בכל פעם שקבוצה ישראלית מגיעה לליגת האלופות, מיד מתעורר ויכוח ברשתות החברתיות ובטוקבקים - לא בנוגע לזהות הקבוצה שעשתה את הקמפיין הטוב ביותר, אלא דווקא מי יצאה מהמפעל כשהיא הכי חבוטה ומושפלת רחמנא ליצלן, כי כמו שכבר אמרו "גאונינו": "אין שמחה כמו שמחה לאיד". המחלוקת מתעוררת בעיקר סביב שני קמפיינים כושלים ומהדהדים של מובילות הכדורגל הישראלי מזה שנים רבות – מכבי חיפה ומכבי תל אביב. הראשונה, זו מהכרמל, נושאת בהישג המפוקפק של הקבוצה הראשונה בליגת האלופות שסיימה את שלב הבתים ללא נקודות וללא שערים.
ליגת האלופות ידעה מספר שינויים בפורמט המשחקים מאז החל מפעל גביע אירופה באמצע שנות החמישים של המאה הקודמת, כאשר במרבית השנים השיטה הייתה נוקאאוט, או אם תרצו שיטת גביע קלאסית שבו המפסידה במשחק כפול (בית וחוץ) מסיימת את תפקידה. רק בעונת 1991/92 עבר המפעל לשיטת בתים. בהתחלה היו שני בתים, 3 שנים מאוחר יותר ארבעה בתים וכעבור 3 שנים נוספות הוא גדל לשישה בתים. רק בעונת 1999/2000 גיבשו ב-UEFA את הפורמט הכמעט סופי של 8 בתים. בהתחלה העפילו 16 קבוצות לסדרה נוספת של 4 בתים והחל מעונת 2003/04 שיטת המשחקים היא בדיוק כמו היום – 8 בתים של 4 קבוצות שלאחריהן שמינית הגמר ואילך.

1 צפייה בגלריה
הגביע מובל לאצטדיון
הגביע מובל לאצטדיון
גביע האלופות
(צילום: AFP)

מאז החלו שלבי הבתים בליגת האלופות, 23 קבוצות סיימו את שלב הבתים עם 0 נקודות. דינמו זאגרב הקרואטית היא היחידה שעברה את הסיוט הזה פעמיים. כאמור, עד לעונת 2009/10 לא קרה שקבוצה סיימה את שלב הבתים כשהיא מפסידה את כל המשחקים ולא מבקיעה אפילו שער אחד, עד שהגיעה מכבי חיפה (כשעל הדרך היא סופגת 8 שערים), ונותנת לאוהדי מכבי ת"א חומר לעקיצה. 7 שנים מאוחר יותר לקחה דינמו זאגרב את הבכורה מחיפה, כשהיא מפסידה בכל המשחקים ומסיימת עם הפרש שערים של 15:0.
בשנת 2015 העפילה מכבי תל אביב לשלב הבתים, והפעם היו אלה אוהדי חיפה שייחלו לצהובים מפח נפש, וזה היה קרוב מאוד. הסיבוב הראשון בבית הסתיים עם 8:0. ואז, במשחק הבית (בסמי עופר) מול פורטו, במצב של 3:0 לאורחים כשהולך וננעץ עוד מסמר בארון, צלל זהבי ברחבה בניסיון נואש להתל בשופט, שקנה את ההצגה והעניק לתל אביב פנדל - אותו הפך זהבי עצמו לשער מצמק והיחיד בקמפיין. הפרש השערים הכולל עמד על 16:1, ומאז ועד היום קיימת מחלוקת סביב השאלה מי יצאה יותר מושפלת: זו שלא כבשה כלל, או זו שחטפה כמות כפולה וגירדה בקושי שער מפנדל שלא היה ולא נברא.
כדי לענות על השאלה, צריך תחילה להסכים על המתודולוגיה. שהרי מה גרוע יותר - לסיים קמפיין ללא שערים עם הפרש סביר או לסיים עם הפרש שערים גרוע כפליים ובלבד שגם אתה כבשת לשער היריב. גם הפרש השערים לא יכול להכריע כאלמנט בודד. האם ההפסד 3:0 של מכבי חיפה להפועל ירושלים משפיל יותר או פחות מההפסד לבנפיקה בבית,6:1? וכאן מוכרחים להתייחס לאלמנט הזהב: עד כמה היו חזקות היריבות של מכבי חיפה ומכבי תל אביב?
אופ"א מפרסמת בכל שנה דירוג על פי ההישגים של כל קבוצה. כאשר לוקחים בחשבון את כוחן של היריבות ומשקללים עם הפרש השערים – מקבלים סיפור אחר לגמרי – מדויק הרבה יותר – וכזה שיכול לא רק לסיים את המחלוקת בין שני המועדונים, אלא גם לקבוע עד כמה שונים שני הקמפיינים.
בעונת 2009/10 מכבי חיפה הוגרלה לבית A יחד עם בורדו (אלופת צרפת), באיירן מינכן (סגנית אלופת גרמניה) ויובנטוס (שלישית באיטליה). בורדו, שסיימה ראשונה בבית, הודחה רק בשלב רבע הגמר ובאיירן הגיעה עד לגמר וזכתה באליפות גרמניה אותה שנה. גם אז כמו הפעם, יובנטוס סיימה שלישית לפני מכבי חיפה, אך גם אז היא הייתה מאריות היבשת. כאשר לוקחים את נתוני הדירוג של הקבוצות ומשקללים עם הפרש השערים, מגיעה חיפה למקום החמישי (מתוך 24) עם 41 נקודות (שליליות).
בעונת 2015/16 מכבי תל אביב הוגרלה לבית G יחד עם צ'לסי (אלופת אנגליה), דינמו קייב (אלופת אוקראינה) ופורטו (סגנית אלופת פורטוגל). צ'לסי, שסיימה ראשונה בבית, הודחה כבר בשמינית הגמר וכמוה השנייה דינמו קייב שהתנחמה בעוד אליפות במדינתה. בשקלול כל הנתונים מקבלת מכבי ת"א 79 נקודות ומקום 21, הרביעי מהסוף.
בתור אוהד מכבי חיפה, שמחתי לעזור לפתור את הפלונטר.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.