זה היה נראה שאמה רדוקאנו חסינה מהתקשורת. קצת פחות משמונה חודשים חלפו מאז הזכייה של הטניסאית הבריטית באליפות ארה"ב ומאז אותו הישג סנסציוני אף אחד, אבל אף אחד, בממלכה לא העז להשמיע דבר ביקורת נגד המאמי הלאומית, האישה (או במקרה שלה, נערה) שהייתה בשלב מסוים פופולרית יותר באנגליה מאשר קייט מידלטון. לא העז, לפחות עד השבוע.
ההחלטה של רדוקאנו (ובעיקר של אביה, איאן) לפטר את מאמנה טורבן בלטץ היה הקש ששבר את גב הגמל עבור התקשורת הבריטית. זו שכל-כך חיבקה אותה בשנה האחרונה, לא ממש הבינה איך היא מתנהלת. מאז אותה אליפות התוצאות על המגרש היו חלשות, חלשות מאוד, אבל דווקא ההתנהלות מחוץ לו היא מה שהכעיסה את הצהובונים.
7 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
כבר לא חסינה מהתקשורת. רדוקאנו
(צילום: gettyimages)
ואפשר להבין אותם. בלטץ, שהדריך בהצלחה את אנג'ליק קרבר הגרמנייה וסחף אותה למקום הראשון בדירוג העולמי, עבד עם רדוקאנו חמישה חודשים לפני שנשלח הביתה. הוא המאמן הרביעי בשנה האחרונה שמדריך את הטניסאית בת ה-18 ולא מספיק טוב עבורה.
מאז אותו ערב בלתי נשכח באוקטובר אשתקד בפלשינג מדו, רדוקאנו פשוט לא מצליחה לחבר שני ניצחונות ברצף, שלא לדבר על זכייה בטורניר WTA - והיא תולה זאת כנראה במאמניה. עם בלטץ המאזן של הבריטית בחמשת החודשים האחרונים היה 5:7, גבוה יותר ממה שהשיגה מאז אליפות ארה"ב ועד מינויו, אבל שוב - הפתרון היה קל מדי.
7 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
עוד רומן שלא החזיק מעמד זמן רב. רדוקאנו עם בלטץ
(צילום: gettyimages)
"יש לטורבן לב ענק ונהניתי מהכימיה החזקה בינינו, אבל אני מרגישה שהכיוון הטוב ביותר להתפתחות שלי הוא מעבר למאמן אחר", הסבירה רדוקאנו השבוע את החלטתה. שחקן הטניס הבריטי לשעבר, בארי קוואן, כמו כל הממלכה, לא אהב את ההחלטה - ובעיקר את חילופי המאמנים התכופים. "אתה יכול לברוח פעם או פעמיים מעצמך ולהאשים אנשים אחרים, אבל לאורך זמן אי אפשר להחליף מאמנים כמו גרבים", אמר ל"דיילי מייל". "ברור שאני לא יודע מה הסיבות להחלפתו של בלטץ, אבל כל מי שעוסק בספורט יחשוב שהצעד הזה קצת מוזר. גיל 18, 19 ו-20 הוא החשוב ביותר בקריירה לטניסאי".

100 מיליון סיבות לדאגה

עושה רושם שההצלחה והפרסום עלו לרדוקאנו לראש. האמת, אפשר להבין למה. בגיל 18, מיד לאחר זכייתה באליפות ארה"ב, היא זכתה לחוזי פרסום שמנים ובסכומים מטורפים. ה"מירור" פרסם לאחרונה כי שוויה של רדוקאנו הגיע לכ-100 מיליון ליש"ט וכי "מדובר בספורטאית הבריטית הכי עשירה שהייתה ותהיה".
7 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
הכסף ממשיך לזרום, מפרסומות. רדוקאנו בפוזה אופיינית בחודשים האחרונים
(צילום: gettyimages)
מיד לאחר הניצחון שלה על לילה פרננדס בגמר בניו יורק, רדוקאנו חתמה על חוזי אימוץ עם טיפאני ודיור. לאחרונה היא זכתה לסכומי כסף יפים גם מבריטיש אירווייז, וודאפון ואוויאן. השחקניות האחרות, בעבר ובהווה, שרואות איך טינאייג'רית, שכמה חודשים לפני אותו ערב חלומי בפלשינג מדו, דורגה במקום ה-351 בעולם והייתה אלמונית לחלוטין, ידעו לעקוץ. בעיקר את הצניעות, שלא נמצאת שם.
בחודש שעבר, כשרדוקאנו רשמה 3:6, 6:4, 7:5 לקתרינה סיניאקובה בטורניר מיאמי - שהיה ההפסד השמיני שלה מ-12 משחקים מאז אליפות ארה"ב, פרשנית אמאזון פריים ושחקנית העבר, דניאלה האנטוחובה, טענה כי "כל הכבוד שהיה לי לרדוקאנו נעלם ברגע זה".
7 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
הפכה להיות פשניסטה
(צילום: gettyimages)
גם אגדת הטניס, קים קלייסטרס, תקפה. "יש סוג מסוים של שחקניות שמתמקדות בטניס, ויש אחרות שלא", אמרה ולא ציינה את שמה של רדוקאנו, למרות שכולם הבינו למי היא מתכוונת. "ראינו לאחרונה ספורטאיות שזוכות בגראנד סלאם ואומרות לעצמן: 'ניצחתי, עכשיו אפשר להתייחס אליי כמו לנסיכה'. הכסף כנראה סובב להן את הראש".
קוקו גוף המשיכה באותו הקו: "יש כאלה שמרגש אותן לקבל ציוצים ולייקים באינסטגרם, אבל זה יכול גם להזיק. מנסיוני, אני לא מתמקדמת לרגע ברשתות החברתיות".
7 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
התוצאות של הטניסאית הבריטית בינתיים הן כישלון מוחלט
(צילום: gettyimages)
רדוקאנו ניסתה להתגונן: "אם פרסמתי פוסט ברשת החברתית על חתימת חוזה פרסום כזה או אחר, זה לא אומר שאני לא מתאמנת 10-12 שעות ביום. זה ממש לא הוגן, אבל למדתי כבר לא להתייחס לרעשים חיצוניים".

ההיסטוריה וההיסטריה

סיפור הסינדרלה של רדוקאנו, למי ששכח, היה מתכון לסרט עבור סטיבן שפילברג. שבועיים לפני היום הגדול ההוא בניו יורק, אלופת ארה"ב בכלל לא האמינה שתשתתף בטורניר. הטניסאית הבריטית כבר הזמינה לעצמה כרטיסי טיסה לסיום שלב המוקדמות, במחשבה שבסבירות גבוהה היא לא תצליח לעבור שלושה סיבובים ולהיכנס להגרלה הראשית.
7 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
היו ימים. רדוקאנו והתואר הסנסציוני בארה"ב
(צילום: AFP)
היא טעתה. אף אחד, כולל רדוקאנו בעצמה, לא הבין כמה. מי שדורגה אז במקום ה-150 בעולם, בהופעתה הראשונה אי פעם בפלשינג מדו, גברה 4:6, 3:6 בגמר על ליילה אנני פרננדס הקנדית והניפה תואר גראנד סלאם מטורף.
אף שחקן או שחקנית לפניה בעידן הפתוח לא הצליח להעפיל לגמר אחרי שעלה מהמוקדמות. רדוקאנו לא רק עשתה זאת, אלא גם המשיכה עד הסוף. תואר ראשון בקריירה - דווקא בבמה הכי גדולה שיש.
כדי להבין עד כמה מדובר בהישג יוצא דופן, אפשר להסתכל על המספרים היבשים. עד אז זה היה בסך הכל היה טורניר הגראנד סלאם השני שרדוקאנו השתתפה בו, אחרי שהגיעה לשמינית הגמר בווימבלדון מוקדם יותר ב-2021. היא בסך הכל האישה השלישית מחוץ ל-100 הראשונות בדירוג העולמי שזכתה בטורניר. בכך הצטרפה לאגדות של ממש – בילי ג'ין קינג (1979) וקים קלייסטרס (2009).
7 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
עקיצות מכל עבר. רדוקאנו
(צילום: AFP)
רדוקאנו הושפעה רבות מאמה הסינית רנה ואביה הרומני איאן. שניהם עובדים בתחום הפיננסים ועברו ללונדון מקנדה, כאשר בתם, ילידת טורונטו, הייתה בת שנתיים. רדוקאנו ניסתה את מזלה בטניס כבר בגיל חמש, ובגיל צעיר הצטרפה לאקדמיות שונות ברחבי הממלכה. היום היא הטניסאית הבריטית לא רק הטובה ביותר, אלא יש שיגידו הגדולה בהיסטוריה. או שלא.
בקצב הזה, כשהיא ממשיכה לפשל ואפילו לא הצליחה להעפיל עם נבחרת בריטניה לגמר גביע בילי ג'ין קינג האחרון, לא בטוח אם היא תזכה בתואר נוסף בקריירה. אדי ג'ונס, מאמן נבחרת הראגבי המצליחה של אנגליה ואחד שידוע כמי שאומר את כל מה שעל ליבו, נשאל גם הוא על חביבת הממלכה וענה בפשטות: "ככה זה כשיש הסחות דעת מסביב. כרגע אני יותר רואה אותה על שערים של ווג מאשר על המגרש". אמר וכנראה צדק.
פורסם לראשונה: 13:00, 29.04.22