לא הייתי מסוגל לעצור את הדמעות, והן זרמו לרצפה, שוטפות את שלוליות הדם ומתערבבות בהן. על הקרקע, בכניסה למשרד בכפר האולימפי במינכן שבו התגוררו המשלחות, היו מוטלות גופותיהם של מוני ויינברג ויוסף רומנו ז"ל. לא הייתי מאמין בחלום הכי גרוע שלי שאראה כך את מוני, האיש החזק ממכון וינגייט, שלרוב הסתובב עם שני כלבים מפחידים, או את רומנו, איש גדול ושרירי. שניהם שכבו שם ללא רוח חיים.
כבר 50 שנה עברו. אבל הפצעים שהותיר אחריו רצח הי"א, ב-5 בספטמבר 1972, לעולם לא יגלידו. קראתי על הגילויים החדשים בפרשה, שמעתי מה אמרו על הפשלות שהיו אז, אבל אני לא זקוק לזה - ראיתי במו עיניי את כל השתלשלות העניינים, את האסון. "הכל בסדר", אמרו המארגנים הגרמנים שוב ושוב, הם לא הקשיבו לשום אזהרה, התנהלו בשאננות חסרת אחריות.
12 צפייה בגלריה
מצבות הנרצחים אחרי ההלוויה
מצבות הנרצחים אחרי ההלוויה
מצבות הנרצחים אחרי ההלוויה
(צילום: יוסי רוט)
בסביבות ארבע וחצי לפנות בוקר שמעתי נקישות בדלת חדרי במגורי העיתונאים - צעקו לי "קום כבר, מחבלים בכפר". בוועדה המארגנת הסכימו לתת לי רכב עם נהג שלקח אותי לכפר האולימפי. הגעתי בערך חצי שעה, אולי 45 דקות, אחרי ששמונת המחבלים הארורים קפצו מעל הגדר ונכנסו פנימה. השומר הגרמני אפילו לא בדק את התעודה שלי ואמר באדיבות: "בוקר טוב, איך אתה מרגיש?" והופ, אני בפנים. ולא רק אני. במשך שעות ארוכות, רבים ללא אישורי כניסה נכנסו לכפר בלי בעיה עם כרטיסיות אוטובוס ותעודות סטודנט.
עמדתי שם כשאני בקושי תופס או מבין מה קורה. אותו שומר שאל מאיפה אני, עניתי שמישראל, והוא אמר: "אה, שמעתי משהו. השחורים הרביצו ללבנים, אני מבין למה באת". פתאום מישהו מחבק אותי מאחור, ואומר לי חצי ביידיש חצי בעברית: "מה אתה עושה?" זה היה שופט הכדורמים הבלגי אייבי פוקס, אחד הטובים בעולם, אדם יקר וידיד גדול של ישראל שפגש אותי באקראי. הוא אמר לי: "אני איתך לאן שאתה הולך, אני לא שקט. זה הגורל שלנו, אנחנו יהודים". הוא אימץ אותי באותו יום ודאג לי כמו אב לבנו.
כאשר המארגנים התעוררו והתחילו לפנות מהמקום אנשים ללא אישורי כניסה (והמון כאלה נכנסו למתחם), פוקס שיתף פעולה עם חברו האיטלקי, גם הוא שופט כדורמים בכיר, והשניים דאגו להכניס אותי למגורי המשלחת האיטלקית שהיו ממול הביתן הישראלי שבו הוחזקו בני הערובה, מרחק כמה פסיעות. כאשר אנשי הביטחון חיפשו בלתי מורשים כדי להוציא אותם מהמתחם, הם נעלו אותי במטבח כדי שלא ימצאו אותי ושאוכל להמשיך לסקר מקרוב את האירוע.
את התמונות משם כאילו הדביקו לי למוח - המחבלים המרצחים שיצאו מדי פעם למרפסת, את הספורטאים הישראלים מובלים עם כיסויי עיניים לאוטובוס שלקח אותם לשדה תעופה סמוך, בו מצאו את מותם. ואחר כך, את הארונות שהועמסו על מטוס אל-על.
במשך קרוב לשנה הייתי הולך לישון בשלוש-ארבע לפנות בוקר, נרדם לעשר דקות ומתעורר כשבראש שוב מרצדים המראות הנוראיים. הייתי יורד לפני הזריחה למגרש הפתוח ליד ביתי ברמת-גן, וצופה בשקט בחיים שטרקמן זורק כהרגלו לסל לאורך כל הלילה. זה עדיין חוזר לעיתים קרובות.
וכמו שאני לא שוכח, אסור לעולם שנשכח את י"א הנרצחים. התמונות הבאות, שסוקרות את הימים הנוראים ההם במינכן, חייבות להישאר בזיכרון הלאומי שלנו. הן כואבות כל כך, אבל גם היום – במיוחד היום – חייבים לחזור אליהן, לזכור ולהזכיר. הנה הן לפניכם.

לפני שהכל קרה

12 צפייה בגלריה
המשלחת צועדת בטקס הפתיחה
המשלחת צועדת בטקס הפתיחה
המשלחת הישראלית צועדת בטקס הפתיחה
(צילום: AP)
תראו אותם צועדים בסדר מופתי, לא מצליחים להסתיר את ההתרגשות מכך שהם עומדים לייצג את ישראל. הקלע הנרי הרשקוביץ נושא את הדגל בטקס הפתיחה, יתר המשלחת מאחוריו, ואיש לא משער לעצמו את גודל האסון הקרב.

היה אדם – ואיננו עוד

12 צפייה בגלריה
דוד רומנו לפני הרצח
דוד רומנו לפני הרצח
יוסף רומנו לפני הרצח
(צילום: יוסי רוט)
מעט לפני היציאה למשחקים האולימפיים, יוסף רומנו הציג לראווה את המדים הרשמיים של המשלחת. גבר מרשים, עוצמתי. מרים משקולות נהדר שבא לבחון את כוחו מול שאר העולם.

החלומות שהתנפצו

12 צפייה בגלריה
 באמצע סלבין מימין וחלפין
 באמצע סלבין מימין וחלפין
מימין לשמאל: מרק סלבין, משה ויינברג ואליעזר חלפין
(צילום: אריה קנפר)
צילום שהופך את הבטן: מאמן נבחרת ההיאבקות משה ויינברג זורח מאושר במינכן, מעט לפני האירוע, ומחבק בגאווה שניים מהספורטאים שהביא לאולימפיאדה, מרק סלבין (מימין) ואליעזר חלפין.

רוע ושנאה

12 צפייה בגלריה
המחבל
המחבל
אחד המחבלים, בעיצומה של מתקפת הטרור
(צילום: AP)
ככל הנראה מדובר בתמונה המפורסמת ביותר מהטבח. מחבל אחד, כפוף עם כובע הגרב שלו במרפסת הביתן הישראלי. הוא צולם בעיצומה של המתקפה, כשרבים עוד קיוו שניתן יהיה לחלץ את בני הערובה.

הסוף המר

12 צפייה בגלריה
המסוק השרוף אחרי החילוץ הכושל
המסוק השרוף אחרי החילוץ הכושל
המסוק השרוף אחרי ניסיון החילוץ הכושל
(צילום: AFP)
כאן סיימו את חייהם תשעה מ־11 הנרצחים הישראלים, שהובלו למסוק שאליו הושלכו רימוני יד לאחר שעות של התנהלות כושלת מצד המשטרה הגרמנית. הכלי השרוף עומד בלי תשובות.

הביקור המצמרר

12 צפייה בגלריה
החדר שבו הוחזקו בני הערובה
החדר שבו הוחזקו בני הערובה
אנקי שפיצר בחדר שבו הוחזקו בני הערובה
(צילום: AP)
אנקי שפיצר, אלמנתו של אנדרי, מבקרת באחד החדרים הישראליים בכפר האולימפי במינכן שבהם התחיל האסון הנורא. רק חפצים דוממים ומפוזרים נותרו כדי להעיד על מה שקרה.

המעשה המכעיס

12 צפייה בגלריה
הדגל האולימפי בחצי התורן בטקס למחרת הטבח
הדגל האולימפי בחצי התורן בטקס למחרת הטבח
הדגל האולימפי בחצי התורן בטקס שאחרי הטבח
(צילום: גטי אימג'ס)
שוב טקס באצטדיון האולימפי במינכן, אבל אין זכר לאווירה של יום הפתיחה. הדגל בחצי התורן, ניצולי המשלחת הישראלית משתתפים מתוך עננת ההלם. למחרת המארגנים כבר חידשו את המשחקים.

הביתה בכאב

12 צפייה בגלריה
אנשי המשלחת ששרדו את המתקפה
אנשי המשלחת ששרדו את המתקפה
אנשי המשלחת ששרדו את המתקפה
(צילום: AP)
הספורטאים הנותרים שלנו מיהרו לחזור הביתה, אך 11 מושבים במטוס נותרו ריקים. בדרך להמראה תפס אותם צלם שקלט מקרוב עד כמה היו המומים, אולי עדיין לא הצליחו לעכל את מה שעברו.

כל העם בכה

12 צפייה בגלריה
ארונות הקבורה אחרי הנחיתה בישראל
ארונות הקבורה אחרי הנחיתה בישראל
ארונות הקבורה אחרי הנחיתה בישראל
(צילום: דוד רובינגר)
מטוס אל על נחת בנתב"ג ועליו עשרה ארונות. אחד נוסף, של דוד ברגר, נשלח למשפחתו בקליבלנד. גם במרחק 50 שנה התמונה הזו מכאיבה. מי שהגיע לתת כבוד אחרון לנרצחים לא ישכח את האימה והצער.

דמעות של אבא

12 צפייה בגלריה
אביו של מרק סלבין
אביו של מרק סלבין
אביו של מרק סלבין בהלוויית בנו
(צילום: יוסי רוט)
הוא שלח את הבן שלו למינכן בתור ספורטאי אולימפי, כשהלב מתקשה להכיל את האושר. בהלוויה ההמונית בקריית שאול, אביו של מרק סלבין לא יכול היה עוד להכיל את הצער - והתפרק על הקבר הטרי.
פורסם לראשונה: 09:56, 04.09.22