פרשת הקריאות האומללות כנגד אבו פאני במשחק נגד אנדורה מוכיחות שוב את תוקפה של הקלישאה על ההבדל בין החכם לפיקח: החכם לא נכנס לבוץ שהפיקח יוצא ממנו יבש. התקשורת, ההתאחדות, הפוליטיקאים, השחקנים וגם אלוהים ואשתו מציעים כל מיני תרופות אליל של פיקחים בגרוש לבעיית הגזענות ולבעיית ההזדהות של הספורטאים הלא יהודים בעת שירת ההמנון במשחקי הנבחרות.
והפתרונות שהכל מציעים הן בבחינת פלסטר למחלה חשוכה, כאשר בעצם הפתרון נמצא בהבל פה ולא במכבסת מילים וברעיונות הזוים. אף אחד מהמבקרים ואו מהמזועזעים אינו מציע פתרון פרקטי שבמסגרתו הכבש יצא שלם והאריה יהיה שבע. במילים אחרות: לעשות שינוי לא טראומטי שכנראה אצל חלק מהאוהדים יהיה קשה לבליעה אבל אצל רבים, בוודאי אצל הלא יהודים, הוא יהיה ניתן למחיה.
1 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
(צילום: עוז מועלם)
ומהי ההצעה? לשנות בקטנה ובמינורית את מילות ההמנון! אבן הנגף העיקרי באירועי הספורט המרכזיים, וגם באירועים לאומיים אחרים, הוא שירת ההמנון היהודי על ידי לא יהודים. הלא יהודים מסרבים לשיר את ההמנון בשתי טענות: אחת מצחיקה ואחת רצינית.
המצחיקה: אנחנו לא זמרים! הרצינית: אנחנו לא "נפש יהודי הומיה"!
נניח לשאלת הזימרה ונתמקד בסוגייה הרצינית. נובע ממנה שהלא יהודים דווקא רוצים לשיר את ההמנון כיוון שהשירה המשותפת, כשכולם מחובקים, היא סוג של זריקת מרץ לאנרגיה ולאיכות המקצועית של הנבחרת ובעצם סוג של גול מבריק. הבעיה שלהם היא רק מילה או שתיים שמקשה עליהם, אולי בצדק. אז למה לא לעשות להם חיים קלים ולהציע המנון ללא יהודים והמנון ליהודים? הנה ההצעה שלי שכולם יכולים לחיות איתה בשלום.
ההמנון ליהודים יישאר ההמנון הרגיל, הלחן אותו הלחן ורק המילים אצל הלא יהודים יקבלו צבע אחר.
הנה ההצעה שלי:
כל עוד בלבב פנימה
נפש ישראל הומיה
ובפאתי מזרח קדימה
עין לשלום צופיה,
עוד לא אבדה תקוותינו
התקווה בת אלפי השנים
להיות עם חופשי בארצנו
ארץ שלום וירושלים.
האם זה פתח לשינוי ההמנון הלאומי? לשינוי צבעי הדגל? לשינו סמלי הדגל? להחלפת המנורה והמגן דוד? אולי, אבל שינויים אלו בוא יבואו כשבג"צ יידרש להם. והרגע הזה הולך להגיע כנראה. ומי שזה עדיין מפריע לו שיקום. רק בלי קריאות בוז!
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.