משפחת בני משכונת לב הפארק ברעננה תתייצב הערב בהיכל מנורה מבטחים בהרכב מלא ומתוגבר, כדי לראות את גיל (23) במבחנו הגדול בחצי גמר גביע המדינה בכדורסל. זה לא רק המעמד, זו גם היריבה: מכבי ת"א. כן, דרבי על כל הקופה - כרטיס לגמר הגביע. ככה בקטנה.
יהיו שם ההורים, ארז ואשתו אביבית. גולן, האח הכדורגלן שמשחק בהפועל רעננה מהליגה הלאומית, וחברתו ים. עמית, חברתו של גיל. וגיא, האח היחיד שאינו ספורטאי. הוא העדיף שירות ביחידה מובחרת על פני קריירה ספורטיבית. גיל, הרכז של הפועל ת"א, מבין את חשיבות המשחק. "למרות שזה הדרבי השלישי שלי, אחרי שניצחנו העונה בשניים הקודמים בליגה, בשניהם בנקודה אחת, אני מאוד מתרגש", הוא אומר. "זה יעבור לי".
4 צפייה בגלריה
גיל וגולן בני
גיל וגולן בני
האחים היחידים כרגע שמנהלים במקביל קריירה מקצוענית בשני ענפי הכדור המובילים. גיל וגולן בני
(צילום: יריב כץ)

גיל וגולן, האח הצעיר בן ה-21, הם האחים היחידים כרגע שמנהלים במקביל קריירה מקצוענית בשני ענפי הכדור המובילים. קדמו להם הקיבוצניקים מגבעת-ברנר רוני ואביגדור מוסקוביץ', שעשו את זה אי שם בשנות ה-70. רוני, שוער הפועל באר-שבע, גילה יכולת נהדרת בשתי האליפויות ההיסטוריות של המועדון, ב-1975 ו-1976, תחת המאמן אמציה לבקוביץ'. אביגדור, רכז שכיכב בגבעת-ברנר, בהפועל ר"ג ובהפועל ת"א, היה חלק מנבחרת ישראל בגדול הישגיה בכל הזמנים: מדליית כסף באליפות אירופה 1979, בהדרכת רלף קליין.
גיל דווקא החל לשחק כדורגל במחלקת הנוער של הפועל רעננה. "אתה לא תהיה שחקן גדול", אמר לו אז אביו, ארז. גיל חשב אחרת, המשיך לנסות, אבל גילה במקביל גם הרבה אהבה לכדורסל – ושם גם מצא את עצמו. הוא הוביל את תיכון מטרווסט המקומי לאליפות המדינה לבתי-ספר. זכה עם מכבי רעננה בשתי אליפויות נוער, יחד עם מייקל בריסקר (היום בגלבוע/גליל) וליאור קררה (עירוני נס-ציונה).
אבל לתודעה פרץ עם נבחרת העתודה (עד גיל 20). ב-2017 זכה איתה במדליית הכסף באליפות אירופה ביוון. שנה לאחר מכן כבר השתדרג לגמרי. כן, היו שם שחקנים גדולים ממנו. דני אבדיה, מן הסתם, גנב את אור הזרקורים. גם יובל זוסמן. אבל דווקא גיל, הרכז הנחבא אל הכלים על 180 הסנטימטרים שלו, היה הקפטן בנבחרת של אריאל בית הלחמי. החבורה הזאת הטריפה את המדינה בדרך למדליית זהב באליפות שנערכה בגרמניה.
4 צפייה בגלריה
גיל וגולן בני
גיל וגולן בני
שניהם התחילו במגרש הכדורגל. גיל וגולן בני
(צילום: יריב כץ)
אלא שגם היום גיל משוכנע שהיה יכול להצליח גם בכדורגל. "אני חושב שהכדורגל הפסיד שחקן משמעותי", הוא טוען בשיא הרצינות. במשפחה מודים שיש לו בעיטה אדירה שהייתה שווה מקום בקבוצת כדורגל. אחיו גולן דווקא חושב אחרת. "למרות כמה יתרונות כבועט, הוא מתאים יותר לכדורסל מאשר לכדורגל. בוא נגדיר את זה ככה", הוא מחייך, "אני כדורסלן טוב יותר ממה שהוא כדורגלן". בהתאם למסורת למשפחתית, גיל צופה בכל משחק של הפועל רעננה, ככל שאילוצי הקריירה שלו מאפשרים זאת.

בן לוז, גרסת רעננה

גיל הוא הספורטאי המוכר יותר מבין שני האחים. גולן, הקיצוני השמאלי של הפועל רעננה, עדיין אלמוני. אבל האב ארז, שבעצמו היה בלם קדמי במכבי יפו בשנים 1991-1988, בטוח שכישרונו על הדשא לא נופל מזה של אחיו על הפרקט. גולן עזב את הכדורסל כי לא היה גבוה מספיק (1.70 מ'), אבל כבר בגיל צעיר אותת שיש לו כישרון ברגליים. כשהיה בן 12 כבש שמינייה בניצחון קבוצת הנערים של הפועל רעננה על מכבי נתניה. הוא מהיר ובעל יכולת טכנית.
בהמשך הגיע להרכב נבחרת הנוער, נחשב לחלוץ בולט וחגג רגע בינלאומי מאושר ראשון: "שיחקנו באחד הטורנירים מול דנמרק החזקה. קיבלתי כדור בפינה השמאלית של רחבת ה-16 ובעטתי פס מדויק לפינה הקצרה. לא בעיטה באלימות, אלא בניסיון לדייק כמה שאפשר. זה הסגנון שלי".
4 צפייה בגלריה
גולן בני
גולן בני
"אמרו עליו שהוא מזכיר את עומר בוקסנבוים בסגנון המשחק שלו". גולן בני במדי רעננה
(צילום: עוז מועלם)
במשפחת בני מכירים היטב את שמו של כדורגלן העבר של מכבי ת"א, בן לוז. ב-1995, לוז הבקיע בכל אחד משני משחקי הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת. זה בדיוק מה שגולן עשה כשקפץ לפני שנתיים, בגיל 19, לבוגרים של רעננה. זו הייתה העונה האחרונה שלה בליגת העל. "בעונה שעברה ובעונה הזו אנחנו משחקים בלאומית, נגד הירידה. זה הרבה יותר קשה. גם משחקי הבית כביכול, מול יציעים ריקים, לא תורמים לאווירה".
בעונה שעברה כבש שלושה שערים בלאומית, העונה רק אחד. ברור שיש עוד הרבה מקום לשיפור. גם גולן יודע את זה. בינתיים, בקבוצה מרוצים מכישרונו ומשוכנעים שיש לו מקום להתפתח. "אני מאמין שבעוד זמן לא רב נראה אותו בליגת העל", אומר הבעלים אשר אלון.
גולן בני: "למרות כמה יתרונות כבועט, גיל מתאים יותר לכדורסל מאשר לכדורגל. בוא נגדיר את זה ככה"
האבא ארז חולם על איחוד משפחתי בהפועל ת"א. גיל כבר שם, והאב יכול רק לקוות שגולן יצטרף אליו. "באחד השידורים אמרו עליו שהוא מזכיר את עומר בוקסנבוים בסגנון המשחק שלו", מספר ארז. "אז אנחנו רוצים שבוקסנבוים, המנהל המקצועי של הפועל ת"א, יבוא לראות אותו ברעננה כסוג של מבחן. או שיזמן אותו לאימונים בתחילת העונה הבאה. אני בטוח שאם הפועל ת"א תצפה בגולן, היא תצרף אותו. כבר היו לו פניות מליגת העל. לא רצינו למהר, כי הוא צעיר. הפועל ת"א היא כיום המטרה המועדפת".

למה הזזתי את המיטה של דני אבדיה

ובינתיים, גיל עושה חיל ומשתדרג בהיכל שלמה. אחרי שנתיים בגלבוע/גליל, המאמן דני פרנקו סימן אותו כשחקן שיכול למלא תפקיד מרכזי בהפועל ת"א. "חוכמת המשחק, האגרסיביות, הנחישות והקבוצתיות שלקחו את נבחרת העתודה לזכייה באליפות אירופה, עם גיל כקפטן, תואמים את הרוח שאנחנו רוצים", אמר פרנקו. "אני בטוח שהוא יעזור לנו ללכד קבוצה מנצחת על המגרש ומחוצה לו".
4 צפייה בגלריה
בני מול ווילבקין
בני מול ווילבקין
"הראש שלנו עסוק רק באיך לנצח את מכבי ת"T שוב". בני מול ווילבקין
(צילום: עוז מועלם)
גיל מקבל אמון רב מפרנקו. הוא פותח בחמישייה, ומקבל הרבה זמן על הפרקט - 20.5 דקות בממוצע למשחק העונה, לעומת 14.0 בעונה שעברה בגלבוע. התפוקה שלו עומדת על 5.4 נקודות ו-2.3 אסיסטים לערב. מעבר למספרים, הוא מביא איתו הרבה רוח לחימה. לא במקרה יש אוהדים ותיקים שמשווים אותו למוטי ארואסטי. ג'ינג'י תוסס ונחוש, חד עין במסירה, מדליק את הקבוצה. הוא חולם לשחק באירופה, אך בינתיים מאושר מהבחירה בהפועל ת"א ומאמין שהקבוצה תסיים את העונה בצמרת: "אני מרגיש שהתחברתי למועדון ולאוהדים".
ומה יהיה הערב? סקוטי ווילבקין אמר שמכבי רוצה נקמה ספורטיבית על שני הפסדי הליגה הצמודים תוך חודש. "הם קבוצת יורוליג, והראש שלנו עסוק רק באיך לנצח אותם שוב. נעשה הכל".
גיל בני: "למרות שזה הדרבי השלישי שלי, אחרי שניצחנו העונה בשניים הקודמים בליגה, בשניהם בנקודה אחת, אני מאוד מתרגש. "זה יעבור לי"
כמו אחרים, הוא עוקב בקפידה אחרי החבר מהנבחרת העתודה, דני אבדיה. "אין סיבה להסתמס איתו כי הוא כנראה עסוק מעל לראש" אומר גיל. "אנשים מתווכחים, אבל הוא פרץ וכבר עשה את הצעד הכי חשוב: הוא שחקן לגיטימי ב-NBA. זה לא מפתיע, בנו אותו מילדות להיות שם".
כשאני מבקש ממנו סיפורון על דני מימיהם המשותפים בנבחרת, הוא נענה לאתגר: "באחד הלילות ב-2018 בגרמניה אני מוצא את עצמי אחרי חצות עסוק בדני. השותף שלו לחדר, מיכאל מושקוביץ', הרגיש לא טוב ונאלץ לעבור חדר. דני אמר לי שהוא פוחד להישאר לבד, אז אני וגבי צאצאשווילי, שהיה איתי בחדר, סחבנו את המיטה של דני לחדר שלנו".
איך סוגרים את הסיפור על צמד האחים מהכדורסל והכדורגל? עם מי שקדם להם כמובן. רוני מוסקוביץ', כבר בן 75, מפרגן לזוג החדש שתפס את המקום שלו ושל אחיו אביגדור. "אני שמח שסוף-סוף, אחרי הרבה שנים, קם זוג אחים כמונו", הוא אומר. "גם אני התלבטתי בין שני הענפים. המאמנים מיכה שמבן ואריה דוידסקו פנו אליי כדי שאשחק כדורסל בהפועל גבעת-ברנר. החלטתי על כדורגל. למעשה, אני, הספורטאי היחיד בארץ שזכה פעמיים בכל ענף באליפות צה"ל, עם נבחרת הנח"ל".