שהיה מנצח בקלות לפני שנתיים ממשיכים בהתקדמות שלהם. באותה אליפות עולם, מוקי השתתף בקרבות הקבוצתי עד הקרב על המדליה עצמה. במקומו עלה גיא גורביץ' הצעיר ולא מעט תהיות עלו איך מי שפעם היה מפיל כל מוקש על הגב, היום מוותר על להילחם ישירות על מדליה.

קריסה מול הקהל המקומי ודיבורים על פרישה

למרות כל ההפסדים, מוקי שמר על מעמדו בטופ 36 הספורטאים הטובים בעולם, בעיקר הודות לניקוד שצבר עד הקורונה (שהיום אגב כבר נמחק. הספורטאי מדורג כעת 25 בעולם אך הודות למדליה הדירוג צפוי לעלות) ומחצית ממנו נשמר. למרות שלא מעט ספונסרים עזבו אותו אחרי רצף התוצאות המאכזב ומה שנראה צלילה בטוחה מטה - הוא המשיך להתחרות יחד עם נבחרת הגברים, שבעצמה דשדשה, והגיע למאסטרס בירושלים.
מוקי של אליפות אירופה בת"א 2018 וזה של תחרויות הגראנד פרי שלאחר מכן היה ידוע כאחד שהרים את הקהל על הרגליים, דגש על תרגיל "הסודה" המפורסם, לו כולם חיכו פעם אחרי פעם. מופע האיפונים שלו כיכב בכל היילייט אפשרי ברשתות החברתיות בעולם הג'ודו בפרט והספורט בכלל. הציפייה הייתה שהקהל הביתי יעורר את מי שלעיתים רבות היה נדמה שיהפוך להיות הספורטאי המוכשר והמעוטר ביותר בתולדות הג'ודו הישראלי, יותר מהמדליסטים האולימפיים אורן סמדג'ה, מאמנו האישי של מוקי מגיל 4, ואריק זאבי. אבל מוקי של 2022 היה רחוק מכך, והוא סיים את דרכו כבר בקרב הראשון.
3 צפייה בגלריה
הג'ודוקא הישראלי שגיא מוקי
הג'ודוקא הישראלי שגיא מוקי
סמדג'ה והצוות המקצועי "הורידו" אותו בדרגה
(צילום: אורן אהרוני)
לפי מקורות יודעי דבר, יו"ר האיגוד משה פונטי ביקש הבהרות מהספורטאי שלו. דיבורים על פרישה כבר החלו, אך פונטי הבהיר שהוא אינו כופה אותה ומוקי הוא זה שיחליט מה טוב עבורו. במקביל, סמדג'ה והצוות המקצועי "הורידו" את מוקי דרגה ושלחו אותו חזרה אל תחרות גראנד פרי פורטוגל בסבב העולמי, שעליו מקבלים פחות נקודות והוא נחשב פחות יוקרתי מגראנד סלאם. מוקי כאמור סיים שם במקום חמישי.

ההתאוששות

לפני כשבועיים בגראנד סלאם פריז, הג'ודוקא שוב הודח בקרבות המוקדמים. כשחזר לארץ וההכנות לגראנד סלאם המקומי החלו, הוא שיתף את התקשורת שמשהו עבר עליו בתקופה הזו, אך לא פירט מה הסיבה למה שכונה "משבר". אתמול הוא שבר את הבצורת כל הדרך עד למקום הגבוה ביותר בפודיום, כשהוא מתחיל להזכיר את מוקי של הקמפיין לטוקיו מבחינת ג'ודו התקפי. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהטופ העולמי לא הגיע לתחרות בארץ ואת ההצלחה של מדליית הזהב צריך למדוד כל הדרך עד לאליפות העולם שתהיה בדוחא ביוני.
בסיום היום סמדג'ה סיפר שהמטרה הראשית היא עדיין מדליה אולימפית אישית עבור הספורטאי שלו. מוקי עצמו חלף על אותה הפינה העצובה מלפני שנתיים בדרך אל רכבו, לבוש במדים הלבנים החגיגיים של הפודיום שחיכו כמעט שנתיים עד שילבשו מחדש. בדרך לרכב, הוא היה צריך לעבור לא מעט ילדים שביקשו סלפי לצד תשואות מההורים והקהל המבוגר שזכו לקבל את "התקווה" תוך 12 שניות בלבד. בקרוב כאמור יצטרך לעבור משוכות קשות יותר כל הדרך לחלום שנותר עדיין מהבהב בגווני זהב-כסף-ארד, אך אולי הקאמבק מהמדליה ידליק את הכפתור לרצף חדש.