כשאנחנו בוחנים את נושא המגדר לאורך השנים רואים שייצוגן של הנשים בספורט הולך ועולה. ניקח כדוגמה את מרתון בוסטון 1967, עת ניסו להוציא מהתחרות את קתרין שוויצר שנרשמה בשם K.V. Switzer כדי להסתיר את מינה. רק ב- 1972 הורשו נשים להשתתף באופן רשמי בריצת מרתון, ולראשונה בשנת 1984 נכנס המרתון נשי למשחקים האולימפיים. שכרן של הנשים ותפקידי המפתח אותן הן תופסות בספורט עדיין נמוך משל הגברים, אך לאורך העשורים האחרונים אנו עדים להתארגנויות שונות ולמחאות בכדי להשוות את שכר הספורטאיות והמאמנות לשכר הספורטאים והמאמנים, כמו גם להשוות את התנאים והמעטפת הקשורה למספר אימונים, תנאי אימון, מעטפת רפואית, אופן הנסיעה לאימונים ולתחרויות וכדומה, לתנאיהם של הספורטאים הגברים.
גם בעולם התקשורת רואים עדנה לשדרניות הספורט, שטח שהיה עד לפני מספר עשורים נחלתם הבלעדית של גברים. ואם נתייחס לבעלות על קבוצות וניהול מועדונים הרי שעדיין תחום זה בשליטה גברית, אך קיימות נשים בתפקידי אימון וניהול, כדוגמת אלונה ברקת שהייתה האישה הראשונה בישראל ששימשה כבעליה של קבוצת כדורגל.
1 צפייה בגלריה
נדיה קומנץ', ג'קי ג'וניור קרסי, קייטי לדקי
נדיה קומנץ', ג'קי ג'וניור קרסי, קייטי לדקי
טופ נשי. נדיה קומנץ', ג'קי ג'וניור קרסי, קייטי לדקי
(צילום: גטי אימג'ס)
אם נראה את אחוזי הסיקור של ספורט נשי לעומת ספורט גברי בישראל ובעולם, הרי שגם כאן נראה עליונות גברית במספר האזכורים לספורט הגברי בייחס לספורט הנשי. אז מה קרה לנו בטוקיו? מה השתנה?
ראשית, עד כה לא התחרו נשים וגברים יחדיו, למעט מרוץ הסוסים, בו מגדר הרוכב לא היה רלוונטי. לראשונה נכנסו לאולימפיאדה מקצים מעורבים במספר ענפים כשליחים באתלטיקה ושחייה.
שנית, אנו עדים למחאה אודות תלבושת מחפיצה של ספורטאיות. הספורטאיות של נבחרת נורווגיה בכדוריד חופים התייצבו למשחק מול גרמניה עם מכנסונים וחזיית בקיני במקום תחתוני בקיני כמחאה על החפצת נשים. גם נבחרת התעמלות הנשים של גרמניה החליטה להתייצב בבגד גוף המכסה את רגליהן עד הקרסוליים, וזאת מתוך רצון לנטרל התייחסות מינית לתלבושתן.
מנקודת מבט סוציולוגית ניתן לומר כי הספורט הינו בבואה לעולם האמיתי ויש ביכולתו להוביל לתהליכי שינוי בחברה. כך שהתנועה הפמיניסטית ותנועת Me too מקרינות גם לתחום הספורט. הספורטאיות כיום דורשות לקבל תנאים דומים לספורטאים, ולהתלבש באופן שלא מחפיץ אותן.
הכותבת היא מרצה לסוציולוגיה של הספורט במכללת גבעת וושינגטון
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
פורסם לראשונה: 09:26, 13.08.21