מסיבת עיתונאים מכבי חיפה אחרי פריז סן ז'רמן
(צילום: עוז מועלם)
אין שאלה שנשמעת יותר מחוץ לאצטדיוני כדורגל לפני משחק מאשר "כמה ייגמר?" כך היה גם אתמול, רק שבמקרה הזה, השואל תמיד נתן תוספת משלו. היה אפשר לשמוע זאת שוב ושוב בחיפה - אחרי שמישהו הימר על תוצאה גבוהה הוא שמע בחזרה "העיקר להבקיע שער". בפועל מכבי חיפה עשתה הרבה יותר מזה.
מסי-בה בחיפה - כל הכתבות
הורדת המועקה הזו, של אי-הבקעה בליגת האלופות כל כך הרבה משחקים ברציפות, לא סתם התרחשה אלא הגיעה בצורה יפה, לא בטעות, בדקות של כדורגל יפה, במצב שנתן יתרון ולא סתם שער ניחומים, ובעיקר במחצית ראשונה אדירה, כנראה הטובה ביותר של קבוצה ישראלית בליגת האלופות. מחצית בה מכבי חיפה רשמה כפול בעיטות למסגרת מאשר פריז סן-ז'רמן, אחת הקבוצות הטובות בעולם.
6 צפייה בגלריה
אמבאפה בחיבוק ידידותי עם דילן בטובינסיקה בסיום הערב
אמבאפה בחיבוק ידידותי עם דילן בטובינסיקה בסיום הערב
בטובינסיקה ואמבאפה נפרדים כידידים
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
אצילי מול ניימאר
אצילי מול ניימאר
אצילי מול ניימאר. מחצית ראשונה אדירה של חיפה
(צילום: עוז מועלם)

לשפשף את העיניים

ובכלל, היה במשחק יותר מאותה מחצית. פ.ס.ז' לא הובילה עד הדקה ה-69, ובשער היתרון של קיליאן אמבאפה השתרר שקט, כזה ששמור לרגעי אכזבה ספורטיבית גדולים. מכבי חיפה הפסידה, ואפילו בהפרש שני שערים, אבל גם קבוצות בליגה הצרפתית יכולות ללמוד ממה שהיא עשתה מול פ.ס.ז' בחלקים גדולים של המשחק, וזה אומר המון.
נכון, בחלק הראשון של המשחק לאו מסי וניימאר נראו קצת זומביים (אמבאפה היה מרהיב מהרגע הראשון), אבל תחשבו על יחסי הכוחות. לא משנה כמה מאבקים היו בין השחקנים, גם בדקה ה-71, כשאתה כבר אמור להיות מורגל למחזה, עולה רפלקס של שפשוף עיניים כששון גולדברג לוקח לאמבאפה את הכדור בצורה נקייה.
6 צפייה בגלריה
פרנצדי פיירו שחקן מכבי חיפה
פרנצדי פיירו שחקן מכבי חיפה
מכבי חיפה באה להראות לפריזאים שהיא לא נמושה. פיירו
(צילום: עוז מועלם)
מכבי חיפה באה להראות לפריזאים שהיא לא נמושה, אפילו לא קרוב לכך. כל ניסיון הנעת כדור נתקל בסגירות ברורות - עומר אצילי ופרנצדי פיירו על שני הבלמים בצדדים, צ'ארון שרי סוגר את מרקיניוס, מוחמד אבו פאני ונטע לביא את ויטיניו ומרקו וראטי. במקביל, כשמכבי חיפה השיגה את הכדור, חזיזה נכנס יותר פנימה, למשוך איתו שחקן, ואצילי נע לכיוון האגף, למקום בו הוא מרגיש יותר נוח. גם אם אצילי לא הצליח לבצע פעולות גדולות בהתקפה, זה היה מהלך מעניין שעבד טקטית.
כך, שחקני חיפה התמודדו טוב יותר מרבים אחרים שניסו מול שלושת הכוכבים, למרות שבסוף שלושתם כבשו, כיוון שכמה שלא תעבוד נכון, מול התקפה ברמה הזו אתה לא תלוי בעצמך, זה לא מספיק. כשיש שחקן שמוסר כמו מסי, ושחקן כל כך מהיר שמסיים בתנועה כמו אמבאפה, והם משתפים פעולה יחד, אז כמעט אף אחד לא יכול לעצור אותם, לפעמים גם לא קבוצות מהגדולות בעולם. המטרה היא לעבוד נכון כדי להתמודד עם מה שאפשר, ואת זה מכבי חיפה עשתה מצוין רוב המשחק.
דברים חשובים נוספים היו ההיצמדות לשחקני פ.ס.ז', לא לשמור מהם מרחק, והאגרסיביות. קבוצתית הדבר בא לידי ביטוי, למשל, בניסיון הוצאת חוץ בדקה ה-15, אז כל שחקן של פ.ס.ז' נסגר היטב ואצילי הוציא את הכדור לניימאר. אישית, הפרמטרים האלה התבטאו הכי טוב אצל אבו פאני.
6 צפייה בגלריה
מוחמד אבו פאני שחקן מכבי חיפה מול מרקיניוס שחקן פריז סן ז'רמן
מוחמד אבו פאני שחקן מכבי חיפה מול מרקיניוס שחקן פריז סן ז'רמן
הטוב ביותר אצל הירוקים. אבו פאני
(צילום: עוז מועלם)
היו למכבי חיפה כמה שחקנים טובים מאוד במשחק הזה, אבל הטוב ביותר היה אבו פאני. פחות משלוש דקות מתחילת המשחק אבו פאני הספיק לעשות עבירה גם על מסי וגם על אמבאפה, ובהמשך הוסיף המון פעולות אחרות, הפעם חוקיות. הוא שחרר את הכדור לחזיזה במצב הטוב בו פיירו היה בנבדל. הוא הסתובב על וראטי במשחק לחץ. הוא הוציא לניימאר כדורים מהרגליים. אבו פאני רשם במשחק הזה מעל 96 אחוז דיוק במסירה, הכי גבוה מכל השחקנים במגרש, גם יותר מאמן הנעת הכדור וראטי.
שחקנים בולטים נוספים היו שרי, נטע לביא, דניאל סונדגרן וגם חזיזה כמובן, שממשיך להראות כמה הוא חשוב לעקרונות המשחק של ברק בכר. למרות שחזיזה דייק הפעם רק בהרמה אחת מתוך 7, אותה אחת מדויקת הביאה את השער. "מכבי חיפה הפתיעה אותנו מאוד", אמר הבלם-קשר דנילו אחרי המשחק. "בעיקר במשחק הלחץ. הם לחצו ממש טוב ולקח זמן עד שהפנמנו זאת והתחלנו לזוז בצורה נכונה יותר כדי להשתחרר".

השיא של מסי

פריז השתחררה, בעיקר מסי, שגם רשם שיא בסמי עופר. מכבי חיפה היא הקבוצה ה-39 במספר מולה הבקיע מסי בליגת האלופות, ועם השער שלו לרשת של ג'וש כהן הוא עבר את כריסטיאנו רונאלדו כשחקן שהבקיע מול הכי הרבה קבוצות שונות במפעל.
6 צפייה בגלריה
לאו מסי מחייך אחרי שכבש
לאו מסי מחייך אחרי שכבש
הזכיר לנו שאין פער גדול יותר בליגת האלופות מאשר בין נס-ציונה לפריז. מסי
(צילום: עוז מועלם)
מסי השתחרר, והזכיר לנו שאין פער גדול יותר בליגת האלופות מאשר בין נס-ציונה לפריז. אין קבוצת צ'מפיונס שעברה השבוע מרחק גדול יותר. לא מרחק פיזי אלא בראש. איך אתה עובר מניר ברקוביץ' לקיליאן אמבאפה? בשבת מכבי חיפה ידעה שגם אם דברים לא ילכו, בכר יעשה שינויים במחצית וסיכוי טוב שיהיה בסדר. ואז, כמה ימים אחרי, המצב הפוך. פ.ס.ז' אמנם לא הייתה צריכה חילופים, המאמן כריסטוף גלטייה פתח עם ה-11 החזקים ביותר שעמדו לרשותו למעט אשרף חכימי, אבל אתה יודע, או יותר נכון מניח, שגם אחרי מחצית רעה כוכבי העל ייראו אחרת.
היו ביציעים כמה צופים שבאו בשביל אותם כוכבים, בעיקר עבור מסי, אבל הם נבלעו בהמון. כל העיתונאים הצרפתים, אנשי הצוות שעוטפים את פ.ס.ז', גם חלק מהשחקנים, דיברו על האווירה, ובאמת ליגת האלופות הגיעה במלואה לסמי עופר. עשרות רבות של עיתונאים מחו"ל; צוותי שידור ממדינות שונות כולל ארגנטינה (בשביל מסי) וברזיל (בשביל ניימאר); פרשנים מפורסמים כמו עמנואל פטי, שכבש בזמנו שער בגמר המונדיאל ועדיין השאיר את הקוקו, רק שהוא בלבן בוהק כיום.
6 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אווירת ליגת האלופות הייתה במלואה בסמי עופר
(צילום: עוז מועלם)
מכבי חיפה תארח עוד שני משחקים כאלה. היא כבר הורידה מעצמה את החשש, הבקיעה שער ועכשיו, כמו שאמר בכר בסיום, תכוון גם לנקודות. זה לא דבר פשוט בבית הזה, אבל יובנטוס נמצאת כרגע על האפס, בדיוק כמו מכבי חיפה. אם הירוקים ישחקו כמו אתמול גם מול הגברת הזקנה, הוצאת נקודות כבר הרבה יותר אפשרית.