נשיא המדינה מברך את מארו טפרי, סגן אלוף העולם הטרי במרתון
(קרדיט: איגוד האתלטיקה)
מארו טפרי הפתיע רבים כשזכה במדליית הכסף הסנסציונית באליפות העולם בבודפשט, אך לא את עצמו. סגן אלוף אירופה ומדליסט הזהב הקבוצתי ממינכן תכנן לפרטי פרטים את אופן הריצה שלו, שמר את הכוחות בהתאם והגיע לקילומטרים האחרונים של המרתון עם מספיק כוחות כדי לעקוף רץ אחרי רץ, עד שתפס את המקום השני ממש לקראת הסיום, והוכתר כסגן אלוף העולם.
מארו טפרי סגן אלוף העולם - כתבות נוספות:
הוא עקף מדליסטים אולימפיים, אלוף עולם ומספר מועמדים בולטים לזכות בזהב. טפרי, שהיה במקום ה-26 אחרי חצי מרתון, פשוט לחץ על הדוושה ונסק. הוא קבע זמן נפלא של 2:09:12 שעות, שלא ממש מתקרב לשיאו האישי (2:06:43 שעות) – וגם לא לשיא הישראלי, שנקבע לפני כחצי שנה על ידי גשאו איילה במרתון סביליה (2:05:33). כן, סגן אלוף העולם הישראלי הוא אפילו לא השיאן המקומי.
4 צפייה בגלריה
המרתוניסט הישראלי מארו טפרי לאחר הזכייה במדליית הכסף באליפות העולם בבודפשט
המרתוניסט הישראלי מארו טפרי לאחר הזכייה במדליית הכסף באליפות העולם בבודפשט
הפתיע רבים, אך לא את עצמו. מארו טפרי לאחר הזכייה במדליית הכסף באליפות העולם
(EPA/Istvan Derencsenyi)
טפרי הוא מרתוניסט נפלא, סגן אלוף אירופה ממינכן 2022. הוא הפסיד את מדליית הזהב באותה אליפות ממש ברגעים האחרונים של הריצה, כשריצ'רד רינגר הגרמני עקף אותו במטרים האחרונים. כעת עשה טפרי את אותו דבר ללאול גברסילאסי, שהיה בטוח שהוא הולך לזכות בכסף ונאלץ להסתפק בארד. באותה אליפות בגרמניה הוא גם היה חלק מהזהב הקבוצתי בה זכתה הנבחרת הישראלית. אימפריה של בנאדם אחד.

שיפור מטאורי

אבל לא תמיד הוא היה כך. עד לפני מספר שנים, תוצאותיו נעו סביב השעתיים ו-14 דקות. באליפות אירופה שנערכה בברלין ב-2018 הוא סיים במקום השביעי עם תוצאה של 2:13:00 שעות, שבר את שיאו של היילה סטאין מ-2003, ומאז החל לשבור את שיאו האישי (וגם את זה הישראלי) פעם אחר פעם.
השיפור שלו היה מטאורי. במרתון סביליה ב-2019 הוא סיים במקום השמיני, אך חשוב מכך, חצה את קו הסיום כעבור 2:10:10 שעות ושבר פעם נוספת את שיא ישראל. בזמן שחלף מאז הוא קיזז מאותו שיא של סטאין יותר משש דקות והעמיד אותו על פחות משעתיים ושבע דקות.
4 צפייה בגלריה
המרתוניסט הישראלי מארו טפרי
המרתוניסט הישראלי מארו טפרי
קיזז יותר משש דקות משיאו האישי בחמש שנים
(Attila KISBENEDEK / AFP)
4 צפייה בגלריה
טפרי
טפרי
פטריוט
(צילום: Shaun Botterill/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
המרתוניסט הישראלי מארו טפרי לאחר הזכייה במדליית הכסף באליפות העולם בבודפשט
המרתוניסט הישראלי מארו טפרי לאחר הזכייה במדליית הכסף באליפות העולם בבודפשט
(AP Photo/Denes Erdos)
טפרי הוא תופעה. נדיר למצוא בספורט הישראלי אי כזה של יציבות. ספורטאי שבאופן עקבי מספק את הסחורה בתחרויות הגדולות. בשנה שעברה הוא סיים במקום ה-13 באולימפיאדת טוקיו, הישג שיא של רץ ישראלי במרתון אולימפי. פחות מחודש לפני שתי המדליות שזכה במינכן, חולל טפרי היסטוריה נוספת כשדורג במקום ה-11 באליפות העולם שנערכה באורגון, גם אז היה זה הישג השיא של רץ ישראלי עד למדליית הכסף בה זכה באליפות בבודפשט.

אתלט בשירות מדינת ישראל

נראה שהפיזיולוגיה שחלה על בני אדם רגילים לא ממש תופסת בנוגע לטפרי. ריצת מרתון מצריכה התאוששות ארוכה יחסית. רצים מקצועניים לא נוהגים לרוץ שני מרתונים תחרותיים בתוך פחות מחודש. טפרי עשה זאת לפני שנה באורגון ובמינכן. כאן נכנס אלמנט נוסף אצל טפרי – החשיבות העילאית שהוא מייחס לייצוג של מדינת ישראל בתחרויות. מאמנתו האישית, אזאוונט טקה-מוגס, הסבירה בריאיון ל-ynet כי טפרי היה נחוש לרוץ במינכן, שם אירע 50 שנה לפני אותה אליפות הטבח הנורא של י"א הספורטאים.
"הוא הרגיש שבריצה הזו הוא לא רק מארו טפרי, כאדם, אלא אתלט בשירות מדינת ישראל", אמרה טקה-מוגס. "מרוב שחשב על המטרה, כמעט שכח שעשה דבר לא מקובל מבחינה מקצועית. מילא, פעם אחת זה יכול לעבור. אי אפשר אפילו לתאר את ההתרגשות אחרי שרצים ישראלים עומדים על הפודיום הבכיר ביותר כנבחרת והוא כרץ יחיד".
טפרי, שגם אשתו סלאמוויט באיולין-טפרי מייצגת את ישראל (ריצות ארוכות ובינוניות), בסך הכל בן 30. בענף כמו מרתון, שבו ספורטאים מגיעים לבשלות בגיל מאוחר יחסית, סביר להניח כי הוא עוד לא הגיע לשיא שלו. מטורף לחשוב מה הוא עוד מתכנן לנו להמשך.