יוני ארליך מדבר על סוף פרשת ג'וקוביץ'
(צילום: נויל האריס)
כמו כמעט בכל ענף ספורט אחר, הקביעה כי מישהו הוא "הטניסאי הגדול בכל הזמנים" היא די סובייקטיבית. הפרמטר האובייקטיבי היחיד הוא מספר תוארי הגראנד סלאם, אבל גם הוא יכול להטעות.
סרינה וויליאמס אולי לא תעבור את 24 תוארי הגראנד סלאם של מרגרט קורט, ועדיין היא הגדולה אי פעם בפער עצום. לרפאל נדאל יש 20 סלאמים, כמו לרוג'ר פדרר ונובאק ג'וקוביץ', אבל 13 מהתארים שלו הושגו ברולאן גארוס, כשלעומת זאת יש לו רק שני תוארי ווימבלדון אותם השיג לפני יותר מעשור ורק אליפות אוסטרליה אחת, בה זכה לפני 13 שנה. האם זה הופך את סך הזכיות שלו לפחות מרשים? יותר מרשים? אין תשובה ברורה וטוב שכך, כי ויכוחים על ספורט זה הכי כיף, אבל המספרים אף פעם לא מספרים סיפור מלא. בוודאי לא במקרה של נדאל, שהקריירה שלו הייתה צריכה להיגמר כבר לפחות פעמיים, ואיכשהו הוא עדיין כאן.
4 צפייה בגלריה
רפאל נדאל
רפאל נדאל
הקריירה שלו הייתה צריכה להיגמר כבר לפחות פעמיים, ואיכשהו הוא עדיין כאן. נדאל
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
נדאל יתחיל הלילה את אליפות אוסטרליה כשהוא כבר בן 35. תואר הגראנד סלאם האחרון שלו היה ברולאן גארוס ב־2020. הוא פרש לפני אליפות ארה"ב בקיץ שעבר, ועבר ניתוח בכף הרגל שסיים לו את 2021. בדצמבר נדבק בקורונה שהעמידה בספק את השתתפותו באליפות אוסטרליה הזו. לכל אורך הקריירה, הגוף העצום שלו התמרד שוב ושוב נגד האיש שדרש ממנו יותר מכפי שכל טניסאי אחר דרש מגופו. עכשיו, כך נראה, זה המרד האחרון.

קריפטונייט ודמעות

"כל עוד רפאל נדאל משחק טניס, הוא תמיד אחד הפייבוריטים בכל טורניר", אמר בוריס בקר לפודקאסט ספורט גרמני, "אני חושב שבראש שלו הוא רק רוצה לנצח עוד פעם אחת ברולאן גארוס, אבל הוא צריך להגיע לשם בכושר ובלי פציעות. טניסאים שזכו בכל כך הרבה תארים לא היו משחקים אם לא היו חושבים שיש להם סיכוי, אבל באוסטרליה השנה אין על נדאל לחץ".
4 צפייה בגלריה
רפאל נדאל
רפאל נדאל
הזדמנות שלא תחזור לזכות בגראנד סלאם ה-21
(צילום: AFP)
שאלת הלחץ הייתה תלויה כמובן בתוצאות סאגת ג'וקוביץ', שהגיעה להכרעה הבוקר. הסרבי לא ישחק. בלתי אפשרי שנדאל לא יראה את ההזדמנות, שלא תחזור, לזכות בגראנד סלאם ה־21 ובעוד כמה חודשים גם ב־22 בפריז, ופתאום יהיה ביתרון של שניים על נובאק ופדרר, ואז מה יגידו המתווכחים על תואר "השחקן הגדול בכל הזמנים"?
"כל עוד נדאל משחק טניס, הוא תמיד אחד הפייבוריטים בכל טורניר", אמר בוריס בקר, "טניסאים שזכו בכל כך הרבה תארים לא היו משחקים אם לא היו חושבים שיש להם סיכוי, אבל באוסטרליה השנה אין עליו לחץ"
כדי שזו תהיה אפילו אפשרות, נדאל יצטרך אליפות אוסטרליה מהסוג שלא היה לו מאז 2009. הטורניר שזכה לכינוי "הגראנד סלאם השמח", הוא יותר סוג של קריפטונייט עבור נדאל. מאז ניצח את פדרר בגמר שטוף דמעות ב־2009 קרו לו רק דברים רעים במלבורן. מתוך שלוש הפעמים בהן פרש באמצע משחק גראנד סלאם, שתיים היו באוסטרליה. וגם כשלא היה פצוע, ההפסדים היו קשים וברוטליים. ב־2012 היה לו יתרון שבירה במערכה החמישית נגד ג'וקוביץ', והוא הפסיד בסיומו של הגמר הארוך בהיסטוריה – חמש שעות ו־53 דקות. בשנה שעברה הפסיד ברבע הגמר לסטפנוס ציציפאס אחרי שאיבד יתרון 0:2 במערכות.
4 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
בלעדיו יהיה לנדאל הרבה יותר קל. ג'וקוביץ'
(צילום: AFP)
"כשאתה מתבגר קצת", אמר נדאל בראיון בחודש שעבר, "התחושות שונות בכל המובנים. בכל פעם שאתה צריך לחזור מפציעה יש לך יותר ספקות, אבל אני מכיר את התהליך, הייתי שם הרבה פעמים. אני יכול להתגבר על הספקות, אבל אני לא יכול לשלוט בהחלטות של הגוף שלי". הוא כן יכול לשלוט בהחלטה מתי לעצור הכל, והוא גם יודע היום שהמשולש פדרר־נדאל־ג'וקוביץ' אינו שווה צלעות יותר - היריב היחיד של נובאק ג'וקוביץ' בדרך לשיא הגראנד סלאמים הוא נובאק ג'וקוביץ'.

הריקוד האחרון?

כשנדאל, אחד המבקרים של ג'וקוביץ' על רקע סירובו להתחסן, נשאל בסוף השבוע האם העניין בטורניר ייפגע בהיעדרו של הסרבי - ובמילים אחרות, האם זכייה שלו באליפות אוסטרליה בלי ג'וקוביץ' ופדרר תגיע עם כוכבית – ענה: "שחקנים באים והולכים, אף אחד לא גדול מהמשחק או מהטורניר הזה. גם ג'וקוביץ', פדרר ונדאל יילכו ואליפות אוסטרליה תישאר תמיד". הוא צודק כמובן. הטניס לא אמור היה להתאושש מסוף עידן בורג־מקנרו־בקר־לנדל. הוא לא אמור היה להתאושש מסוף עידן סמפראס־אגאסי. הוא יתאושש גם מסוף עידן פדרר־נדאל־ג'וקוביץ', ונדאל מבין את זה היטב.
בכל פעם שאתה צריך לחזור מפציעה יש לך יותר ספקות, אבל אני מכיר את התהליך, הייתי שם הרבה פעמים", אמר נדאל. "אני יכול להתגבר על הספקות, אבל אני לא יכול לשלוט בהחלטות של הגוף שלי"
בפרופיל הטוויטר של רפאל נדאל יש רק שתי מילים: "שחקן טניס". לא "שחקן טניס מקצועני" כמו בפרופיל של פדרר, רק שחקן טניס. זה מה שהוא עושה כל חייו, ברמת אינטנסיביות שאמורה הייתה לגמור לו את הקריירה מזמן, או לפחות להוציא אותו קצת מדעתו, אבל איכשהו הוא בדיוק מי שהיה לפני 15 שנה. הוא הגיע למלבורן בשקט־בשקט, לא עשה דרמה מהדרישות הרפואיות, והצטלם באצטדיון המרכזי עם המילים "אני כאן", כי גם היום אף משחק לא נגמר עד שרפאל נדאל מחליט שהוא נגמר. אולי הוא לא השחקן הגדול בכל הזמנים, אולי בעתיד יהיו שחקנים טובים ממנו, אבל אף פעם לא יהיה עוד אחד כמוהו. ואם 2022 היא אכן הריקוד האחרון, רפא נדאל לא יירד מהרחבה בלי לשרוט כל פינה שלה.
פורסם לראשונה: 16:28, 16.01.22