הסיפור מתחיל ב־2012. ניקולה וויצ'יץ' ועודד קטש בשנתם הראשונה כמנהל מקצועי ומאמן בנו יחד קבוצה שהגיעה לגמר היורוליג ולגמר הפלייאוף בישראל אך נותרה ללא תארים. איך ולמה? סגל קצר ובלי שמות בולטים. עשו סקאוט והביאו שחקנים אלמונים בגרושים. קטש הצעיר עשה ניהול זמן מודרני שעלה לו בהפסדים שנראו כלפי חוץ לא מחויבי המציאות.
הקהל היה רגיל לניהול המשברים של פיני גרשון, אלוף עולם באימון בשיטות הישנות. צביקה שרף, שהחליף את קטש באמצע העונה, ניהל לא רע את המשברים, אבל הסגל הצנוע שעמד לרשותו נפל מהרגליים, כולל לא מעט פציעות, כי הוא הריץ אותם כאילו אין מחר. בצדק. גם ככה למחרת הגמר הגדולות של אירופה גנבו לו כל מה שמסוגל לפגוע בקרש ממטר בלי שמירה. אפילו דורון פרקינס הפצוע שלא חזר לשחק קיבל חוזה שמן שמכבי לא יכלה להתחרות בו.
1 צפייה בגלריה
ניקולה וויצ'יץ'
ניקולה וויצ'יץ'
ניקולה וויצ'יץ'
(צילום: טל שחר)
שמעון מזרחי ויתר ההנהלה ראו והפנימו. שנתיים אחר כך מונה דייויד בלאט, המשלים האולטימטיבי של פיני, למאמן. בניגוד לקדנציה כעוזר, התקציב שקיבל היה צנוע בהרבה. וכך הסיפור מ־2012 חזר על עצמו. בלאט כיוון גבוה ולא התרגש מההפסדים באמצע העונה. "היו מי שדרשו את ראשו, כמקובל, אבל שימון נשכב על הגדר וכולם זוכרים איך זה נגמר – בטרבל אדיר. אלא שלא חלף זמן רב ושוב הגדולות פירקו את מכבי כמעט בן לילה. ואז האשימו את גודס, שאמנם נכנס לנעליים גדולות ממידותיו אבל את מי זה מעניין בכלל שלא נתנו לו גרביים ומדרסים.
בכל התקופה של ניקולה, מכבי מתנהלת בשבריר זעי מתקציבן של היריבות. בלי דורון ג'מצ'י ומיקי ברקוביץ', בלי נדב הנפלד וקטש-שפר, ובטח בלי אנתוני פארקר, שאראס, נייט האפמן וניקולה. אפילו על פארגו ופרקינס לא הצליחו לשמור, גם לא על אלכס טיוס, אז למי אתם באים בטענות?
אני מברך את וויצ'יץ' על העשור בניהולו. אולי זה לא תמיד היה בהתאם לציפיות שלכם, אבל אני דוקא אתגעגע. מכבי עשתה נכון ולא עמדה בדרכם של עומרי כספי, דני אבדיה ויובל זוסמן למחוזות הכסף הגדול במחיר של היחלשות הקבוצה. דני וזוס (הילדים שגדלו אצלנו, עם דקות יורוליג משמעותיות) הביאו לישראל זכיות חוזרות באליפות אירופה לקדטים, מוקפים בישראלים צעירים מליגות נמוכות. זה הניהול של וויצ'יץ' שאני אזכור. ועם הדרישה להביא כל שנה מחדש שחקנים נטולי שם ולעשות מהם קבוצה, ואז לראות איך הגדולות לומדות להתגלח על הזקן שלנו. כן, הם עשו גם לא מעט טעויות, כי נאלצו לקחת הימורים, שנה אחרי שנה.
אין שוויון באירופה, ומכבי של שימון וניקולה עשתה ועושה נפלאות במסגרת המגבלות. אני לא מקנא במי שייכנס לנעליו הגדולות של וויצ'יץ'.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.