הידיעה על הטרייד של דני אבדיה תפסה את חובבי ה-NBA בישראל לא מוכנים, וכתגובה ציונית הולמת נשפך ים של מלל על הנושא. בכל זאת, לא אירוע זניח במושגי הספורט הישראלי – שחקן NBA ישראלי עובר כחתיכה המרכזית בטרייד משמעותי.
אחרי כמה קבוצות מנצחות ששלפו שחקנים טובים מקבוצות רעות וזה השתלם להן בענק, כולנו קיווינו שתבוא הקונטנדרית שתעשה את זה עבור דני (מישהו אמר OKC?), והאכזבה היא על כך שהוא עובר טלטלה, אבל הקבוצה החדשה חותרת לאותו יעד של הקבוצה הישנה – הגרלת הלוטו השנתית של ה-NBA.
1 צפייה בגלריה
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה
דני אבדיה
(Tommy Gilligan/Reuters)
גם הקושי להעריך את הטרייד הזה מוסיף לאי הוודאות, ולמען ההגינות זה טרייד שיהיה אפשר להעריך אותו כראוי במקרה המוקדם בעוד 5־6 שנים, אבל רוצים לכתוב ולהגיד משהו עכשיו. בכל זאת, סיכום קצר של מה היה לנו כאן:

וושינגטון וויזארדס – מה נשתנה?

באופן כללי, חלק גדול מהקושי להעריך מה קבוצות NBA יעשו, בטח סביב הדראפט, נובע מכך שההנהלות ב-NBA מסתכלות כמה שנים קדימה. יש להן לוחות עם טריידים אפשריים על כל שחקן בסגל, חזון של איך הקבוצה שלהן תיראה בעשור הקרוב ומחלקות סקאוטינג שמסתכלות על נערים שמתחילים תיכון בספרד וצרפת.
את תמונת המצב הזאת שקבוצה מרכיבה מאחורי הקלעים אף פרשן לא יכול לנחש, ולכן המבט הוא תמיד על טווח קצר ויותר ודאי. מתוך הפער הזה אנחנו כל הזמן מופתעים.
המקרה של וושינגטון הוא קלאסי. יש הנהלה חדשה שהגיעה ממסורת ניהולית לפיה אתה צובר כמה שיותר נכסים עתידיים ובונה דרך הדראפט, בטח אם אתה שוק קטן כמו וושינגטון. אותה הנהלה נכנסה בשנה שעברה למצב של שוקת שבורה – קבוצה ללא נכסים סחירים משמעותיים. הם התחילו מהר מאוד בהחלפת שחקנים שהפריעו להם לצבור ולפתח נכסים כאלה, בתמורה סבירה מינוס (על ביל הם הוציאו תמורה נאה בנסיבות שעמדו מולם, את פורזינגיס מכרו בזול לטעמי).
אחרי עונה רוויה בהפסדים, הם שוב מצאו את עצמם עם מעט נכסים שהם יכולים לסחור בהם. ניכר שהייתה להם תכנית סדורה לדראפט - לצבור כמה שחקנים צעירים שהם חושבים שיתפתחו יפה, ולהשיג כמה שיותר נכסים עתידיים. היות שהשחקנים שהם קיבלו מהדראפט הם בחירה שנייה על הלוח ושני שחקנים שהושגו בטריידים, אפשר לומר שהם השיגו את השחקנים שהם רצו. את השלושה האלה הם יכלו להשיג במגוון דרכים, אבל הנכס היחיד שהיה להם להציע שגם ייתן בנוסף נכסים עתידיים הוא דני, והם לא היססו לרגע. שחקנים אחרים שהם העמידו בשוק הטריידים כנראה קיבלו הצעות שלא התאימו לתכנית.
מעבר לכך, השחקנים שנבחרו ירוויחו עכשיו יותר דקות והזדמנויות שהתפנו בעקבות המעבר של דני, וזה מפנה מקום להרבה טעויות והפסדים שיבואו.
כשמסתכלים על הצד הקר של העסק, ייתכן ובבירת ארה"ב עשו מהלך מצוין. במבט ספורטיבי, זו פגיעה במועדון ובאוהדים. הוויזארדס ידועים בכישלון שלהם להשיג כישרונות דרך הדראפט. דני הוא בחירת הדראפט הראשונה שהם מחתימים לחוזה ארוך טווח מאז אוטו פורטר ג'וניור שנבחר ב-2013. עד שיש שחקן שנבחר על ידי הקבוצה ומתפתח יפה, הוא מועבר לפני שהקבוצה קוצרת את הפירות. מפח הנפש של רבים מאוהדי הוויזארדס בהחלט מובן, מה גם שזו החלטה שנועדה להבטיח עוד שנתיים של מאבק על כדורי לוטו.

פורטלנד – תמונה לא שלמה

קשה להעריך את המצב של דני בפורטלנד במלואו משום שזאת קבוצה לא סגורה. אחרי הבחירה של קלינגן בדראפט יש שם בבירור סנטר אחד יותר מדי, וייתכן שהם גם ירצו לדלל את מצבת הגארדים שלהם, וגם לשלוח את ג'רמי גרנט בטרייד.
היות שאנחנו לא יודעים אם גרנט נשאר ואיזו תמורה תתקבל על טריידים שככל הנראה יתבצעו, ואת מי הם יחתימו דרך חוזה MLE, עכשיו כשהם חסכו כסף עם הטרייד של דני ויכולים לעשות זאת (דני ישתכר כ-7 מיליון דולר פחות מברוגדון שעבר לכיוון השני), לא ניתן להעריך איך תראה הרוטציה שלהם.
המיקום של פורטלנד במערב החזק לא מבטיח הצלחה בזמן הקרוב, אבל גם בסיפור הזה יש הרבה מאוד נעלמים וקשה לנבא זאת. הנעלם העיקרי הוא האם סקוט הנדרסון יתאושש מעונת רוקי מאכזבת ויראה ניצוצות של פרנצ'ייז פלייר, ונעלמים נוספים הם השיפור של צעירי הקבוצה, איך דני ישתלב שם, וגם כמה קבוצות במערב יחליטו לפרק את החבילה ומתי.
בכל מקרה, העובדה שדני הגיע בעסקה כזאת מלמדת שבקבוצה בונים עליו לתפקיד יחסית מרכזי, אחרת אין בטרייד הזה שום הגיון, וזאת הנקודה החיובית והכי חשובה.

הצד של השחקן

מבחינת דני, שום דבר לא אמור להשתנות, גם אם ברמה האישית הוא נפרד מהרבה חברים ומקהילה שהוא הפך חלק ממנה. הוא צריך לעבוד בקיץ על אותם הדברים ולהפוך לשחקן יותר שלם. לשפר את משחק המיד ריינג' שלו, לשייף עוד את הקליעה מרחוק ובפרט את השלשות מכדרור, ולהמשיך לחזק את צד שמאל.
בפורטלנד בטוח יהיו לו הזדמנויות להראות את המשחק שלו. אם הוא ימשיך להיות יעיל בצד ההתקפי ומגוון בצד ההגנתי, הוא יעזור לקבוצה שלו להשיג ניצחונות, גם אם זה לא יספיק לפלייאוף. הוא הולך להופיע עכשיו יותר מול אריות המערב, וכמו שהוא למד עכשיו על בשרו, ב-NBA הקבוצה שלך היא רק קבוצה אחת מבין שלושים שמסתכלת עליך ורושמת הערות.
שיהיה בהצלחה!
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.