השבוע פורסם על הקמת ועדה לשיפור הכדורגל הישראלי. הדבר טוב ויפה, אבל יש לי 2 שאלות: 1. אם מקימים ועדה שתביא מסקנות, למה כבר יש מסקנות מראש? בשביל מה לבזבז כסף? 2. מדוע אוהד הכדורגל הישראלי נמצא בתחתית שרשרת המזון? הוועדה כוללת את ראשי הקבוצות, עובדים בהתאחדות ויועצים חיצוניים. לאוהדים אין ייצוג למרות שהם הלקוח.
נתחיל בהסתכלות עסקית קטנה. כל חברה יודעת שצריך לבדוק מה הלקוח רוצה. דמיינו בעל מסעדה שמתייעץ עם שפים בכירים בארה"ב ומגיש כאן מנות מורכבות. זה יפה, אבל לא מתאים לקהל. בהייטק, למשל, נותנים לקבוצת לקוחות לנסות את המוצר. אפשר לראות שגם לומדים מדעות הלקוחות על המוצר. כשמגיעים לכדורגל הישראלי האוהד כלל לא חשוב, וזו התוצאה שרואים במגרשים. חלק מהמעשים של לה פמיליה הם תוצאה של הזנחה שיטתית של היחס לאוהד. האוהד הממוצע מרגיש לא שייך לעניין. שלם על כרטיס, קבל הנחתות מלמעלה ותדאג להתנהג יפה - אחרת תיענש.

1 צפייה בגלריה
אצטדיון טדי כמעט ריק
אצטדיון טדי כמעט ריק
אצטדיון טדי כמעט ריק
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אני חושב שהגיע הזמן שאוהדי הכדורגל והספורט יתאחדו, כי מדובר בבעיה חוצת קבוצות. לאף אחד לא חשוב מה חושב האוהד. אני בטוח שאם תעשו סקר על התוכנית שההתאחדות מציעה, תגלו התנגדות גורפת, אפילו מאוהדי הקבוצות הגדולות. הרי אוהדי בית"ר התנגדו לכרטיס הבית"ריסט, אז עכשיו כל האוהדים יצטרכו להיות עם אחד כזה. האוהדים השתעממו בליגה של 12 קבוצות, ועכשיו שוב מנסים לדחוף להם את הרעיון הזה. הגיע הזמן להגיד די. אנחנו הלקוחות, לא מתייעצים איתנו, אין שיתוף פעולה.
כולם יודעים שהתוכנית החדשה תיכשל. זה רק פיתרון זמני לעזור לגדולות. לפי תקציב המינימום, ליגת העל תקטן בהכרח ל-8 קבוצות. כנראה שבהתאחדות לא מודעים לעובדה שחלק גדול מהקבוצות פועלות סביב תקציב מינימום. הבעיה היא לא התקציב או השימוש בו, וגם לא גודל הליגות או מגבלת הזרים. במקום לבזבז כסף על תוכנית חסרת כל רגש, כדאי להקים קרן ולעזור לקבוצות להתנהל. להאשים את אדומים אשדוד או בית"ר ת"א/בת ים ודומותיהן שאינן ראויות לליגת העל בגלל התקציב זו איוולת שאין כדוגמתה.
בעניין מגבלת הזרים - ראינו במכבי ת"א הגדולה בכדורסל שזרים בלבד זה לא מתכון להצליח, ואין הזדהות של הקהל איתם. מישהו באמת חושב שאם יפתחו שחקני נוער הם יוכלו להתחרות על מקום עם זרים?! תסתכלו מה קורה לנבחרת אנגליה שמתקשה שנים בגלל ריבוי הזרים בפרמייר-ליג. מרוב זרים אנגליה בלי תואר מאז 1966. אז תגידו לי שהם העפילו לגמר היורו. זה חד פעמי. אני לא חושב שהם יתקרבו לזה בעוד הרבה שנים. סרביה, למי שלא יודע, נכשלת כבר שנים במוקדמות והקבוצות שלה לא בולטות ביבשת. למרות שאין הגבלת זרים, היא לא מהווה פקטור בכדורגל העולמי. ליגת פיתוח לנוער יכולה להצליח אם מוכנים שלא יבוא קהל. האם מישהו מוכן לבוא באמצע השבוע למשחק כזה? בטח שלא.
הלאה: אין אוהד שלא מתעצבן כשהוא קורא על הכוונה לצמצם את הליגה ל-12 קבוצות. זו איוולת. זה כבר נוסה בתחילת המילניום ונכשל. עוד רעיון שעולה עכשיו: חיוב באצטדיון ביתי. זה דבר מגוחך. להפועל כפר סבא, נס ציונה, הפועל רעננה ואחרות אין כסף לבנות אצטדיון. הרעיון הוא שהדבר יתמרץ רשויות מקומיות להקים מגרשים חדשים, אבל זה מגוחך. הדבר האחרון שעיריות חושבות עליו זה אצטדיון כדורגל. זה עולה הרבה כסף, ורוב העיריות בגירעון. נוסף על כך יש לתכנן עירונית. לא היינו רוצים שבעיר שלנו תהיה מפלצת נטושה. אם אכן יקום האצטדיון החדש באשדוד, הוא יהיה קללה לכל הקבוצות המקומיות שאינן מסוגלות להביא 20,000 אוהדים.
לפיכך, ניתן לראות שהמסקנות הן ללא רגש ובחוסר התייחסות מוחלט לאוהד. במקום לבזבז כסף על ועדה, דברו עם האוהדים. אנחנו לא רוצים לראות לגיון זרים, ליגה קטנה וחסרת תחרות, כזו שמיועדת רק לגדולות ואין בה רגש, ובטח שלא להיפגע בשירותים שנקבל מהעיריות בגלל ההוצאה על אצטדיון חדש.
הגיע הזמן שנגיד "די". הלקוח תמיד צודק, ואם אתם לא רואים את הלקוח, שחקו מול יציעים ריקים. אנחנו האוהדים נשמיע את קולנו. בלי אוהדים אין כדורגל, ואת זה לומדים קשות עכשיו בברצלונה. בואו נתאגד לפני שזה יהיה משחק של ראשי הקבוצות בלבד.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.