אתמול נפתח בבנגקוק קונגרס פיפ"א ה-73, שצפוי להיות דרמטי במיוחד, עם דרישה של התאחדות הכדורגל הפלסטינית להשעות את ישראל מתחרויות ארגון הכדורגל העולמי. אמנם לא מדובר בהצעה חדשה - הרשות הפלסטינית פונה למוסדות הספורטיביים בדרישה להשעיית ישראל מעת לעת - אך נראה שבסבב הזה, בתזמון של מלחמת "חרבות ברזל" והאווירה האנטי ישראלית בעולם, להצעה הפעם יש משמעות מיוחדת.
למרות הכישלונות הפלסטיניים בזירה הזאת, אנו לא יכולים לזלזל במהלך, שהוא מתחום דיפלומטיית הספורט, קידום שיח א-פורמלי שמשפיע על המטרות הפורמליות של הגורמים השונים.

1 צפייה בגלריה
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ושר הספורט הסעודי עבדול עזיז בן טורקי אל-פייסאל
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ושר הספורט הסעודי עבדול עזיז בן טורקי אל-פייסאל
נשיא פיפ"א עם יורש העצר הסעודי ושר הספורט הסעודי
(SAUDI PRESS AGENCY/Reuters)

יום לאחר השתתפות ישראל באירוויזיון, כדאי להזכיר כי המהלך הא-פורמלי להשתלב באירופה גם באמצעות כדורגל, נחל הצלחה מאז שנות ה-90, כשהכניסה לתחרויות אופ"א הביאה להידוק יחסים מדיניים וכלכליים עם מדינות אירופה. כמו ישראל, גם הגופים והבכירים הפלסטינים משתמשים במהלך דומה לקידום האינטרסים שלהם. מדובר בערוץ חשוב במסגרת הבעת עוצמה רכה של מדינות או מדינות שבדרך.
לעומת מהלך הצהרתי זה, שמקודם על ידי הפוליטיקאים של הרשות הפלסטינית, ראוי להזכיר כי בפועל ישראל מתנהלת כדי לקדם ערכים של שוויון וחיים בשיתוף באמצעות ספורט. לכדורגלן ולספורטאי הערבי בישראל יש מקום לביטוי בממלכתיות הישראלית ובשדה הספורטיבי - בקבוצות ובנבחרת - ובמקביל מקודמות פעילויות ספורט רבות ביישובים הערביים.
בנוסף כדאי לציין שלמרות האווירה בתקשורת, המציאות המדממת בעזה ובישראל והצהרות לא אחראיות של פוליטיקאים ישראלים, אין בישראל אלימות קשה במגרשים, כאשר בחודשים האחרונים מאז שיבת הקהל למגרשים נרשמו התפרעויות בודדות בלבד. למרות הרצון של גורמים רבים לשסות ולהתסיס והתנאים הלא קלים, הנורמליזציה במגרשי ליגת העל והלאומית נשמרת וגם הקבוצות הערביות מודעות לנושא ופועלות ככל יכולתן להרגעת המצב. יהיה נכון לומר שמול המציאות המלחמתית, הספורט בישראל פועל מולו בדיכוטומיה והמגמה החיובית מתרחשת ב-99.9 אחוז מהמגרשים.
ההתאחדות לכדורגל ומנהלת הליגות פועלות ככל יכולתן במציאות מורכבת ולא פשוטה. טוב יהיה אם הפוליטיקאים בישראל- וגם ברשות הפלסטינית- ילמדו מהן. הפנייה של ההתאחדות הפלסטינית לפיפ"א יכולה לגרום לנזק, אבל היא מזכירה לכולם שדווקא בכל הקשור לערכים בספורט בכלל ובכדורגל בפרט, יש מקום לאופטימיות ולתקווה להסדר הולם שיגרום לשני העמים לחיות ביחד. בספורט הנורמליזציה הזאת כבר מתקיימת הלכה למעשה.
הכותבת היא מנכ"לית "ערכים בספורט"

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.