זה כבר הפך לדפוס קבוע: עוד עונה מסתיימת בתחושת החמצה אצל קבוצות הכדורסל הישראליות המובילות, מכבי ת"א והפועל ירושלים. השמות הגדולים קרסו במאני טיים והדבר היחיד שהקבוצות מצטיינות בו הוא במה שהפך לספורט לאומי: פיטור מאמנים. במבט לאחור, כדאי לשים לב למכנה המשותף בעונות ההצלחה לעומת המכנה המשותף של השנים שהסתיימו בכישלון מהדהד. ספוילר - שחקנים ישראלים.
אני לא מגיע מהכיוון של "הרמת קרנו של השחקן הישראלי" ו"ליגה ישראלית צריכה להיות מבוססת על שחקנים ישראלים". גם אם אלו טענות נכונות הן לא עוסקות במהות - שחקנים ישראלים בכירים משפרים את תוצאות הקבוצה. זה בדוק.

1 צפייה בגלריה
בלייזר מרחף להטבעה
בלייזר מרחף להטבעה
בלייזר מרחף להטבעה
(צילום: עוז מועלם)

קחו למשל את מכבי ת"א. בשנים היפות של 2006-2004 היו לה שחקני מפתח ישראלים כמעט בכל העמדות, כדוגמת גור שלף, טל בורשטיין, עומרי כספי, דרק שארפ, יניב גרין ויותם הלפרין. גם בזכייה ב-2014 יוגב אוחיון, גיא פניני והמתאזרח הוותיק דייויד בלו, היו שחקנים דומיננטים שסייעו רבות בכל העונה. העונה המוצלחת של יאניס ספרופולוס שנגדעה בעקבות הקורונה, התאפיינה בכוכבים ישראלים כמו דני אבדיה ויובל זוסמן. כמובן שהשחקנים הזרים היוו את האקס פקטור, אך גם בעונות המאוחרות יותר נחתו כאן כוכבי ענק שלא סייעו למכבי להגיע לטופ ולקטוף תארים. סקוטי ווילבקין, טיילור רוצ'סטי וג'רמי פארגו הם רק רשימה חלקית מהשמות שהגיעו עם המון ציפיות וכסף ולא הצליחו להותיר חותם אמיתי.
כעת, קחו את כל מה שנכתב ותעשו" העתק הדבק" להפועל ירושלים. שתי האליפויות ההיסטוריות בעשור הקודם נלקחו המון בזכות ליאור אליהו ויותם הלפרין שביצעו את המהפך ההיסטורי של הקבוצה. גם עונת הזכייה ביול"ב קאפ הייתה בהובלת דורון שפר ועידו קוז'יקרו. וכמובן, הזכייה הראשונה בגביע מול מכבי, עם מהפך נדיר שביצעו גיא פניני ודרור חג'ג' עם המון הקרבה ונשמה.
וזהו עצם העניין. שחקנים טובים ומוכשרים ככל שיהיו לא "התאבדו" עבור הקבוצה. אסופת שחקנים אמריקאים לא מצליחה לייצר מוטיבציה קבוצתית. כאשר יפסיקו לדחוק שחקנים מובילים כמו יפתח זיו ועוז בלייזר לסוף הספסל, וכאשר ירושלים תחתים ישראלים איכותיים יותר מווילי וורקמן ואיתי שגב, ללא ספק יצאו הקבוצות לדרך חדשה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.