חרם פוליטי - ודווקא במשחק המלכים: שחמטאים מאיראן וסוריה החליטו שלא להתייצב למשחקם מול מועדון אשדוד, ועוד באחד מהאירועים הגדולים בענף - אליפות העולם למועדונים בשח מהיר ובליץ הנערכת בימים אלה בבירת קזחסטן אסטנה.
אמין טבטבאי האיראני ואג'יאד מירו הסורי, המייצגים את קבוצת GMHans האמריקאית כשחקני חיזוק "זרים" הופיעו עד כה לכל שבעת המפגשים של אחת הקבוצות החזקות בעולם, מלבד זה השמיני - שנערך מול הישראלים. השניים ספגו הפסדים טכניים ואשדוד הביסה את הקבוצה מארה"ב 1:5.
2 צפייה בגלריה
שחקני מועדון אשדוד במהלך אליפות העולם
שחקני מועדון אשדוד במהלך אליפות העולם
שחקני מועדון אשדוד במהלך אליפות העולם
(צילום: פרטי)
"לצערי, הפוליטיקה שוב מתערבבת עם הספורט", סיפר יו"ר מועדון אשדוד משה שלו. "האיראני והסורי פוחדים, מי יודע מה יעשו להם ולמשפחתם, אבל יש דרך. האמריקאים ידעו מראש שיש קבוצה ישראלית, היו יכולים להתייצב עם שחקנים אחרים".
אשדוד לא הסתפקה בניצחון ושלחה מכתב חריף לאיגוד השחמט העולמי (פיד"ה) ובו בקשה להשעות את טבטבאי ומירו מכל פעילות. "אנחנו סבורים כי רק עמדה כוחנית המטפלת בתלונה, יש בה סיכוי למגר ולהרתיע פעולות חרם עתידיות בשחמט", נאמר, בין השאר, במכתב. "פיד"ה צריכה להראות לעולם שחרמות לא יתקבלו בסובלנות והמחרימים ייענשו".
2 צפייה בגלריה
שחמט
שחמט
חרם פוליטי - ודווקא במשחק המלכים
(צילום: AP)
אגב, זו לא הפעם הראשונה שספורטאים מחרימים את איראן בתחרויות. זכור בעיקר המקרה באולימפיאדת אתונה 2004, אז ויתר אלוף העולם בג'ודו, אראש מיראסמלי, על אפשרות לקחת גם את התואר האולימפי, לאחר שלא התייצב לקרב מול הישראלי אודי וקס. ארבע שנים אחר-כך, בבייג'ינג, פרש השחיין מוחמד עלי-רזאי מהמשחה ל-100 מ' חזה, מכיוון שתום בארי הופיע בו.
באיגוד הישראלי מודעים לעניין ונמצאים בקשר עם הקבוצה האשדודית. בחודש הבא (24-25.9) תארח ישראל את 'אליפות העל' בשחמט שתימשך יומיים בירושלים ותארח עשרה שחמטאים מהבכירים ביותר בעולם לרבות אלוף עולם. זאת, תוצר של שיתוף פעולה של האיגוד הישראלי לשחמט עם משרד התרבות והספורט בהובלת השר מיקי זוהר, עיריית ירושלים בהובלת ראש העיר משה ליאון, המשרד לירושלים בהובלת השר מאיר פורוש והרשות לפיתוח ירושלים.