לפני שמונה שנים אירחה ארה"ב את הקופה אמריקה. זה היה מוזר למדי, הרי אין סיבה שארה"ב מצפון אמריקה תהיה חלק מהטורניר הגדול של דרום אמריקה. אבל ב־2016 חגג הקופה יום הולדת 100 וההתאחדות האמריקאית, יחד עם "קונמבול", הארגון האחראי על הכדורגל בדרום אמריקה, מצאו באירוע אינטרס משותף: כסף. אז הטורניר עבר, במה שאמור היה להיות מקרה חד־פעמי, לארה"ב. לעשר הדרום אמריקאיות צורפו שש נבחרות מ־Concacaf, ההתאחדות הצפון אמריקאית, וביחד יצרו טורניר שבאופן מפתיע היה מוצלח למדי. נמכרו 1.48 מיליון כרטיסים, ממוצע של כ־46,000 למשחק, הרווחים לכדורגל האמריקאי הגיעו ל־80 מיליון דולר ומשחק הגמר הברוטלי שבו ניצחה צ'ילה את ארגנטינה בפנדלים נחרת בזיכרון.
שמונה שנים אחרי, האירוע החד־פעמי ההוא כבר לא חד־פעמי. אחרי שלא הצליחה למצוא מארחת דרום אמריקאית שיכולה להרים את הטורניר הזה השנה, פנתה "קונמבול" לחברים מעבר לגבול והגישה הצעה שאי־אפשר היה לסרב לה: ארה"ב תארח את הטורניר, Concacaf תקבל שוב שישה כרטיסי השתתפות, ואולי הכי מפתה מבחינת האמריקאים: הזדמנות של ממש לראות היכן הם עומדים, מקצועית וארגונית, שנתיים לפני שיארחו את המונדיאל. גאווה לאומית ואידיאולוגיה בצד, זה פורמט הגיוני לגמרי שסביר להניח כי יהפוך לקבוע. אין באמת הצדקה לשתי קונפדרציות נפרדות באמריקה. טורניר אחד מעלה את הרמה ואת העניין, שלא לדבר על הערך הכלכלי של שוק הטלוויזיה של ארה"ב ומקסיקו.
4 צפייה בגלריה
חזרה גנרלית למונדיאל. הקופה אמריקה חוזרת לארה"ב
חזרה גנרלית למונדיאל. הקופה אמריקה חוזרת לארה"ב
חזרה גנרלית למונדיאל. הקופה אמריקה חוזרת לארה"ב
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
4 צפייה בגלריה
קופה אמריקה
קופה אמריקה
(איור: ליאו אטלמן)

על מה כל הרעש?

וכך ייצא הלילה לדרך בארה"ב טורניר קופה אמריקה שייערך ב־12 ערים ו־14 אצטדיונים, שרבים מהם צפויים לארח במונדיאל. יופיעו בו שחקני על, כולל הכישרון הצעיר של אינטר מיאמי, ליונל מסי, וכל המשחקים ישודרו מחוף לחוף. שתי השאלות היחידות שאף אחד לא יודע את התשובות להן, הן איך תיראה נבחרת ארה"ב, והאם לאמריקאי שאינו ממוצא לטיני יהיה אכפת בכלל מכל הרעש הזה. לפחות לגבי השאלה השניה, העובדה שליגת ה־MLS ממשיכה להתנהל במקביל, כי הקומישנר דון גרבר החליט ש"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לסגור את הליגה", לא נוסכת הרבה ביטחון.
מה שיכול לעשות את ההבדל זה כמובן הצלחה של נבחרת ארה"ב. היא לא תצטרך לעבור מוקדמות למונדיאל, מה שהופך את הקופה לטורניר המאתגר ביותר שלה בשנתיים הקרובות. על הנייר, ארה"ב מעמידה השנה את הנבחרת הכי טובה שהייתה לה. המאמן גרג ברהאלטר יגיע למשחק הפתיחה נגד בוליביה, ביום ראשון באצטדיון AT&T בטקסס, כש־23 מ־26 שחקני הסגל שלו משחקים באירופה.
התפיסה הקונבנציונלית טענה תמיד כי ברגע שיותר שחקנים אמריקאים ישחקו באירופה, נבחרת ארה"ב תהפוך למשהו שצריך להתחשב בו בטורנירים עולמיים, אבל מסתבר שזה לא כל כך פשוט. למשחק הידידות נגד קולומביה מוקדם יותר החודש, העלתה ארה"ב בפעם הראשונה 11 שחקנים שכולם משחקים בליגות הגדולות באירופה. היא הובסה 5:1. עכשיו הלחץ כבר מורגש וארה"ב תהיה חייבת, במינימום, לעלות משלב הבתים כדי שברהאלטר לא יצטרך לראות את המונדיאל מהבית.
4 צפייה בגלריה
ג'יו ריינה
ג'יו ריינה
ארה"ב מעמידה השנה את הנבחרת הכי טובה שהייתה לה. ג'יו ריינה חוגג
(צילום: AP Photo/Julio Cortez)
שמונה מ־14 אצטדיוני הקופה יארחו משחקים במונדיאל 2026 ומתכוונים להשתמש בטורניר כאפשרות ההרצה היחידה שתהיה להם. "הקופה יאפשר לנו לקבל בסיס אוהדים בינלאומי, להבין את דפוסי ההתנהגות שלהם ולשמוע מה הם חושבים על האצטדיון", אמר אוטו בנדיקט, האחראי על התפעול באצטדיון SoFi בלוס־אנג'לס.
אבל לא לגמרי ברור עד כמה קהל בינלאומי באמת ינהר למשחקים. האוהדים הדרום אמריקאים כמובן תמיד מתלהבים מהקופה, אבל הם קצת פחות מרוצים מכך שגם החגיגה הזו שלהם עברה לארה"ב.
אוהדי כדורגל אמריקאים אמיתיים כן מתרגשים, אבל המאבק על אוהד הספורט הקז'ואלי קשה בהרבה. הקידום היחצ"ני היה חלש למדי, וכמו תמיד בארה"ב יש תחרות קשה מאוד על תשומת הלב.
4 צפייה בגלריה
 אצטדיון SoFi
 אצטדיון SoFi
האוהדים יאשרו? אצטדיון SoFi
(צילום: AP Photo/Jeff Lewis)

מבחן אמריקאי

האחראי על הצד המסחרי ב־"קונמבול", חואן אמיליו רואה, אמר ל"יאהו" כי על פי ההערכות, 25־30 אחוז מהאוהדים יגיעו מדרום אמריקה והשאר יהיו תושבי ארה"ב. עד השבוע שעבר נמכרו קצת יותר ממיליון כרטיסים - 30 אלף למשחק, בערך 50 אחוז מהקיבולת של אצטדיוני ה־NFL. משחקי ארגנטינה, ברזיל ומקסיקו יהיו כמובן סולד אאוט, אבל יהיו כאלו שלא ימלאו את האצטדיון.
אחת הבעיות היא מחירי הכרטיסים. כרטיס יחיד לשורה הלפני אחרונה במשחק הפתיחה של ארגנטינה מול קנדה, באצטדיון מרצדס בנץ באטלנטה, עלה 307 דולר בזמן כתיבת שורות אלה. אפילו כרטיס למשחק בין פרו לצ'ילה באצטדיון AT&T בטקסס עולה 200 דולר, ומחיר הכרטיס הממוצע לטורניר הוא 283 דולר. יש יתרונות וחסרונות להחלטה לקיים את הטורניר הזה, או כל טורניר גדול, בארה"ב. היתרונות ברורים, אבל מה שקורה עם הכרטיסים הוא דוגמה לחסרונות.
בטורניר קופה אמריקה סטנדרטי בדרום אמריקה, ל"קונמבול" יש שליטה מלאה על הכל, כולל כרטיסים. אבל כאן הם נאלצו לעבוד עם גורמים שונים בכל אצטדיון ובכל עיר. במקום למכור כרטיסים בפלטפורמה אחת, הם האצילו את המשימה לאתרי כרטיסים בסגנון Ticketmaster, וכיוון שבארה"ב שולט המנהג המגונה של "תמחור דינמי", בו מחירי כרטיסים נקבעים לפי ביקוש, זה כבר מערב פרוע. וגם בתחום הזה, הקופה אמריקה יהווה הכנה טובה למונדיאל. תענוג זול זה לא יהיה.
פורסם לראשונה: 01:30, 20.06.24