"איפה פנג שוואי?" - זעק עולם הטניס בנובמבר האחרון, לאחר שהטניסאית נעלמה למשך שבועות ארוכים בגלל פוסט שפרסמה ובו האשימה את סגן ראש ממשלת סין לשעבר בתקיפה מינית. מאז שוואי נראתה בציבור מספר פעמים, דיווחה שהיא בסדר ואף הודיעה על פרישה מטניס. סין אירחה את אולימפיאדת החורף ללא כל סנקציה, כאשר פנג שוואי מגיחה מדי פעם לתחרויות (תמיד בליווי של אנשי ממשל). המלחמה באוקראינה פרצה ואז עולם הספורט מתעניין יותר בגורלם של הספורטאים האוקראינים והרוסים. התאחדות טניס הנשים העולמית (WTA) היא היחידה שעדיין דורשת תשובות ברורות מסין לגבי גורלה של שוואי, והודיעה שהסבב לא יגיע לסין השנה.
המשמעות היא שגם ב-2022 לא ישחקו טניס בינלאומי בסין והכוכבות הגדולות לא יגיעו. בעבר נערך טורניר בייג'ינג' שכלל סך פרסים של יותר משמונה מיליון דולר ומשך אליו את כל השמות הגדולים, וטורניר גמר הסבב היוקרתי נערך ב-2019 בשנז'ן. סבב ה-ATP של הגברים ישוחק בסין כרגיל. "אנחנו דורשים תשובות לגבי מצבה של פנג שוואי, ומקווים שהפתרון יגיע בקרוב", אמר מנכ"ל ה-WTA סטיב סיימון בראיון לפודקאסט העוסק בטניס, "אנחנו לא רוצים להחרים לגמרי את סין אבל כרגע לא נגיע לשם, אנחנו נמשיך ככה עד שנמצא פיתרון שיספק אותנו, נקווה שנחזור לסין ב-2023 אחרי שתהיה התקדמות בנושא".
3 צפייה בגלריה
פנג שוואי
פנג שוואי
פנג שוואי באולימפיאדת החורף. הפרשה צפה מחדש
(צילום: גטי אימג'ס)

ראיונות חשודים

לאחר שהפרשה התפוצצה, יו"ר הוועד האולימפי הבינ"ל תומאס באך שוחח עם פנג שוואי בשיחת וידאו. שוואי אמרה לו שהיא חיה בביטחון ושלומה טוב, אבל השיחה רק הגבירה את החשדות ששוואי מאויימת, אבל עבור באך זה הספיק. ה-WTA בראשות סטיב סיימון הוא גוף הספורט היחיד בעולם שהמשיך לתקוף את הממשלה הסינית בנושא וצייץ אחרי שיחת הווידאו שהוא "דורש חקירה אמיתית, ללא צנזורה".
במהלך אולימפיאדת החורף פנג שוואי התראיינה לעיתון הספורט הצרפתי "ל'אקיפ", בו סיפקה את ההצהרות הבאות: "מעולם לא אמרתי שהותקפתי מינית, זאת הייתה אי הבנה גדולה, הפוסט שכתבתי פורש בצורה מוטה". שוואי נשאלה מדוע מחקה אותו וענתה: "כי כך רציתי". העיתון הצרפתי הודיע כי הוא שלח את השאלות מראש, ונציג מטעם הוועד האולימפי הסיני תירגם את התשובות שלה. הכתב שראיין את שוואי הודה כי הרגיש כי כל האירוע היה מתוסרט לחלוטין, וכי שוואי הגיעה עם תשובות מוכנות. היא אף התעלמה במכוון מחלק מהשאלות שלו. "כל מטרת הראיון היה להראות לעולם שהכל בסדר איתה", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
סטיב סיימון
סטיב סיימון
סטיב סיימון. לבד במערכה
(צילום: גטי אימג'ס)
מאז העולם לא שמע מהטניסאית. "לא היה לנו קשר איתה מאז האולימפיאדה", אמר סטיב סיימון, "אנחנו עדיין מחפשים תשובות, לא נרפה עד שיהיו תשובות שיספקו אותנו. אסור לנו להתעלם מבעיות כאלה ולהמשיך הלאה כאילו לא קרה כלום".

"התעמולה הסינית עובדת"

באתר "ChinaChange", שמנוהל ע"י סינים שמתנגדים למשטר במדינה, נכתב: "העולם עסוק כעת במלחמה באוקראינה, אין ספק שמי שהופקדו על הטיפול בפנג שוואי מטפטפים לה שהיא נשכחה ושלאף אחד כבר לא אכפת ממנה, לא בטוויטר ולא במקום אחר, ובטח שלא ילבשו חולצות עם דמותה כמו שעשו באליפות אוסטרליה. התעמולה הסינית באולימפיאדת החורף עבדה - כולם התעסקו בספורט במקום בזכויות אדם. עסקים כרגיל"
3 צפייה בגלריה
פנג שוואי עם תומאס באך באולימפיאדה
פנג שוואי עם תומאס באך באולימפיאדה
פנג שוואי עם תומאס באך באולימפיאדה. "הוועד האולימפי לא שאל שאלות"
(צילום: גטי אימג'ס)
"הדברים שאמרה בראיונות הוכתבו לה, אין בכך ספק. הוועד האולימפי האמין לכל מה שנאמר לו על פנג שוואי, והוא לא שאל שאלות", נכתב באתר המתנגד לשלטון הסיני, "הממשל הסיני שלל ממנה את כל הזכויות שלה, כולל את חופש התנועה והביטוי, הוא כנראה גם הכריח אותה לפרוש מטניס. אף אחד לא באמת יכול להגיע אליה בלי לעבור דרך גורמי ממשל, היא לא אדם חופשי".
עורך הדין הסיני טנג ביאו, שכבר לא חי במדינה, אמר לאתר DW: "הממשל הסיני כפה על פנג שוואי להגיד את הדברים, זאת פרקטיקה ידועה שלו - הוא עושה את זה לפעילי זכויות אדם, והוא לחץ על פנג להגיד שהיא בסדר, אין שום ספק שזה המקרה. גם כשראו אותה באולימפיאדת היא תמיד הייתה בחברת אנשים אחרים, הכל מאורגן מראש".

נעלמה מטיקטוק

מחקר גרמני גילה כי אי אפשר להגיב ברשת החברתית "טיקטוק" את שמה של פנג שוואי, וכי תגובות שכן הצליחו לעבור את הסינון נמחקו (הרשת נמצאת בבעלות סינית). גם בטוויטר החופשית כבר לא מצייצים "איפה פנג שוואי" כפי שעשו עד לפני מספר חודשים.
המחאה והחולצות למען פנג שוואי
הדברים שאמר סיימון עוררו הדים וצוטטו בכל כלי התקשורת המרכזיים בעולם, אבל בינתיים ה-WTA לבד במערכה נגד סין בנושא הזה. "ל-ATP (ארגון טניס הגברים) יש את השיקולים שלו, ואנחנו מכבדים את זה", אמר סיימון, "נשמח מאוד לקבל מהם תמיכה, אבל זה עניין שלהם. הם יצטרכו להחליט בעצמם אם הם רוצים להצטרף אלינו, אנחנו לא נלחץ עליהם". כעת נותר לראות אם דבריו של סיימון יחזירו את פרשת פנג שוואי לתודעה, או שעולם הטניס ישלים עם העובדה שטניסאית בכירה פשוט נעלמה יום אחד, ואז החליטה לפרוש בנסיבות מסתוריות.