מצוינות בספורט מוגדרת כיכולת להופיע באופן עקבי ברמה גבוהה ולהשיג תוצאות יוצאות דופן. זה כרוך בשליטה במיומנויות ובטכניקות של ספורט, הבנה עמוקה של המשחק ויכולת לבצע תחת לחץ.
מצוינות בספורט היא לא רק ניצחון; זה לדחוף את עצמך להיות הכי טוב שאתה יכול להיות. מדובר בהגדרת מטרות ובחתירה להשגתן, לא משנה כמה קשות הן עשויות להיות. מה נדרש כדי להשיג מצוינות בספורט?
2 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס מדבר לקהל אחרי שבירת השיא
לברון ג'יימס מדבר לקהל אחרי שבירת השיא
לברון ג'יימס מדבר לקהל אחרי שבירת השיא
(צילום: רויטרס )
1. כדי להצטיין בספורט, חשוב שיהיה לך כישרון טבעי לספורט שאתה עוסק בו. קל יותר לפתח את הכישורים והטכניקות שלך אם יש לך בסיס חזק לבנות עליו. עם זאת, כישרון לבדו אינו מספיק. אתה צריך להשקיע עבודה כדי לחדד את כישוריך ולפתח את היכולות שלך. טום בריידי - שזכה בשבע אליפויות סופרבול ובמספר רב של פרסי MVP. קיבל את ההכרה הראשונית שלו בעיקר בזכות ה-IQ הגבוה שנולד איתו, אבל יחד עם זאת עבד ללא לאות כדי לחדד את כישוריו ולשכלל את האומנות שלו לאורך השנים.
2. אין תחליף לעבודה קשה. כדי להגיע למצוינות בספורט, אתה צריך להשקיע אינספור שעות של אימונים, תרגול והכנה. אתה צריך להיות מוכן להקריב ולתעדף את הספורט שלך על פני דברים אחרים בחיים שלך. אתה גם צריך להיות מסוגל לדחוף את עצמך עד הקצה, גם פיזית וגם נפשית.
ליונל מסי הוכיח את החשיבות של מאמץ וצמיחה מתמדת על ידי שיפור מתמיד של כישוריו למרות שהצליח לזכות כבר בתחילת הקריירה שלו בפרסים רבים.
3. מצוינות בספורט דורשת רמה גבוהה של מסירות. אתה צריך להיות מחויב לספורט שלך, גם כשלא מתחשק לך להתאמן או להתחרות. אתה צריך להיות מוכן להשקיע מאמץ וזמן כדי להשתפר, גם אם ההתקדמות נראית איטית או לא קיימת לפעמים. מסירות כרוכה גם בטיפול בגוף, מנוחה מספקת ואכילת תזונה בריאה.
סרינה וויליאמס טניסאית שזכתה ב-23 תארי גראנד סלאם ליחידים, שהפכו אותה לאחת השחקניות המצליחות בתולדות הספורט נאבקה בפציעות ובכישלונות אישיים לאורך הקריירה שלה, אך עדיין הצליחה לזכות במספר רב של תארי גראנד סלאם גם לאחר חזרתה מחופשת לידה.
4. גישה חיובית חיונית להשגת מצוינות בספורט. זה עוזר לך לשמור על מוטיבציה, ממוקדת ועמידה מול כישלונות ומכשולים, להישאר צנוע ופתוח ללמוד מאחרים.
2 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס טניסאית אמריקאית
סרינה וויליאמס טניסאית אמריקאית
סרינה וויליאמס
(צילום: AFP)
5. קשיחות נפשית היא היכולת לבצע תחת לחץ ולשמור על מיקוד. זה כרוך בביטחון לקחת סיכונים, את החוסן לחזור מכישלון, ואת היכולת לנהל את הרגשות שלך ולהישאר רגועים לחץ.
סימון בילס, למשל, הפגינה מסירות וקשיחות נפשית בכך שהמשיכה להתחרות ברמה גבוהה למרות התמודדות עם אתגרים, כמו שערוריית לארי נסאר וביקורת מצד אנשים שלא הסכימו עם החלטתה לתעדף את בריאותה הנפשית באולימפיאדת טוקיו.
בתקופה בא אנו חיים שהכל חייב להיות מהיר ונגיש ואין זמן לבזבז ספורטאים צעירים פורשים כבר בתחילת הדרך. מלקולם גלדוול בספרו ״מצוינים״ מספר על תרבויות בהם הסבלנות ההשקעה והעבודה הסיזיפית הם ערך עליון עליו גדלים ילדים. הדוגמא המובאת בספר היא על מבחן משווה במתמטיקה ובמדעים שמועבר בין ארצות שונות בעולם.
למבחן הזה מצורף שאלון מייגע ומשעמם עם 300 שאלות שקשורות בשמות ההורים רמת ההשכלה שמות כתובות וכו'.
רוב הנבחנים מתייאשים מהשאלות ולא עונים על חלקה מהשאלות. במחקר שעשו מצאו קשר ישיר בין כמות השאלות שלא ענו עליהם לבין ההצלחה במתמטיקה. כלומר היו הבדלים בין מדינות בכמות השאלות שעליהם לא ענו התלמידים. מדינות שעליהם התלמידים ענו על רוב השאלות בשאלון הם אלו שגם התוצאות שלהם במבחני המתמטיקה היו מהגבוהים ביותר ומדינות שאצלם התלמידים ענו הכי פחות על השאלות, התוצאות שלהם היו הרבה פחות טובות במתמטיקה. כמובן שהמדינות המובילות האלו היו יפן, סין, קוריאה, סינגפור, הונג קונג וכו'. ההבנה שלטובת ההצלחה חייבים סובלנות היא קריטית.
מצוינות בספורט היא מטרה נעלה, אבל היא ניתנת להשגה עם השילוב הנכון של כישרון, עבודה קשה, מסירות, גישה חיובית וקשיחות מנטלית. חשוב לזכור שמצוינות היא מסע, לא יעד. זה דורש מאמץ מתמיד, צמיחה ולמידה. בין אם אתה ספורטאי מקצועי או לוחם סוף שבוע, שאיפה למצוינות בספורט יכולה לעזור לך לפתח מיומנויות ותכונות יקרות ערך שיועילו לך בכל תחומי חייך.
• הכותב הינו פסיכולוג, פרטיקן בשירות הפסיכולוגי החינוכי בפתח תקווה ויועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט המאמץ והביצוע. מלווה קבוצות ושחקנים לשיפור ביצועים על ידי הקניית כלים קוגניטיביים ומנטליים.

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.