סערה גדולה מתחוללת בליגת הכדורעף בארה"ב, כאשר חמש קבוצות ביטלו את משחקיהן מול מכללת סן חוזה על רקע מחלוקת סביב שיתופה של שחקנית טרנסג'נדרית. מכללת נבאדה היא האחרונה שהצטרפה השבוע לרשימת המחרימות.
הפרשה פרצה בעיצומה של עונה היסטורית עבור מכללת סן חוזה, המתקרבת להופעה ראשונה בטורניר היוקרתי של ה-NCAA מאז שנת 2001. על פי תביעה שהוגשה נגד ה-NCAA, נטען כי שחקנית הקבוצה בלייר פלמינג היא טרנסג'נדרית, אך המכללה עצמה לא אישרה או הכחישה את הטענות. לאחרונה וידאו בו נראית פלמינג מכה בחוזקה בכדור, עד שהוא פוגע ביריבתה הפך לוויראלי ועורר שאלות סביב זהותה.
1 צפייה בגלריה
בלייר פלמינג
בלייר פלמינג
בלייר פלמינג (במרכז התמונה)
(צילום: AP Photo/David Zalubowski)
המחלוקת החריפה כאשר ברוק סלאזר, הקפטנית של סן חוזה, הצטרפה לתביעה. בתביעה היא טוענת כי חברת הקבוצה מכה בכדור בעוצמה רבה יותר משאר השחקניות, וכי היא וחברותיה לקבוצה חוששות מזעזועי מוח כתוצאה מפגיעות בראש במהלך האימונים. כמו כן היא טוענת כי המכללה לא עדכנה אותה על כך שהיא חולקת חדר הלבשה עם שחקנית טרסנג'נדרית.
הנושא הפך במהירות לסוגיה פוליטית לוהטת. מושלים רפובליקנים מאיידהו, נבאדה, יוטה ו-ויומינג הביעו תמיכה פומבית בביטול המשחקים, בטענה לחוסר הוגנות. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ התייחס לסוגיה, וקרא לאסור לחלוטין השתתפות של ספורטאים טרנסג'נדרים בספורט נשים: "כנשיא אני פשוט אעצור את זה", אמר טראמפ שאף התייחס לווידאו: "אף פעם לא ראיתי מכה כל-כך חזקה בכדור, זה פגע לילדה בראש. נשים משחקות נגד גברים? אני לא אתן לזה לקרות כנשיא.
טוד קרס, מאמן סן חוזה סטייט, מתח ביקורת חריפה על התגובות השליליות נגד השחקנית שלו: "השחקניות שלי מקבלות הודעות שנאה. האם הייתם רוצים שהספורטאית שלכם, הבת שלכם, תתמודד עם אותה שנאה שאתם מפיצים?"
על פי החוקים הנוכחיים של ה-NCAA, השתתפות ספורטאים טרנסג'נדרים מוסדרת על ידי כללי איגוד הכדורעף האמריקאי. האיגוד דורש דיכוי רמות טסטוסטרון במשך 12 חודשים לפחות לפני התחרות. עד כה, ה-NCAA לא מצא כל פגם בהתנהלות סן חוזה בנושא.
הפרשה מזכירה את הסערה סביב השחיינית הטרנסג'נדרית ליה תומאס, שהתחילה להתחרות כאישה ב-2022 ואף זכתה באליפות ה-NCAA. תומאס רצתה להשתתף באולימפיאדה, אבל בית הדין הבינלאומי לספורט קבע שלא תוכל לעשות זאת והיא לא ניגשה למבחנים האמריקאיים.