מנצ'סטר יונייטד עיצבה את דייווייד בקהאם, רייאן גיגס, רוי קין, פיטר שמייכל, פול סקולס, ברייאן רובסון וסטיב קופל. גם את ג'ורג' בסט, כריסטיאנו רונאלדו ואריק קאנטונה היא עיצבה, אבל רק בובי צ'רלטון עיצב את מה שאנחנו מכירים כיום כמנצ'סטר יונייטד.
זה לא רק הפסל מחוץ לאולד טראפורד או הבול על שמו, ואפילו לא התסרוקת הקרואה על שמו - שבה השיער שנותר מסורק כך שהוא מכסה את הקרחות. מנצ'סטר יונייטד עוצבה על ידי תינוקות באזבי ועל ידי אלכס פרגוסון, אבל אף אחד לא מתאר את תוכנה כמו סר בובי צ'רלטון, מר מנצ'סטר יונייטד. בעשרים שנה שבהן לבש את המדים שלה הוא כבש וזכה איתה בהכל. את הנבחרת הלאומית הוא הנהיג לזכייה בגביע העולמי, בוומבלי. מי שרואה את הטירוף של האוהדים הבריטיים בכל טורניר גדול, מבין מה זה אומר. צ'רלטון היה אגדה אמיתית של כדורגל, לפני שהתואר הזה נשחק משימוש יתר.
5 צפייה בגלריה
בובי צ'רלטון ב-1959
בובי צ'רלטון ב-1959
בובי צ'רלטון ב-1959
(צילום: Evening Standard/Hulton Archive/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
בובי צ'רלטון מניף את גביע העולם ב-1966
בובי צ'רלטון מניף את גביע העולם ב-1966
אייקון לאומי. צ'רלטון מניף את גביע העולם ב-1966
( Hulton Archive/Getty Images)
בגיל 18 הוא הועלה לקבוצה הבוגרת, הסתיר מהמאמן מאט באזבי פציעה בקרסול ממנה סבל וכבש שני שערים. כמות השערים שצ'רלטון כבש בקריירה, בקבוצה ובנבחרת, היא מסחררת. וויין רוני והארי קיין מחקו את שמו מראש טבלת הכובשים, אבל הם היו חלוצים טהורים.
הוא שרד את אסון המטוס במינכן בפברואר 1958. אי אפשר להסביר איך, חוץ מגורל. יש ילדים שמתים בגיל 17, ויש מי שנשאר כדי לספר את הסיפור שלהם. צ'רלטון דאג שדאנקן אדוארדס והתינוקות של באזבי לא יהיו רק אסוציאציות של טרגדיה ספורטיבית ואנושית. הם לא היו "מה היה קורה אם", צ'רלטון דאג לממש אותם.
צ'רלטון הבין היטב מה משמעות המילה גורל. ב-8 בפברואר 1958 יונייטד חזרה ממשחק חוץ בבלגרד ברבע גמר גביע אירופי לאלופות. צ'רלטון כבש שני שערים במשחק שהסתיים ב-3:3 מול הכוכב האדום, תוצאה שהעלתה את יונייטד לחצי הגמר. המטוס של הקבוצה עצר לתדלוק במינכן. תנאי מזג האוויר היו קשים, למטוס היה בעיות מכניות, והשחקנים יצאו ונכנסו ממנו. צ'רלטון וחבר לקבוצה החליפו מקומות עם שני שחקנים אחרים. הם עברו לקדמת המטוס. המטוס התכונן להמראה, החליק ועלה באש. 23 אנשים, כולל שמונה שחקנים, נהרגו. כולם מהחלק האחורי. 21 שרדו את האסון, כולל צ'רלטון. "אפילו לא התרוממנו. נתקלנו בבית ובעוד כמה עצמים", הוא נזכר בעבר, "זה היה חלום בלהות".
הטראומה של מינכן רדפה את צ'רלטון ושינתה את חייו. הוא לא הפסיק לשאול את עצמו איך זה קרה שהוא התחלף למקומות שניצלו. הוא יודע רק דבר אחד: הדשא הוא הספה הטיפולית שלי, והכדור הוא הפסיכולוג שלי, ורשת שזזה וניצחונות הם התרפאיה והתרופות שאני זקוק להן.
שנתיים לאחר הזכייה ההיסטורית בגביע העולמי ("זה היה גן עדן, פשוט גן עדן", שיחזר) שגם סידרה לו את כדור הזהב, צ'רלטון הגיע לאוורסט של הישגיו הספורטיביים. הוא הבקיע שני שערים, הראשון והאחרון, ויונייטד ניצחה בגמר 1:4 את בנפיקה ליסבון לאחר הארכה והפכה למועדון האנגלי הראשון שזוכה בגביע האירופי. באופן סימולטני, עין אחת שלו בוכה מאושר, ועין אחת בוכה מהזיכרונות. הוא החזיר קבוצה שלמה מהמתים.
5 צפייה בגלריה
בובי צ'רלטון ואלכס פרגוסון
בובי צ'רלטון ואלכס פרגוסון
הגיע למשחקי הבית של הקבוצה כמעט עד ליום מותו. צ'רלטון ופרגוסון
(צילום: EPA/KIMIMASA MAYAMA)
5 צפייה בגלריה
בובי צ'רלטון במדי מנצ'סטר יונייטד
בובי צ'רלטון במדי מנצ'סטר יונייטד
"זז על המגרש כמו רקדן בלט, אבל יש לו דינמיט ברגליים". צ'רלטון
(צילום: Don Morley/Allsport/Getty Images)
הוא היה הפנים של מנצ'סטר יונייטד, של הנבחרת והכדורגל האנגלי. הפוסטר של מושג ה"פייר פליי". בקריירה שהשתרעה על פני עשרים שנה הוא לא ספג ולו כרטיס אדום אחד, וראה רק שני צהובים. כדורגלן וג'נטלמן. הוא מעולם לא הסיר את נאמנותו למועדון שאליו קשר את חייו: אחרי שפרש הוא היה השגריר של יונייטד בעולם, והגיע למשחקי הבית של הקבוצה כמעט עד ליום מותו. "הדבר הכי טוב שעשיתי בחיי מעולם, היה לחתום במועדון הזה", הוא אמר פעם בסרט דוקומנטרי, "והדבר הכי טוב בלהיות בהנהלה היה לראות את כל המשחקים הללו בחינם".
בובי צ'רלטון היה אייקון כדורגל ותרבות בריטי. הוא היה גיבור לאומי, נערץ על ידי מיליונים. קרן הצדקה שלו "למצוא דרך טובה יותר", פעלה נגד מיקוש האדמה ועזרה במחקר לפרוטזות. הוא קיבל תואר אבירות ב-1994 מהמלכה אליזבת'. "אנשים העריצו את סר בובי צ'רלטון בגלל מה שהוא היה על המגרש", אמר דייוויד בקהאם, "הוא היה איש מיוחד. תמיד שאף להצלחה, וההצלחה הכי גדולה עבורו הייתה לעזור לאנשים אחרים".
לפני שלוש שנים נודע כי צ'רלטון היה השחקן החמישי מהנבחרת האנגלית שזכתה בגביע העולמי שלקה בדמנציה. כל ארבעת האחרים מתו לפניו. באותה שנה נפטר הארי גריג, השוער של יונייטד בעת אסון 1958. "הוא היה שוער נהדר", ספד לו צ'רלטון, "אבל הוא היה בן אדם הרבה יותר טוב". גריג, שזכה לכינוי "המלאך של מינכן", היה זה שחילץ את הניצולים מהמטוס לאחר האסון. אחד מהשחקנים שאותם חילץ היה צ'רלטון.

5 צפייה בגלריה
פסל של בובי צ'רלטון, דניס לאו וג'ורג' בסט מחוץ לאולד טראפורד
פסל של בובי צ'רלטון, דניס לאו וג'ורג' בסט מחוץ לאולד טראפורד
השילוש הקדוש. הפסל של בובי צ'רלטון, דניס לאו וג'ורג' בסט מחוץ לאולד טראפורד
(REUTERS/Carl Recine)
ג'ימי מרפי, עוזר המאמן של יונייטד בתחילת דרכו של צ'רלטון, אמר פעם כי "יש לנו שחקן שזז על המגרש כמו רקדן בלט, אבל יש לו דינמיט ברגליים". השנים ומה שעבר הוסיפו לצ'רלטון תארים וכבוד. הוא היה סר בובי צ'רלטון, מר מנצ'סטר יונייטד ואנגליה, והג'נטלמן הראשון של הכדורגל. הפסל שלו ביחד עם דניס לאו וג'ורג' בסט, השילוש הקדוש, ניצב מחוץ לאצטדיון שצ'רלטון העניק לו את הכינוי הנפלא "תיאטרון החלומות". "לא היה משהו אחר בחיים, כך זה נראה לי, חוץ מכדורגל".
"הוא היה השחקן הכי טוב בתולדות המועדון", העיד עליו אלכס פרגוסון לפני עשור. "פגשתי בחיי הרבה אנשים שלא ידעו מילה באנגלית", סיפר פעם ג'ף הרסט, מי שהבקיע שלושה שערים לאנגליה בגמר 1966 נגד גרמניה, "אבל הם ידעו להגיד בובי צ'רלטון". היכל התהילה של הכדורגל צפוף הרבה יותר אחרי מותו.
פורסם לראשונה: 13:21, 22.10.23