תיירי הנרי איבד בשבועות האחרונים שני כתרים. ציוני הדרך האלה, השייכים לאחרים, לא מורידים כמובן מגדולתו של הנרי, אבל בהחלט הראו משהו לגבי השחקנים שתפסו את מקומו. על האירוע הראשון שמעו בכל עולם והוא התרחש עוד בשלב הבתים, כשאולבייה ז'ירו הפך למלך שערי צרפת בכל הזמנים. לפני כמה ימים שוב נושל הנרי מהמקום הראשון בטבלה, הפעם זו של הבישולים, כשמי שעבר אותו הוא אנטואן גריזמן.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
גריזמן, שיפגוש היום (רביעי, 21:00) את מרוקו בחצי גמר המונדיאל, בישל את שני השערים של צרפת ברבע הגמר מול אנגליה. בראשון, לאורליאן צ'ואמני, הוא עבר את זינדין זידאן בטבלת גדולי המבשלים של נבחרת צרפת אי פעם. בבישול השני, שער הניצחון של ז'ירו, כבר חלף מעל הנרי בדרך למקום הראשון. גריזמן, שנמצא גם במקום השלישי בטבלת כובשי צרפת בכל הזמנים, הוא מגדולי שחקני הנבחרת. יש שיגידו שבמונדיאל הנוכחי הוא הגדול מכולם. כן, אולי גם יותר מקיליאן אמבאפה.
4 צפייה בגלריה
אנטואן גריזמן
אנטואן גריזמן
מגדולי שחקני הנבחרת. גריזמן
(צילום: גטי אימג'ס)
בגיל 31 הפך חלוץ אתלטיקו מדריד לקשר בנבחרת, במהלך שספק אם הייתה נראית טוב כל כך בלעדיו, וכמעט בכל משחק הוא נראה לא רק כמנהיג של הצרפתים אלא גם ככדורגלן הכי טוב על המגרש. אחרי שהיה מלך השערים של יורו 2016, בו הפסידה צרפת בגמר לפורטוגל, והשחקן המצטיין בגמר מונדיאל 2018, בו צרפת זכתה, גריזמן מביא את אותה יכולת, רק בתפקיד אחר.
בצרפת כבר מכנים אותו גריזמן 2.0. גרסה חדשה ולא פחות טובה. מצד אחד גריזמן הוא בין המתקלים המובילים בנבחרת, עברו אותו רק פעם אחת בכדרור במשך כל הטורניר, ומהצד האחר הוא השחקן שייצר הכי הרבה מצבים לאחרים במסירה מבין כל משתתפי קטאר 2022, מעל לאו מסי והחבר לנבחרת עוסמאן דמבלה. הוא בהגנה והוא בהתקפה. כל יכול.
אחרי המשחק של צרפת מול דנמרק בשלב הבתים אמר המאמן הדני קספר יולמנד שמבחינתו, למרות ההופעה של אמבאפה, המחמאות העיקריות בצרפת צריכות ללכת לגריזמן כי הוא זה שסגר את כריסטיאן אריקסן בכל מקום במגרש, לא נתן לו מנוח. "אני לא שובר את הראש לנסות כל הזמן להבקיע, הקבוצה צריכה אותי יותר בלב של המשחק", אמר השבוע גריזמן. "אני נהנה להיות זה שמחבר בין הקישור להתקפה, יותר בתפקיד של זה שיורד אחורה ומנסה לעזור לאחרים. אני כאן כדי לעשות מה שהמאמן מבקש ממני".
גריזמן הוסיף שהוא מרגיש טוב מאוד פיזית. "כשזה המצב אני גם מרגיש יותר טוב בתוך הראש שלי", אמר ויש לכך חשיבות. גריזמן היה בירידה. התקופה שלו בברצלונה הובילה אותו למצב בו נראה שכבר לא יהיה שחקן בטופ העולמי. החזרה לאתלטיקו עשתה טוב, אבל העונה הקודמת הייתה רחוקה מלהיות מבריקה וגריזמן התקשה להרים את עצמו מנטלית. עכשיו הוא נראה חד.
4 צפייה בגלריה
אנטואן גריזמן
אנטואן גריזמן
חווה ירידה בברצלונה. גריזמן
(צילום: רויטרס)
המחמאות בהקשר הזה הן למאמן דידייה דשאן. כשגריזמן לא היה בכושר טוב דשאן עמד לצידו – הם הולכים יד ביד כבר הרבה זמן. גריזמן, וזה נתון בלתי נתפס, שיחק ב-72 המשחקים האחרונים של נבחרת צרפת. לא הפסיד אחד. השחקן עם הכי הרבה הופעות רצופות אחריו עבור הכחולים, אי-פעם, הוא פטריק ויירה עם 44. איזה פער.
גריזמן מחזיר לדשאן בענק בקטאר. צרפת נראתה לפני הטורניר פגיעה באזור הקישור, זאת בעקבות פציעותיהם של אנגולו קאנטה ופול פוגבה, השניים ששיחקו במרכז המגרש בזכייה ברוסיה. צ'ואמני הצעיר הוא השחקן שנמצא ממש לפני קו ההגנה, אדריאן רביו לפניו, ולאף אחד לא היה מושג מי הולך להיות הקשר השלישי.
גריזמן הציל את המצב. דשאן, כך סיפר המאמן בעצמו, התייעץ עם גריזמן כי ידע שהוא הולך להציע לו משהו מפתיע. לחלוץ שכבש כמעט 300 שערים בקריירה לא פשוט להיות פתאום רחוק מהשער. "גריזמן נדיב ואינטליגנטי, הוא ויתר על משהו לטובת איזון הקבוצה", אמר דשאן. "הייתי יכול לשים אותו מקדימה, אבל בזכות הרבגוניות שלו יש גם מקום לדמבלה".
4 צפייה בגלריה
דידייה דשאן אנטואן גריזמן
דידייה דשאן אנטואן גריזמן
"הוא ויתר על משהו לטובת איזון הקבוצה". דשאן וגריזמן
(צילום: רויטרס)
בעצם, עם ההזזה של גריזמן לקישור נפתרו לצרפת שתי בעיות. קודם כל יש עוד שחקן איכותי במרכז, כפי שכבר הוסבר, אבל בנוסף גם התפנה מקום לשחקן יצירתי בחלק הקדמי, ודמבלה קוטף את הפירות. כך גם ז'ירו, שמקבל את דמבלה ואמבאפה מצדדיו ואת גריזמן מאחוריו.
ההופעה של גריזמן מול אנגליה נעלמה קצת מתחת לרדאר. יש הטוענים שמדובר באחד המשחקים הטובים של אינדיבידואל במונדיאל הנוכחי. ב"גרדיאן" הבריטי, שלא נחשב נדיב בציונים שמחלק לשחקנים, העניקו לגריזמן את הציון 9. זה היה המשחק הכי טוב שלו בטורניר שכולו מצוין, ללא אף ערב של נפילה. הבישול השני מול אנגליה, לז'ירו, הגיע אחרי 20 דקות בהן צרפת הלכה לאחור ואנגליה שלטה בעניינים. גריזמן הרים כדור מופלא לתוך הרחבה, והכריע את המשחק.
לא כל האוהדים מודעים לעובדה שרוב הכדורגלנים לא אוהבים כדורגל. הם אוהבים לשחק, להתחרות, אבל רבים מהם אינם צופים בכדורגל באופן קבוע. זה נכון בישראל ובכל מקום אחר בעולם. בהקשר הזה גריזמן הוא אחר לגמרי. משוגע על פרטי הפרטים של המשחק - יושב מול פוטבול מנג'ר במחשב, ממציא טקטיקות, מכיר שחקנים וכישרונות חדשים. האהבה שלו מתבטאת היטב בצורה מקצועית על הדשא. זו אחת הסיבות לכך שהוא יכול לשחק בכמה עמדות – הוא משפר את הרבגוניות שלו, שקיימת גם ככה.
4 צפייה בגלריה
אוליבייה ז'ירו שחקן נבחרת צרפת עם אנטואן גריזמן
אוליבייה ז'ירו שחקן נבחרת צרפת עם אנטואן גריזמן
גם ז'ירו יודע למי להודות
(צילום: EPA)
המשחק הערב מול מרוקו יהיה המאבק של גריזמן מול סופיאן אמרבאט, עוד אחד ממצטייני הטורניר, לאחד המצ'-אפים המעניינים במשחק. מרוקו מצופפת את המשחק יותר מכל נבחרת אחרת וגריזמן, מלך מסירות המפתח במונדיאל, יצטרך לפצח את קווי ההגנה. אם זה יקרה צרפת תהיה בגמר ואולי אף תזכה בגביע שני ברציפות. שני גביעי עולם בהם גריזמן הוא אחד ממצטייני הטורניר, כל פעם בתפקיד אחר.
פורסם לראשונה: 10:00, 14.12.22