ג'ון ווינסט קליפארי התחיל את קריירת הכדורסל שלו בשנת 1978/9 כרכז באוניברסיטת UNC Wilmington והשלים תואר בשיווק באוניברסיטת Clarion בשנת 1982. מייד עם סיום הלימודים פרש ממשחק פעיל ועבר לתפקיד עוזר המאמן באוניברסיטת קנזס. בתחילת הדרך בקנזס, הוא עבד בהתנדבות, נהג ברכב מודל 1974 וזכה להכיר את אשתו לעתיד, אליין. שנים לאחר מכן, כמאמן מצליח ואמיד במיוחד, אמר בראיונות רבים, כי שלוש העונות שעשה בקנזס היו עבורו לא רק בית ספר מקצועי, אלא גם ובעיקר, תקופה מבורכת ומעצבת חיים.
אחרי קנזס עשה קליפארי שלוש שנים בפיטסבורג ובשנת 1989 מונה למאמן הראשי של אוניברסיטת מסצ'וסטס. הוא עזב את UMass בשנת 1996 עם שכר של כ- 120,000 דולר לעונה, שלושה תארי מאמן השנה של הליגה והשתתפות היסטורית של האוניברסיטה בפיינל פור של טורניר ה- NCAA (הפסד לקנטקי), שנשלל ממנה בהמשך, בשל תשלום שקיבל מרקוס קאמבי מסוכן ספורט מקורב.
2 צפייה בגלריה
קליפארי
קליפארי
קליפארי
(צילום: AP)
משנת 1996 עד 2000 קליפארי אימן את ניו ג'רסי ופילדלפיה ב-NBA, אבל עולם המכללות תמיד עניין אותו יותר. הוא חתם לחמש שנים באוניברסיטת ממפיס בשכר של 550,000 דולר לשנה ובמאי 2021 עלה לשכר שנתי של כמיליון דולר בתוספת מענק חתימה של מיליון נוספים. בעונת 2007/8 כבר עבד בתמורה ל־1.75 מיליון דולר ובאפריל 2008 החוזה הוארך לחמש שנים נוספות בתמורה ל-2.35 מיליון דולר לעונה.
המסיבה בממפיס נמשכה עד סוף שנת 2008, אז התפוצצה ברעש גדול פרשת דרק רוז. הרכז המחונן (בחירה ראשונה בדראפט 2008, שיקגו) הוביל את הטייגרס לעונה של 38 ניצחונות (שיא מכללות) והופעה ראשונה בגמר טורניר ה- NCAA (הפסד לקנזס), אבל מבדיקות שונות שערכה רשות הפיקוח לנהלי בחינות בארה"ב (ETS), עלה החשש כי רוז לא מילא לבדו את מבחן החובה לכניסה לקולג' (SAT) והעונה כולה נמחקה מלוח התוצאות הרשמי של האוניברסיטה. קליפארי אימן את ממפיס תשע שנים ברציפות, הוביל אותה פעמיים (2006/2007) לרבע גמר ה- NCAA, זכה שלוש פעמים בתואר מאמן השנה של הליגה והיה מאמן השנה של Sports Illustrated בעונת 2009, אבל כשהמזל מתחיל להיגמר לך, אף אחד לא זוכר מה עשית אתמול.
ארבעה ימים אחרי שממפיס סיימה את עונת 2009 בהפסד לאוניברסיטת מיזורי בשמינית הגמר של טורניר ה- NCAA הארצי, ג'ון קליפארי חתם על חוזה של 31.65 מיליון דולר לשמונה שנים בתור המאמן הראשי של תוכנית הכדורסל הענקית בקנטקי. קליפארי החזיק בתפקיד ברציפות עד סוף עונת 2024 ולקח את הוויילד קאטס לארבעה פיינל פור של טורניר ה-NCAA, כולל זכייה באליפות הטורניר בשנת 2012 עם שיא ניצחונות של 38 בעונה אחת (פעם שנייה של קליפארי, אבל הפעם חוקי לגמרי), ותודה מיוחדת לאנטוני דייויס שהביאנו עד הלום.
2 צפייה בגלריה
מייק ששבסקי
מייק ששבסקי
מייק ששבסקי
(צילום: רויטרס)
קליפארי הנהיג בקנטקי מדיניות שאפשרה לשחקני שנה ראשונה (Freshmen) להוביל את הקבוצה גם במחיר של הפסדים לקבוצות בוגרות ומנוסות יותר בטורניר הליגה (SEC) ובטורניר ה- NCAA. הוא ניהל תחרות אכזרית מול מייק שישבסקי מדיוק על תואר מגייס כוכבי התיכון הטוב בארה"ב, עודד את שחקניו לתת שנה אחת ויחידה בקולג', העמיד לרשותם את הבמה הענקית של האוניברסיטה כדי לקבל חשיפה ארצית מקסימלית והפך בעצמו למותג כדורסל אמריקאי מוביל.
בעשור האחרון הוזכר שמו כמועמד אפשרי כמעט לכל קבוצת NBA שחיפשה מאמן ראשי. בדצמבר 2018 הציעה לו אוניברסיטת UCLA כ- 48 מיליון דולר לשש שנים, אבל בלקסינגטון שמו על השולחן 86 מיליון דולר לעשר שנים והשאירו אותו בבית. קליפארי היה על גג העולם, שווה ערך למייק שישבסקי הגדול מדיוק, אבל כמו תמיד בספורט, הבעיות התחילו להופיע כשההישגים והציפיות הפסיקו להיפגש.
אחרי ארבע שנים רצופות בהן קנטקי לא הצליחה לעבור יותר מסיבוב אחד בטורניר ה-NCAA ולאחר עשור במהלכו לא הגיעה הקבוצה לפיינל פור של הטורניר, קליפארי החליט שהגיע הזמן להמציא את עצמו מחדש. ב־2024 הוא הודיע בצעד מתוקשר במיוחד, כי עובר את הכביש, כדי לאמן את קבוצת הכדורסל של אוניברסיטת ארקנסו, במקומו של אריק מוסלמן, שעבר לאמן את USC.

בין כסף לכדורסל

קליפארי יקבל בארקנסו 38.5 מיליון דולר לחמש שנים, כולל מיליון דולר מענק חתימה ולפני בונוסים. אוניברסיטת USC תיקח על עצמה את החוזה של מוסלמן, שמוערך ב־4.2 מיליון דולר לשנה עד 2027 ותפצה את ארקנסו במיליון דולר על המעבר. מארק פופ יחליף את קליפארי בקנטקי בתמורה ל־27.5 מיליון דולר לחמש שנים לפני בונוסים. שישבסקי, המתחרה הגדול מדיוק, פרש בשנת 2022 מאימון פעיל בגיל 74 עם כ- 50 מיליון דולר בחשבון הבנק (נטו, אחרי מס), ולקח בעונתו האחרונה 9 מיליון דולר כולל בונוסים. ג'ון שאייר הצעיר (37), בוגר האוניברסיטה ששיחק גם במכבי תל אביב ("ג'ורדן היהודי") ועבד כעוזרו הבכיר של שישבסקי, החליף אותו, וחתום על חוזה של 42 מיליון דולר לשש שנים. ביל סלף שמאמן את קנזס, חתם בנובמבר 2023 על חוזה לכל החיים עם הנהלת האוניברסיטה בתמורה ל־53 מיליון דולר לחמש השנים הראשונות, ונחשב למאמן בעל הסכם השכר הגבוה ביותר בהיסטוריה של הענף.
חוץ מכסף גדול ומה שמסביב לו, יש בעסק גם קצת כדורסל, וקליפארי בונה עכשיו את הקבוצה החדשה שלו בפייאטוויל, ארקנסו. הניסיון לימד אותו שהיום כבר אי אפשר לקחת אליפות עם הרכב שכולל שבעה פרשמנים בני 19 כשהקבוצות היריבות מתייצבות מולו לפעמים עם סגל בוגר בגיל ממוצע של 24. בחודשיים האחרונים הוא לקח מקנטקי את די.ג'יי וואגנר, אדו טיירו וזבונימיר איביסיץ', חטף את ג'ונאס איידו מטנסי והחתים את ג'ונהל דייויס מפלורידה. במקביל הודיעו כוכבי התיכון, ג'ונואל פלאנד (טופ 20), קרטר נוקס (טופ 25) ובילי ריצ'מונד (טופ 40) כי עוברים איתו לארקנסו ומבטלים את ההתחייבות שנתנו לקנטקי לעונה הקרובה.
ארקנסו וקנטקי משחקות בליגת ה- SEC שנחשבת לאחת מהחזקות והתחרותיות ביותר בספורט המכללות האמריקאי. לקנטקי יש את המותג, המסורת והקהל. מאחורי ארקנסו עומדים צבא אוהדים לבוש באדום־לבן ותורמים כבדים בדמותן של משפחת טייסון (טייסון פוד) ומשפחת וולטון (וולמארט). מאז יולי 2021 מותר לספורטאי מכללות בכל הליגות והענפים ליהנות מהכנסות בגין חוזי פרסום (תקנות ה- NIL החדשות) והתחרות בין האוניברסיטאות הגדולות והמובילות עלתה שלב ונמצאת בשיא היסטורי של כסף, מדיה ופרסום.
שייר, נער הפלא החדש מדיוק, בינתיים מגייס שחקני התיכון הטוב ביותר בארה"ב, עם החתמה של חמישה שחקני טופ 40, כולל קופר פלאג (מס' 1), קמאן מלווח (מס' 4) ואיזאייה אוואנס (מס 13). סטיב פייקל, שמאמן את אוניברסיטת רטגארס הכמעט קטנה במונחי כדורסל ארציים, הדהים את אמריקה כשהחתים השנה את אייס ביילי (מס' 2 בתיכונים) ודילן שארפ (מס' 3). קליפארי מסתכל עליהם בינתיים מהצד ומממשיך לבנות את הסגל. מבחינתו, המשחק רק מתחיל, העיניים מביטות קדימה, אליפות תמיד באה בחשבון ואף אחד לא ימנע ממנו לנסות לחזור ולהיות מגייס שחקני התיכון המוביל בביזנס.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.