כאוהד מכבי תל אביב, עצוב לי לראות שהיא הפכה לקבוצת מרכז טבלה/תחתית ביורוליג. ישנה תחושה שקיימות 7-6 קבוצות צמרת ביורוליג, שהפער התקציבי בינן לבין מכבי רק הולך וגדל, וכתוצאה מכך איכות הסגל שלהן היא פשוט ליגה אחרת - כך שלא קשה להמר שגם בשנים הקרובות מכבי לא תהיה בפיינל פור. גם אם בשנה מסוימת מכבי תצליח להתגנב לשם, שחקניה הטובים יעברו מיד לקבוצות העשירות באירופה.
גם יאניס ספרופולוס התייחס לחשיבות הכל כך גדולה של התקציב בראיון לתקשורת לפני מספר ימים: "אני חושב שהגדלת התקציב של מכבי תיתן לה חומר שחקנים טוב יותר, ואפשרות לעשות דברים גדולים יותר".

1 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
המאמן עודד קטש
(צילום: עוז מועלם)

בואו ננסה לנתח איך הפכה מכבי לקבוצה "ענייה" באירופה, מדוע יש פער תקציבי כל כך גדול בין מכבי לבין קבוצות היורוליג הבכירות ומה ניתן לעשות כדי להגדיל את התקציב בצורה משמעותית. אלו הנחות היסוד כפי שפורסמו בתקשורת בשנה האחרונה:
1. מחירי המינויים למשחקי מכבי הם היקרים מבין קבוצות היורוליג - בפער גדול מאוד מיתר הקבוצות (בממוצע פי 2 עד 3 ואפילו יותר). 2. מכבי בין 3-2 הקבוצות עם כמות המינויים הגדולה ביורוליג. 3. מכבי מכרה לעונה הקרובה את כל המינויים ותאי הצפייה. 4. מכבי ידועה כקבוצה עם הכנסות גדולות מספונסרים, מדיה וכד'.
ניתן להסיק מכך כי מכבי היא הקבוצה עם ההכנסות העצמיות הגדולות ביורוליג, בפער גדול מרוב הקבוצות, אולם כאן אנחנו מגיעים לנתון המדהים הבא: תקציב מכבי הוא רק התשיעי בגובהו ביורוליג! איך זה קרה?
לצערי, המסקנה המתבקשת היא שלכאורה הבעלים של מכבי הם אלו שתורמים לתקציב קבוצתם הכי מעט במפעל, או לפחות בין 3-2 האחרונים, ואולי הם לא תורמים כלל להגדלתו. אם נעשה דירוג מי מבין בעלי קבוצות היורוליג מכניס את היד הכי עמוק לכיס, יש לי הרגשה שמכבי תהיה עמוק מתחת לקו האדום. בהנחה שמכבי קרובה למיצוי יכולת ההכנסות העצמיות שלה (יש גבול עד כמה ניתן לייקר את מחירי המינויים), הבעלים הם הדרך היחידה להגדלת התקציב.
נסטה קצת מהנושא ונשאל: למה אנשים עשירים מחזיקים בקבוצות ספורט? מהי התכלית? מה יוצא להם מזה? בדרך כלל מדובר באנשים עשירים מאוד ("טייקונים") שרוצים לתרום מהונם לקהילה בחזרה. הכלל הלא כתוב הוא שאנשים אלו מרוויחים בתמורה פרסום וכבוד. אולם במקרה של מכבי (והפועל ת"א בכדורגל), הכלל לא מתקיים.
רקאנטי, פדרמן ושמעון היקרים - אנחנו, אוהדי מכבי, משלמים באהבה גדולה את מחירי המינויים הגבוהים בישראל ובאירופה, וכעת הגיע הזמן למלא את חלקכם במשוואה בין אוהדים לבעלים: להכניס את היד לכיס ולהגדיל בצורה משמעותית את התקציב כדי להחזיר את מכבי להיות אחת הגדולות באירופה. ואם אין באפשרותכם לעשות זאת, אין ספק שלמותג כל כך גדול כמו מכבי (שלצערנו הולך ונשחק בשנים האחרונות) יימצא בקלות רוכש חדש (כמו יעקב שחר או אלונה), שיוכל לעשות זאת.
אין ויכוח על אהבתכם ותרומתכם למכבי, אולם בתקופה הזו התרומה הכי גדולה ואצילית שלכם אחרי כל כך הרבה שנים תהיה למצוא בעלים עשיר יותרף אשר יוכל להגדיל בצורה חדה את התקציב ולטווח ארוך. עד שזה לא יקרה, מכבי תישאר במרכז/תחתית היורוליג, ושחקנים כמו לארקין, טבארס וקלאתס ינחתו ביד אליהו רק פעם בשנה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.